Fart på grannarna

Igår kväll var det fart på grannarna.

Den där filmen som jag berättade om för ett år sen och som de spelade in i grannhuset, skulle visas. Så nu var det fest – vi skulle äntligen få se den! Frågorna var många: Skulle man märka att vi grannar lät våra motorgräsklippare stå stilla och tysta så att inspelningen inte skulle störas? Skulle 3-åringens munspelstutande höras? Hur skulle äggkastningsscenen vara – den som vi for ut och tittade på eftersom vi trodde att någon höll på att bli mördad?

Hur filmen var? Tja, du kan se den på Svt/play under Film och drama/ Novellfilm. Den hade sina poänger, tycker jag. Tänkvärd, sorglig, med en gnutta hopp. Jag fascineras en hel del av filmskapande. Att en scen kan ta så många timmar i anspråk att spela in och sedan blir scenen bara ett par minuter! Som kalasscenen – den höll de på med väldigt länge och sjöng och skuttade runt, medan vi satt på balkongen och försökte få tyst på 3-åringen. Vårt hus, för den som undrar, ligger en bit upp med en allmänning emellan, så det syns inte. Men det är mina omgivningar, så var så goda att hälsa på!

9 Responses to “Fart på grannarna”


  1. 1 alltiallon juni 5, 2008 kl. 5:18 e m

    Det var verkligen hänsynsfulla grannar…! Filmen tar jag och kikar på senare när jag har mer ro i kroppen för att sitta still..;-))

  2. 2 Johi juni 5, 2008 kl. 6:24 e m

    Äntligen bloggar du! Jag blir ju orolig ju! Menar du att du har mkt att göra så här i avslutningstider? Ska spana på filmen senare, nu ska jag ta mig klass kallt rosévin, sätta mig på altanen och fira att det är långhelg med en pappa i huset – avlastning!!!Kram

  3. 3 itmamman juni 5, 2008 kl. 6:47 e m

    Alltiallaon och Johi, kolla bara om ni vill – inget tvång! Och Johi, jag har inte riktigt haft lust att blogga, så är det. Mycket att göra i avslutningstider har lärarna – jag har inga kvällsutflykter eller annat nu för tiden, mer än för mina egna barn. Lyx!
    Förresten, rosévin… låter gott. Fast vi har nog inget hemma. Får bli ett glas vitt. Kram!

  4. 4 Bloggblad juni 5, 2008 kl. 7:28 e m

    Så himla kul Facebook på riktigt var…

    Jag har varit med i ett par sammanhang när Östnytt kommit för ett kort reportage… flera timmar, massor med filmande och så 1½ minut i sändning…

  5. 5 Persilja juni 5, 2008 kl. 9:18 e m

    Jaaaaa! Jag såg den! Och jag trodde den vaqr inspelad i Luleå så jag satt och kikade på eftertexterna för att se vart den var inspelad (det gör jag aldrig annars) och så stod det ju S-u-s-d! Och då fattade jag!Och det är klart jag märkte att ni var tysta!!! Så bra ni var. På att vara tysta!

  6. 6 itmamman juni 6, 2008 kl. 9:10 e m

    Bloggblad, visst var Facebookfilmen kul!
    Är du Östnyttsstjärna?! Nu blir jag imponerad!

    Persilja, så du såg den! ”Trodde den var inspelad i Luleå…” Bah – inte ens på samma breddgrad. Men du märkte alltså tystnaden?! Det är första gången jag är med i en film. Fast utan att höras och utan att synas….

  7. 7 Persilja juni 7, 2008 kl. 7:08 e m

    Måste ju komma in här och skryta med tanke på din fråga inne hos mig; vi börjar den 25 aug. Något annat du undrade?😀

  8. 8 Johi juni 8, 2008 kl. 12:37 e m

    Nu har jag kollat! Vilken berörande film och kul såklart att man känner igen miljöerna så väl. Kram

  9. 9 IT-mamman juni 8, 2008 kl. 7:53 e m

    Persilja, nä nu! Varför börjar ni så sent?! Måste kontakta skolinspektörerna. Så här kan vi ju inte ha det! Vet faktiskt inte riktigt när vi börjar här, men inte är det senare än den 25:e iallafall. Men när jag har tagit kontakt med berörda inspektörer, ska det nog bli ordning igen. Så boka inte in något de sista dagarna på ert sommarlov…

    Johi, den hade sina poänger. Vuxna som tröstar sig hos sina barn finns det nog en hel del av. Borde inte vara så. Kram på dig med!


Kommentera

