Utsläppt i Malmö

Maken och jag åkte på minisemester till Skåne,

skane.jpg

närmare bestämt till Sveriges armhåla. Alltså Malmö. Vi har ju bott där nere i tio år, fast i en annan stad. Och det är något märkligt som händer med en när man hamnar på skånsk mark – man börjar prata skånska. Inte den grötiga varianten utan en mer lättsmält variant fast med den skånska melodin. Och jag ska erkänna att vi gör det på skoj, för vi kan inte prata skånska på riktigt. Vi bara tror att vi kan och så övar vi när ingen annan hör och vi ändå befinner oss där.

Men nu till Malmö. Jag hade tänkt att upptäcka stadens ljusa sidor och döpa om den till Sveriges famn.Tidigare har jag mest sett ringleden kring stan när jag har åkt till någon läromedelsmässa eller föreläsning och inte allt det vackra inne i centrum som jag såg nu. T.ex vackra hustak med olika sorters vackra tegelpannor.

takpannor.jpg

Atmosfären kring Lilla Torg med alla restauranger var som hämtat ur Lady och Lufsen. Här en matbild från restaurang Grappa som hade värsta bästa servicen och mumsigaste maten på jorden.

grappa.jpg

Men att riktigt upptäcka Malmö var lite svårt. Bland annat för att receptionisten inte ville ge mig ett Malmökort, vilket man ska få om det regnar någon av hotelldagarna och man har bokat en vädergaranti. Vid incheckningen frågade jag lystet om det hade regnat under dagen. ”Nej, det tror jag inte,” svarade receptionisten. Nähä, det var ju synd, men inget att göra åt. Lite senare kom en störtskur. Hurra! Maken och jag rusade ner till receptionen och frågade om hon hade sett att det hade regnat. Men nej, det hade hon inte. Inte undra på det, hon satt ju inne i ett mörkt hörn bakom en hög disk. Så det bidde inget Malmökort då heller. Och med det fick jag ingen gratis bussrundtur eller någon ponnyridning eller en massa andra saker. Så medan Maken träffade Herrar I Slips fick jag gå runt i Malmö till fots och upptäcka staden. Medan regnet vräkte ner.

regn.jpg

Började i slottsträdgården eftersom regnet just då höll upp. Jodå, ganska fint. Men inget man väcker polarna för. Satte mig på en parkbänk och läste en bok som jag har tänkt ha som introduktion till ett fantasyprojekt i skolan. Såg en växt som väcker ett visst obehag i mig: ricin.

ricin.jpg

Det var det första jag lät mina stackars elever så, när jag var en ung nyutexaminerad lärare. Fick senare veta att den är giftig. Men jag bedyrar att jag inte menade att ta livet av någon liten stackare! Jag tror faktiskt att alla klarade sig.

Fortsatte sedan in mot centrum. Och julhandlade. Ja, det gjorde jag. Skratta inte. Hur ofta har man en hel dag för sig själv när man kan gå och handla? Eftersom jag är så grymt effektiv så utnyttjar jag det. För vem har tid att julhandla i december? Okej, jag erkänner att det brukar finnas en del kvar att handla då och jag brukar komplettera julklapparna någon dag innan julafton. Men det känns bra att starta i juli.

Så jag har inte riktigt upptäckt att Malmö skulle vara Sveriges famn ännu. Man upptäcker inte så mycket när man mest går i affärer. Men man skulle kunna sammanfatta upplevelsen av denna stad som att gammalt möter nytt:

gammaltnytt.jpg

Och personligen känner jag mig ganska utvilad efter denna minisemester utan barn. Det var fyra år sen Maken och jag var iväg en helg på egen hand och man behöver nog få vara för sig själva ibland. Det finns de som fnyser åt att man behöver vårda sin relation genom att åka bort. ”Man ska väl kunna vårda kärleken i vardagen medan man borstar tänderna!” Och jo, det ska man. Men ibland är det välbehövligt att få sitta några timmar i en bil på väg någonstans utan att barnen är med. Man får prata utan att bli avbruten, utan att behöva reda ut barnenes konflikter, utan att behöva höra tusen Norgehistorier, utan att… Det är så rofyllt att få tänka klart en tanke.

Imorgon ska vi hämta hem barnen. Och det ska bli skönt att få ha dem hos sig igen.

