Bloggförståsigpåare

Hmmmmm. Nu blir jag smått galen. Lite argsint. Och det är inte ofta. Lotten hänvisar till Åke Stolt som säger följande:

Blogg är, om ni ännu inte lyckats lista ut det, en slags sopstation på internet där kända och okända skrapar ihop resterna av ett liv och lägger ut till allmänt beskådande. Bloggarna är våra tiders sladdertackor, vet inte ens om de behövs, tycker mest de skickar små ointressanta vykort som folk förr adresserade mera privat till varann.

Arghh! Ännu en bloggförståsigpåare. Samme Stolt säger också att han inte förstår sig på romaner med halvt uppdiktade historier, men det får vi lämna därhän ett tag. Nu gäller det blogg. Mona Sahlin fnös för ett tag sen rakt ut i etern om detta verktyg: ”Jag vet inte vad han har skrivit på sin.. (fnys..paus)….blogg.” Och i ”skojiga” serier kan man läsa att ”Jag fick höra på bloggen att han ville skiljas”. Plats för skratt. Vanligt i samtal om bloggar är också att den icke bloggande deklarerar att ”nåt sånt skulle jag aaaaldrig ha tid med”. Varpå man som bloggare ser framför sig hur man ter sig i andras ögon, nämligen som en som sitter hålögd framför datorn till långt in på natten och låter sina barn springa vind för våg. Hmm. Ska fråga min barn när de blivit vuxna om de har fått några men av mammas bloggintresse. Ett intresse som tar några minuter om dagen. Kanske en kvart.

Erica lämnade en kommentar för ett tag sen där hon skrev om en undersökning om att det mest är kvinnor som bloggar. Den undersökningen ska jag önska mig när jag fyller år (Ja, jag erkänner, jag är IT-skadad). För jag ser en massa bloggar skrivna av kvinnor i medelåldern, bloggar som handlar om smått och stort, men där kvinnorna hittar ett nätverk. Där de kommer till tals och blir någon. Inte bara sitter i sina regnvåta jackor på väg till nästa hämtning/ lämning av barn på deras olika aktiviteter, inte bara är den som köar i mataffären eller styr dammsugaren där hemma. Eller skruvar upp glödlampor och mekar med bilen. De hittar andra i samma situation, andra som inte behöver bo i närheten. Själv har jag mitt största cybernätverk i Norrbotten, människor som jag aldrig skulle ha kommit i kontakt med utan min blogg. Och bloggen ger mig ett pedagogiskt nätverk också, pedagoger spridda över landet att utbyta idéer med.

Så där ja. Nu är jag inte så argsint längre. Men drar man alla bloggar över en kam, då börjar jag sjuda igen.

18 Svar to “Bloggförståsigpåare”


  1. 1 Lotten Bergman oktober 20, 2007 kl. 10:56 f m

    Jag har fått rapport om att Åke Stolt snällt svarar på mejl om man skriver till honom och påpekar att han har fel … men han håller tydligen fast vid det han skrev!

  2. 2 Ozzy oktober 20, 2007 kl. 4:59 e m

    Det här var dock en jäkla bra kommentar till Åke Stolt.

  3. 3 itmamman oktober 20, 2007 kl. 9:57 e m

    Lotten, då ska jag nog inte slösa tid på att skriva till honom. Hoppas du har det bra i London!

    Ozzy, menar du Lottens? Eller mitt inlägg? Eller va? Asch, bara det var bra så…

  4. 4 Persilja oktober 20, 2007 kl. 10:46 e m

    Bra skrivet! Fast TÄNK om han har rätt!!!!
    Näääääe!
    Det är förmodligen JUST PRECIS där skon klämmer, att det är vi kvinnor som funnit detta media så perfekt för oss. Det stör honom! Han är helt enkelt jäkligt avundsjuk på den njutnig vi plötsligt fått. Vi är med i en rörelse som han inte hoppat på. Sådetså, gubbe lilla! (Det sista var riktat ill gubben Stolt som borde huka sig och skämmas och byta namn!)

  5. 5 anne-marie Körling oktober 21, 2007 kl. 8:36 f m

    Hej – han har inte besökt en blogg… okunskap. Okunskap är livsfarligt. Det finns bot att få… förkovra sig… vara öppen för… vilja lära… och … VI BJUDER IN HONOM. Anne-Marie

  6. 6 itmamman oktober 21, 2007 kl. 9:05 f m

    Persilja och Anne-Marie, ja vi bjuder in honom! Han ska få vara med i rörelsen. Framåt bloggare! Alla ska mé!

