Novemberfredag

OK, då var det dags att avlägga rapport. I går åkte fem kollegor och jag på kurs till filmmetropolen Trollhättan. Fredrik Svensson, Rektorsakademin, skulle hålla föredrag och sen var det dags för workshops. Jag hade valt att lära mig mer om filmredigering i imovie och det ångrade jag inte. Om ni har otur kan det tänkas att jag lägger ut övningsfilmen här om ett tag. Innan Fredrik kom upp på scen öppnades filmdagen av en snubbe som såg ut så här:

novemberfredag.jpg

Det står Trollhättan i hela ansiktet på honom! Alltså, man kan inte stå mitt framför filmduken när man pratar, för då kan man som åhörare inte tänka på annat än just det. Och att man måste ta kort på det för att sedan blogga om det. Fredrik däremot, är nog vanare vid sådana här tillställningar och höll sig snyggt vid sidan om duken, och det tackar jag för, för då kunde jag hänga med i vad han sa. Den mannen har förstått vad undervisning går ut på. Eller ska gå ut på. En sån skulle jag vilja ha som skolminister. Fredrik Svensson for president – Yes! Han pratade bland annat om utvecklingen i Kina och hur kineserna blickar hitåt för att se hur vi får våra elever att ifrågasätta. För det har de förstått att man måste kunna. Frågan är om vi själva har förstått det? Han sa så mycket klokt och vist (läs själva på hans blogg) och jag antecknade stenålderligt på mitt lilla block. Stenografaktigt utan att kunna stenografera… Edmaniac däremot, som lever ett riktigt IT-liv, hade med sig sin laptop. Jag har en del kvar att lära där…

itvana.jpg

Sedan bar det av i buss till Film i Väst.

filmivast.jpg

Vi fick gå runt bland Lukas Moodysons kulisser och spana runt. Och vi fick lova att inte röra något eller att ta kort, för det är superhemligt därinne. Häftigt för en liten lärare som mig!

Här inne redigerar de filmen och ljudet. Superavancerad teknik. Hemligt även här inne. Fick inte ta kort på filmduken. Coolt!

kontrollbord.jpg

Och här är killen som lägger på en massa extraljud som fotsteg, knytnävsslag och annat.

filmljud.jpg

Just precis där han står nu ramlade han en massa gånger för att få till ljudet när de ramlade i en trappa i Josef Fares film Leo. Det lyste i ögonen på honom när han berättade om det.

Nu har det här blivit ett alldeles för långt inlägg, så jag skriver om Josef Fares i nästa. Sorry Tina, om du hinner läsa det här innan nästa är utlagt!

7 Svar to “Novemberfredag”


  1. 1 Tina november 17, 2007 kl. 6:34 e m

    Nej…..måste jag vänta!

  2. 2 anne-marie Körling november 17, 2007 kl. 6:53 e m

    Det lät jättespännande… jag vill också. Det händer så mycket roligt bland alla lärare… Allt gott till dig. Anne-Marie

  3. 3 itmamman november 17, 2007 kl. 8:07 e m

    Tina, japp!

    Anne-Marie, allt gott till dig med!

  4. 4 Nisse november 18, 2007 kl. 12:12 e m

    Jaha, här har du varit i Trollhättan, där jag jobbar…

    Allt för ofta får jag reda på kul saker, i efterhand…

    Det kan vara vår informationschef (Trollhättans Stad) Peter Asp. Han brukar göra sådär… (men denne ser lite för ung ut?)

    Hursom, denne Peter, lika ofta låter han bli att presentera sig och gör han det så säger han bara: ”Hej! Det är jag som är Peter…”, precis som om alla skulle veta det. Det är ytterst få som vet vem han är.

    Ha’ de’!

  5. 5 itmamman november 18, 2007 kl. 1:26 e m

    Nisse, jasså jobbar du där! Synd att vi inte sågs!

  6. 6 Henrik Oscarsson december 4, 2007 kl. 7:43 e m

    Tänkte nämna att mannen på bilden heter Jens Lanestrand och jobbar på Film I Väst och höll till stor del i Novemberfredagen.

  7. 7 itmamman december 4, 2007 kl. 7:46 e m

    Hoppsan Henrik, ja där ser man! Tack för infon!


Lämna en kommentar