12 Svar to “Utsläppt i Malmö”


  1. 1 anne-marie Körling juli 31, 2007 kl. 8:10 f m

    Tänk att du lät oss följa med lite grann. Jag älskar bilden på huset som speglar sig i det andra. Så vackert. Så vackert. Jag älskar SKåne,
    och Malmö och Ystad…och hela hela området – som en famn. Allt gott Anne-Marie

  2. 2 itmamman juli 31, 2007 kl. 8:16 f m

    Tack Anne-Marie! Det skulle vara du som bloggade om Malmö – du som känner det bättre än jag. Härligt med lite bloggprat så här på morgonen. Och nu skiner solen också. Kram på dig!

  3. 3 Maken juli 31, 2007 kl. 8:30 f m

    Kan inte prata skånska? Ja pratar bättre skånska än vad skåningarna själva gör. Så det så.

  4. 4 IT-mamman juli 31, 2007 kl. 8:35 f m

    Ja din variant är så bra så ingen skåning skulle förstå den. 🙂

    Nej, skojar bara. Du är asbra. Till och med engelsmännen tror ju att du är från England bara för att du är en sån fena på att härma.

  5. 5 Persilja juli 31, 2007 kl. 8:55 f m

    Min pappa som är skåning tror att han pratar norrbottniska nu. När han är jultomte kommer plötsligt rotvälskan (skånskan) fram och det är den dejligaste tomte man kan tänka sig.
    Ja, vad hade det med nånnting att göra?
    Jo, julklappar!
    Det var väl bra att ni hade en ledig helg!
    Det behövs.
    Alltid.
    Säg det till Persilja!

  6. 6 anna.brannstrom@edu.pitea.se juli 31, 2007 kl. 11:13 f m

    Hej bruden, ville bara visa att jag lever. Vi är just nu på väg till stockholm och allsången! Jag och gubben. Jag har data feber. Därför bloggar jag via mobilen. Barnen tog båda silver i b final på umeå cupen. Kram Anna

  7. 7 Ozzy da barnvakt juli 31, 2007 kl. 3:06 e m

    HAHAHA utan att höra tusen Norgehistorier… förstår preciiiiiis vad du menar. Det bästa är inlevelsen. Rabbel rabbel.

  8. 8 IT-mamman juli 31, 2007 kl. 3:45 e m

    Persilja, så ni har en skånsk tomte. Vår, som liknar maken, pratar alltid dalmål. Varför vet jag inte.
    Och jo, en sak till: Du behöver en ledig helg. Så det så. Fixa det. Nu.

    Annis, jag började undra vad som hade hänt dig. Men då sitter du alltså på allsången ikväll. E-type skulle vara där också. Vinka till mig är du snäll!

    Ozzy da barvakterska, har du månne fått höra några? Fast han brukar köra teman. Sitter vi på vårdcentralen så blir det doktorsnorgehistorier osv. Konstigt nog kan jag knappt återge en enda. Det går liksom in genom ena örat och ut genom det andra.

  9. 9 Dubbelörnen augusti 1, 2007 kl. 9:31 e m

    Malmö är mysigt, besökte också Grappa när vi var där. Vi bodde precis vid Lilla Torget. Bodde ni månne på samma hotell 😉

  10. 10 itmamman augusti 1, 2007 kl. 9:37 e m

    Hej Dubbelörnen! Vad kul att ha dig här! Nja, vårt hotell låg lite längre bort, närmare Stortorget. Mayfair hette det. Hoppas ni också var nöjda med Grappa. Är inte du också en norrbottenbloggare? (Eller har jag fel?) Kunde du i så fall förstå nåt av skånskan? Jag kommer ihåg första gången jag var där i yngre tonåren och skulle köpa korv. Det var svårt! Fattade nada. Fast nu funkar det som tur är.

  11. 11 itmamman augusti 1, 2007 kl. 9:42 e m

    Nej Dubbelörnen, du är ju inte norrbottning! Dumma mig! Sörmlänning? Har varit inne på din blogg som hastigast, men återvänder dit imorgon. Måste sussa.


  1. 1 salt » Blog Archive » I Sveriges armhåla Trackback vid juli 31, 2007 kl. 8:48 f m

Lämna en kommentar