  7. 7 killfröken oktober 21, 2007 kl. 8:45 e m

    Bloggar blir vad man gör dem till. Det finns många som är tråkiga. Men så länge man bloggar för sin egen skull och ser till att man alltid får ut nåt själva av sin blogg kan det inte bli fel. Då kan den aldrig bli värdelös.

    //Killfröken

  8. 8 IT-mamman oktober 21, 2007 kl. 8:47 e m

    Killfröken, det var väldigt bra sagt! Huvudet på spiken.

  9. 9 Deercat oktober 21, 2007 kl. 10:22 e m

    Instämmer helt i samtliga föregående talare…*L* Och som vanligt när någon ylar, alltså högt och bittert om nått, så säger jag…rönnbären kanske var sura, som räven sa när han inte nådde upp…Framför en allt större bloggrörelse…! Hey! Hey!!

  10. 10 Esters Mamma oktober 22, 2007 kl. 10:16 f m

    jag sitter i stockholm och bloggar med människor i norrbotten och nu på västkusten, det är väl fantastiskt?
    själv skulle jag aldrig ha fått tag på hantverkare till mitt badrum om det inte vore för det nätverk som jag skaffat mig genom bloggen.
    verkar även som om jag har fått nya vänner som säkert kommer att finnas kvar även när jag inte har tid eller ork att sitta kvar här *när jag börjar jobba, suck…*
    hoppas att du får en bra vecka och det verkar vara ett fantastiskt jobb du gör med dina elever, får jag ställa ester i kö till din klass?

  11. 11 itmamman oktober 23, 2007 kl. 8:00 e m

    Deercat, hej du! Har du någon blogg? Skulle vara roligt att kika in!

    Esters Mamma, va är du i Stockholm?! Lyllos! Ja, visst ger bloggen många fina kontakter. Absolut. Och ställa dina barn i kö till min klass, tja, jag vet inte om du verkligen vill det. Blir nog långt att åka för dem… 😉

  12. 12 Esters Mamma oktober 23, 2007 kl. 9:41 e m

    norrbottning i exil…
    dom ska väl inte åka nånstans, barnen, jag trodde du hade internat med full pension??

  13. 13 IT-mamman oktober 24, 2007 kl. 8:16 e m

    Esters Mamma, det kan ordnas. Men jag är dyyyyr.

  14. 14 Esters Mamma oktober 24, 2007 kl. 8:34 e m

    vad kostar det då?
    en ren och några liter hjortron, det kan jag fixa + löjrom fast det kanske inte ni som bor på västkusten tycker om eller är nåt särskilt??

    visst är det skönt med såna som inte bakar, man stärks i sin självkänsla 😉

  15. 15 IT-mamman oktober 24, 2007 kl. 8:38 e m

    Esters Mamma, hmmm, det var svårt det… Löjrom älskar vi västkustbor i och för sig, men jag kanske passar på att ta något mer exotiskt. Kan du verkligen fixa en ren? Det skulle passa fint i trädgården. Tänk vad grannarna skulle kika över häcken. För den lever väl? Lingon förresten! Det har ni säkert i massor. Några liter blir bra. Ok?

  16. 16 Esters Mamma oktober 24, 2007 kl. 10:06 e m

    klart den lever 🙂
    min morfar har lite renar jag kan skicka en med nattåget. vet du hur dom låter?
    lingon… jag har ju inte plockat några själv i år, tänkte köpa men jag är nog lite för sent ute
    exotiskt, tornedalsk kaffeost, det gnisslar så skönt mellan tänderna 🙂

  17. 17 IT-mamman oktober 25, 2007 kl. 6:36 e m

    Esters Mamma, har din morfar renar… DET är exotiskt för mig.
    Tornedalsk kaffeost… har jag aldrig hört talas om. Undrar hur det smakar?
    Här är vår specialitet äggost. Gott med björnbärssylt till. Äter man det hos er?

  18. 18 Deercat november 14, 2007 kl. 9:00 f m

    IT-mamman! Sorry att jag dröjt med svaret….Klart jag har en blogg….
    http://terapeuten.wordpress.com

    Snart kommer jag att blogga om stress och stresshantering…Men än så länge har det mest varit om livet i stort och smått..Bloggen heter Deercats Bravader…
    Välkommen säger jag…*L*


Lämna en kommentar