DN.factlab

Igår lanserades DN.factlab, en databas främst tänkt för skolorna, men som är öppen för alla. Dessutom är den gratis. Den bygger på information från statistiska källor som SCB, Eurostat, Världsbanken och FN. Där ska man ska kunna hitta allt, men sorterat och struktuerat. Johan Othelius, upplagedirektör på DN säger:

Det är dessutom i linje med DN:s skolsatsning. Skolverket kommer till exempel att använda DN.factlab när de utbildar 40 000 lärare i ökad datoranvändning i skolan. I tjänsten kommer man även att kunna läsa de senaste nyheterna från DN.se och söka i tidningens enorma textarkiv.

Låter intressant. (Du kan läsa mer om det här) Men vad menar han med Skolverkets satsning? 40 000 lärare ska utbildas i ökad datoranvändning. Låter hoppfullt. Jag blir nyfiken och erkänner samtidigt att jag inte hängt med riktigt och inte vet vad han syftar på.

 

2 Responses to “DN.factlab”


  1. 1 Seth Norberg juni 5, 2008 kl. 9:36 f m

    40 000 lärare?
    Han menar fortsättningen på MSU:s (Myndigheten för skolutveckling – som flyttar till skolverket)satsning på PIM. (Praktisk IT och Mediakompetens)
    Ca 40 000 lärare är inskrivna i detta arbete men det är kanske lite optimistiskt att tänka att alla dessa kommer att ägna sig åt ”DN.factlab”.

    Det är Multimediabyrån i Göteborg, ett av de regionala MSU kontoren, som driver arbetet med PIM. Har mycket bra och öppet IKT-material för lärare.

  2. 2 itmamman juni 5, 2008 kl. 5:12 e m

    Tack Seth för att du hjälper mig med information! Aha, var det PIM han syftade på? Jag är ju examinator för den utbildningen och ändå kopplade jag inte.. Fast vad DN.factlab har med PIM att göra fattar jag fortfarande inte riktigt, om jag ska vara helt ärlig. Hur som helst, bra att båda finns!


Kommentera

