Blogga i skolan

Om några veckor börjar skolan och därmed har skolfunderingarna tagit fart igen. Har en idé om att de (min nya femteklass) ska lägga ut en del av sina arbeten på varsin blogg. Så kan föräldrar och inbjudna släktingar läsa och ge respons. Jag tror att det är värdefullt om de arbeten som eleverna gör inte bara skickas hem och läggs i en byrålåda. Eleverna ska också få lära sig lite basic fotoredigering och roliga trix och sedan få lägga ut bilder på sig själva. Och då får ju inte vem som helst ha tillgång till sidan på nätet. Så därför provade jag att starta en blogg på Vox.com.

Där ska man kunna bestämma vilka som får läsa olika inlägg. Bra, tyckte jag. Men. Det var krångligt. Eller är jag bara dum? Fast om det var så krångligt för mig, hur blir det då inte för alla 25 elever? Jag bjöd in Maken att vara den som fick läsa bloggen. Han gav responsen: ”Jaa, det var väl bra, men hade du inte lagt ut några inlägg?” Jo det hade jag. Argh! Krångligt var ordet, sa Bull.

Nu står mitt hopp till kommunens portal Fronter. Där ska det finnas ett bloggverktyg till hösten. Hoppas, hoppas, hopppas att det kommer att funka!

Är det någon som är sugen på att prova Vox, är jag mer än tacksam om ni talar om hur ni fick det att fungera.

6 Responses to “Blogga i skolan”


  1. 1 decembertjej juli 31, 2007 kl. 8:22 e m

    Hej!

    Har precis samma tanke med den femma som jag ska vara klassföreståndare i nu i höst. Jag bollade ut samma fråga häromdagen, nämligen en blogg som är ”stängd” för otillbehöriga läsare. Jag trodde att man kunde ordna sådana grupper lätt i wordpress? Eller är det mer vilka som får vara redigerare eller kommenterare? Berätta gärna det du kan och vet – jag blir väldigt tacksam.

    Jag ska titta på det program du tipsar om när jag kommer hem från semestern om en vecka. Jag hittar inga sådana funktioner i bloggagratis.se och jag vet inte om det finns i blogger.

    Jag känner mig lite ”efter” när jag bara kan MML lite grand samt PhotoFiltre. Du och Kajsasi verkar ha kommit så långt med andra program. Du får gärna tipsa mig om fler skojiga saker som man kan klara av utan att vara superdataexpert utan bara allmänt intresserad. För det är jag verkligen! Älskar min dator. Men jag är som sagt VÄLDIGT dåligt uppdaterad med roliga program.

    Kram!

  2. 2 IT-mamman juli 31, 2007 kl. 10:02 e m

    Hej Decembertjej! Vad kul att du också ska ha en femma! Då kan vi kanske tipsa varandra om vad vi gör i klasserna.
    Det där med att ordna grupper som får läsa bloggen tror jag inte funkar i WordPress. Tyvärr. Man kan bjuda in andra som får skriva (redigerare), men man kan inte bestämma vilka som får läsa, om jag har fattat det rätt.
    Vox är det enda jag har hittat som det verkar gå att göra så med. Du kanske kan prova och se om det funkar för dig? I så fall kan jag våga mig på att prova det igen jag med.
    Jag vet inte riktigt vilka andra program Kajsasi och jag har kommit långt med? Jag kör stenhårt med PhotoFiltre, eftersom det är det som används i skolan. Och MML är jag lite sur på för tillfället. Mitt stora inlämningsarbete funkar inte på andra datorer som inte har MML, fast att det ska göra det. Suck. Det känns som jag har jobbat helt i onödan med det. Jag har hittat lite skojiga program som finns på nätet och jag tror du kan hitta några tips under kategorierna IKT och Tips längst ner i högerspalten.
    Vi får hålla kontakten i höst! Kram!

  3. 3 Maken juli 31, 2007 kl. 10:17 e m

    Det går att fixa i WordPress (om man har det installerat på en egen server eller webbhotell), men jag sitter just och försöker fnula ut om det även går i gratistjänsten WordPress.com.
    En variant finns i alla fall, och det är att lösenordsskydda inlägget när man lägger ut det. Det är bara att skriva in det lösenord man önskar under rubriken ”Post Password” i spalten till höger.

  4. 4 IT-mamman juli 31, 2007 kl. 10:25 e m

    Jippie, det kan funka! Tack Maken! Får kolla upp det imorgon. Nej just det, då skulle jag ju måla garaget. Kan du måla istället för mig? Äsch, vi får prata om det irl istället.

  5. 5 decembertjej augusti 1, 2007 kl. 8:24 f m

    Jag läser och suger åt mig. Och kommer definitivt hålla kontakten med dig i höst och hela året IT-mamman.
    Nu ska jag till Ullared och shoppa loss lite.

    Kram!

  6. 6 IT-mamman augusti 1, 2007 kl. 8:29 f m

    Bra Decembertjej, då känns hösten lite ljusare.
    Shop til you drop!


Kommentera

