Skrivutveckling del 2

Okej, hur får man eleverna att komma igång med att skriva i första klass?

alfa.jpgAlfabetet sitter på väggen i klassrummet och varje barn har ett litet alfabet där den sitter och jobbar. Ganska tidigt brukar jag säga: ”Varsågoda! Här är bokstäverna och ni får använda dem till att skriva! Det behöver inte bli rätt – jag är nämligen expert på att klura ut vad det står där ändå”. Och så pratar vi om att man inte kan kunna allt med en gång. Man måste få göra fel för att lära sig. Barnen har redan börjat nosa på bokstäver och ord i förskoleklassen, nu handlar det om att kasta loss. Och är det någon som inte vågar försöka, får den naturligtvis hjälp. Men alla kan oftast skriva sitt namn och då kan man börja med det. Märker de att det är ett tillåtande klimat, vågar de oftast gå vidare sen.

Sånt som kan leda till skrivning:

  • Teman som tar fasta på vad barnen är intresserade av ger många skrivsituationer. Det barnen skriver måste kännas meningsfullt. Varför ska de skriva och berätta om en viss sak? Jo, om de t ex får lägga ut sina texter och bilder på klassens blogg/ klasstidning, kanske det känns som det är någon mening med arbetet. Morfar kan gå in och läsa och kommentera. Eller en annan klass i en annan del av Sverige kan göra det. Tänk om mina elever kunde få läsa om livet i Piteå – vilken dröm! Så kunde mina elever i samband med t ex påsken berätta om häxbränningarna här vid badplatsen och att Blåkulla ligger på en ö inte långt härifrån. Det kanske vore roligt för Pitebarnen att läsa om sånt? (Erica och Annis – jag slänger ut en trevare!)
  • Att skriva på dator är roligt. Man kan ändra, mixtra, flytta och samtidigt se resultatet på skärmen. Jobbar man med program som Photo Story, blir det dessutom snyggt och man växer när man ser resultatet.
  • Högläsning är en bra väg till att få igång tankar och kan ge upphov till ”Vad tror ni hände sen-berättelser”.
  • Berättarpåsar med saker man kan ta i och känna på kan ge skrividéer.
  • Brev till figurer i sagoböcker är ofta spännande. Fördelen med det är att läraren svarar på breven och kan ställa såna frågor som leder till utvecklandet av nya tankar och mer brevskrivande.
  • Att skriva brev till barnen i fadderklassen är roligt. Och att få brev från dem!
  • Att läsa skönlitteratur ger både läsandet och skrivandet en skjuts framåt. Det är viktigt att barnen får en vana att läsa och inte bara gör det för att de måste. Det ska vara mysigt! Om man ska göra en recension av en bok, kan uppgifterna gärna variera. Om det ständigt är samma ”Boken handlade om…” kan det kännas motigt. Varför inte beskriva huvudpersonen på en Wanted-plansch en gång och en annan gång kan man göra en radiointervju med personer ur boken. Bara för att få fart på kreativiteten och inte döda lusten till läsning.

Det finns tusen saker att ta till för att få fart på skrivandet. Det gäller bara att komma på dem.

Sen måste man självklart också prata om språket som sådant: Klappa stavelser (det kan vara lättare att bryta upp orden i stavelser än i enstaka ljud) och andra övningar. Det är inte säkert att det alltid upplevs så lustfyllt, men det kan ändå behövas.

Tyvärr kan en del barn ha svårt för att tycka att särskilt mycket är roligt, hur mycket man än anstränger sig. Kan det bero på att många själva väljer vad de vill syssla med på fritiden och inte tvingas att göra något de inte vill? Eller att man inte är van vid döperioder när man inte vet vad man ska göra? Om man alltid fyller sin fritid med Playstation eller andra spel, finns inte utrymme för att fundera på vad man ska göra. Och då behöver man inte klura ut egna påhitt. Man är van vid att det alltid är nåt på gång. Då kan skolans ”Gör si, gör så” kännas motigt. Och inte är det nån vidare fart i att träna multiplikationstabellen alltid! Men det behöver göras. Det är ett svårt dilemma. Jag tror inte alltid att skolan kan vara rolig. Men om vi tar in lite mer av barnens värld i undervisningen och om vi visar oss intresserade av den, så kanske vi når en bit.

Det var ytterligare några tankar om skrivutveckling och annat. Men fortfarande bara ett skrapande på ytan. Och för att ingen ska tro att jag tycker att jag är en mästare: Det finns massor av andra förslag som är långt bättre.

10 Svar to “Skrivutveckling del 2”


  1. 1 Erica april 10, 2007 kl. 8:52 f m

    Det är verkligen jätteintressant att läsa det du skriver. Man behöver tänka igenom vad man egentligen gör – OFTA. Jag nappar direkt på att skriva brev / blogga, och att skriva till faddrarna ska jag också se till att göra. Jag skulle vilja länka till dina skrivutvecklingsinlägg …om jag får..?

  2. 2 IT-mamman april 10, 2007 kl. 8:56 f m

    Klart du får! Som sagt, jag tycker det är superintressant att läsa om livet uppe i norr och tror det skulle ge mina elever massor att också få göra det. Men jag vet inte vad jag får för klass – får nog reda på det inom de närmaste veckorna. Vi kanske kan fundera ut nåt?

  3. 3 Pippi april 10, 2007 kl. 9:19 f m

    Vad intressant det är att läsa dina inlägg om skrivutveckling! Känner nästan att jag måste (eller snarare vill) fortbilda min inom området läs- och skrivinlärning/utveckling, så 4-9:a jag är 😉

  4. 4 Persilja april 10, 2007 kl. 9:23 f m

    Ååååå, jag vill flytta till en plats nära Orust och låta mina barn gå hos dig!!!
    Precis så där önskar jag att alla lärare tänkte!!!
    Sån lust till sitt yrke. Så många idéer! Jag tycker allt låter så bra och självklart. Självklart skulle barnen gilla att göra på dessa sätt!
    Ååååå, vad jag önskar att Bensbyskolan har dessa tankar.
    Men om inte kan jag ju alltid så frö hos lärarna.
    Och jag kan tipsa om en klass i xxx som vill ha blogg/brevutbyte.
    Det är så enormt bra tankar!

    Har du friheten att göra allt detta om du kommer i en lämplig årskurs???
    Finns det resurser i form av tillräckligt många datorer?
    På vår skola får inte barnen gå in på internet. Det enda datorn används till är att skriva och att spela ”pedagogiska” spel…
    Det kostar för mycket att vara på internet är argumentet…

    Underbart inlägg!!!!!

  5. 5 IT-mamman april 10, 2007 kl. 9:36 f m

    Tack mina härliga uppmuntrande vänner!!
    Ja Pippi, jag tycker att läs- och skrivutveckling är väldigt intressant. Och det är nog bra att känna till det även i högre årskurser. Det kan ju komma invandrarbarn som knappt har gått i skolan i sitt hemland och behöver ha mycket stöttning. Fast på ett annat sätt. Och barn som inte riktigt har fått med sig skrivningen och läsningen från tidigare år.
    Och Persilja, vaddå kostar för mycket? Det finns kanske inte bredband? Men då får man väl satsa pengar på internet då! Köp inte in så många pedagogiska spel Herr Kommun! (De är inte alltid så pedagogiska)
    Ja, visst har jag frihet att göra detta på min nya skola. Jag har tur som bor i en kommun där man har börjat satsa på att fortbilda lärare och att utrusta klassrum med ny teknik. Men det är säkert en bit kvar. Ett par datorer i ett klassrum är inte mycket, men barnen kan arbeta två och två tillsammans. Sen kan man tigga gamla datorer på större arbetsplatser som ofta byter ut sina.
    Vi får se hur jag låter till hösten när jag har börjat jobba igen. Uppåt, neråt?
    Fast ni kommer nog att få det fint i Bensbyn. Och jag ska erkänna att jag inte har gått hem hos alla föräldrar. Nån här och där har säkert önskat sig en annan lärare.

  6. 6 Arga mamman april 10, 2007 kl. 9:47 f m

    Så är det väl alltid – att man inte kan gå hem hos alla… Tror dock att ditt engagemang räcker väldigt långt! Jag som förälder känner då att det är just engagemanget och att mina barn blir sedda som är det viktiga. Att man kanske hittar alternativ som motiverar just mitt barn när det känns lite tungt… Nytänkande och anpassning till den värld som våra barn faktiskt lever i.

    Kram!

  7. 7 Persilja april 10, 2007 kl. 10:09 f m

    Har inte alls tid att skriva en kommentar men jag kom plötsligt på VAD i ditt inlägg och i dina tankar som jag gillar så skarpt och som är ett väldigt nytänkande:
    Det är det att du lägger upp arbetet efter vad du sett och lärt genom att ha jobbat med barn (och levt med barn).
    Okej att det inte är bra att många barn har full syselsättning och aldrig en död stund på sin fritid vilket gör att de inte tycker skolan är så rolig. De vill ha roligt! Det är ett problem. Du ser det problemet, men du beklagar dig inte över det. Utan du ser det, analyserar det och hitar en lösning som passar just detta problem.
    Det gillar jag.
    Det är kankse inte så svårt att se det problemet. Men att reagera och finna en lösning och inse fakta och anpassa sig efter hur det faktiskt ser ut. DET är strongt. Jävligt storngt!
    Och mycket få som gör, tyvärr.
    Du kanske borde fortsätta att ta ett sabbatsår och så bli föreläsare ute på skolaor och kommuner. ”Hur man behåller barns nyfikenhet och lust till lärande.”

    Utan att gå in på politik så hade varken förra eller nuvarande regeringar några nytänkande idéer hur man verkligen löser skolans problem.
    Betyg eller inte. Vad fan spelar det för roll?
    Betyg från ettan javisst!
    Inga betyg nånsin, javisst!
    Det har inte ett skit med saken att göra egentligen. Det är så sjukt att lägga resurser på att ens diskutera det.
    Du har kommit till kärnfrågan! Att anpassa skolan eftersom efter det råmaterial som kommer till skolan. Detta kräver en flexibel och utbildningsvillig personal. Och styre. Som hänger med, uppdaterar sig. Det kräver helt enkelt ett jäkla engagemang. Men tänk vad lockande läraryrket kunde bli om det var hetaste stället att jobba på. Det mest uppdaterade stället och de som låg i bräschen för alla nyheter…
    En utopi?
    Eller?

  8. 8 itmamman april 10, 2007 kl. 10:26 f m

    Och kram på dig Arga Mamman!

    Nä, Persilja, nu blir det inget mer sabbatsår på ett tag. Har inte jobbat i skolan sen 2004 när 2-åringen föddes. Två och ett halvt år sen. Måste tillbaka nu, annars kommer jag för långt ifrån livet där.
    Förresten, bli lärare!

  9. 9 Kajsa april 10, 2007 kl. 10:40 f m

    När jag läser din blogg blir jag väldigt inspirerad – jag längtar att får börja med en etta igen.

  10. 10 itmamman april 10, 2007 kl. 12:19 e m

    Jag var inne på din hemsida och såg dina konstverk. Fantastiska! Hade jag inte behövt pengarna till våra husprojekt så..!
    Alla som läser detta: Klicka på Kajsas namn i kommentaren ovan!


Lämna en kommentar