Internetresa

”Internetresa i Grannhålan”. Rubriken (Lite förvanskad av mig) i Lokala Blaskan fångar min blick. Äntligen! tänker jag. Just den här kommunen (som ligger någonstans i Sverige, men jag avslöjar inte var) är nämligen känd för att inte använda datorerna i undervisningen nästan alls. Det digitala verkar ses som ett hot. De har en nedskriven plan där det står att eleverna i årskurs sex ska lära sig att kopiera en text och klistra in den i Word. Ni fattar. Därför läser jag extra intresserat om hur deras internetresa ska genomföras.

De ska ha reseledare. Internetguider ska hjälpa lärare och elever att ”få reda på hur det är möjligt att köpa droger på internet.” Det kanske är en bra kunskap. Ifall man vill köpa det. Vidare ska de få reda på hur de ”påverkas av utbudet på nätet och hur olika attityder uppstår.” Säkert bra det också.

Sedan funderar jag vidare. Efter den här veckan, vad händer då? Slår sig lärarna för bröstet och säger att nu har de gett eleverna digital kompetens? Nu klarar eleverna sig ute i den farliga internetvärlden. I så fall är det illa. Jag vill att varje lärare skaffar sig sådan digital kunskap att de själva kan vara reseledare varje dag för sina elever. Att de visar dem bra platser och inte bara visar dem det farliga utan att också hjälpa dem igenom det. Ett ”Ajajbaja, gå inte dit!” brukar inte stoppa ungdomar från att gå just dit.

Jag är glad att jag jobbar i en kommun som satsar på att öka den digitala kompetensen i kommunen. Jag är glad att jag får vara en av de IT-pedagoger som ska skynda på utvecklingen. Som inte kommer som en glad käck konsult och genomför internetresor i klasserna en gång vart tredje år, utan hjälper lärarna att själva vara de bästa handledarna för sina elever. Jag är glad för att jag bor i en kommun där politikerna börjar fundera på hur man ska kunna ge en dator till varje elev. Inte för att det är en hipp grej, utan för att det har visat sig att elever får mer gjort, lär sig mer och samarbetar bättre om de har ansvar för en egen dator.

Jag är också glad för att solen skiner och för att 3-åringen och jag ska gå på barnkalas och att vi sedan ska passa Gubben Gran och att 9-åringen och jag får rå om varandra extra mycket när de andra är borta och att 12-åringen spelar match… JUST NU! Hjälp, måste heja lite och bita på naglarna. Trevlig lördag!

10 Responses to “Internetresa”


  1. 1 Inga M april 19, 2008 kl. 9:05 f m

    Det verkar finnas en övertro på projekt i olika skepnader i skolans värld. Typ: Nu gör vi ett ryck här så kan vi redovisa uppåt att vi varit kraftfulla och verkligen gjort en insats och som skolledare / personal få kredit för det. Men frågan är hur mycket eleverna får med sig av sån här dagsländepedagogik.

    Det känns lite fel att ha datasalar egentligen även om det är bättre än ingenting. Datorerna borde ju få vara verktyg som används i det vanliga skolarbetet. Vi har ju inte särskilda salar för att arbeta med pennor.

    Jag har genom att ta med 2 egna maskiner hemifrån fått till 4 datorer i klassrummet men det räcker ju inte. De borde ha varsin enkel maskin sammankopplade i nätverk.

  2. 2 frugourme april 19, 2008 kl. 9:07 f m

    Hm, misstänker att jag har nära koppling till denna kommun. Är det Sveriges vackraste ö vi pratar om? Måste få läsa denna artikel! Antar att det var i torsdagsupplagan (som jag inte har). Visst är det bra att de börjar använda datorer. Gudarna ska veta att jag stångat mig bli med både rektorer, sklochefer & lärare om detta. Men för elevernas lärprocess och digitala kompetens känns det som väl avancerat. Och droger? Att köpa droger är inte riktigt den digitala kompetens som känns vikigast att börja med. När det gäller attiytder och värderingar så finns i denna kommun stora problem med nynazistiska och rasistiska åsikter. En källkritisk resa om värderingar och attityder kring detta hade varit bättre början. Te.x jämföra de båda ”levande historia”- sidorna (org & com) och kommunicera med andra jämnåriga i världen för att på så sätt möta sina egna värderingar hade känts mer lämpligt. Men vad vet jag ?

  3. 3 Inga M april 19, 2008 kl. 9:10 f m

    Glömde att nämna bloggen. Jag tänkte först skaffa en blogg till klasssen där eleverna själva kunde skriva inlägg och lägga ut bilder, men det föll någonstans på att barn under en viss ålder inte får använda bloggverktyget som jag tänkte mig. Men jag har en klassblogg där jag lägger in bilder och texter om klassen som info till föräldrarna. Och de kan kommentera förstås. Det har varit uppskattat och bra.

  4. 4 marie april 19, 2008 kl. 1:38 e m

    Det var en bra reflektion. Det verkar konstigt om de ska tillbringa en vecka med de ”farligare” bitarna, det är ju nästan en garanti för att ungdomarna SKA gå dit. Känner de inte ungdomar? Det måste vara mycket bättre som du föreslår att de ska arbeta vidare på samma sätt resten av terminen/erna också. De ska naturligtvis få lära sig både vad som är bra med internet och vilka möjligheter det öppnar samt vad de ska ”passa” sig för. Det är verkligen synd att skolan inte har råd att satsa på datorer i MYCKET större utsträckning… Jag tror i förlängningen att det skommer en dag när det blir ett måste. ..

    Ha en trevlig lördag…det låter som om du kommer att få det bra..;-)).

  5. 5 IT-mamman april 19, 2008 kl. 6:36 e m

    Inga M, vad roligt att du är här! Jag måste in till dig och kika också. Håller med dig i allt du säger om datorer och datasalar. Jag lät mina elever i årskurs fem blogga och jag vet andraklassare som bloggar. Har inte hört att det skulle vara åldersgräns. Berätta gärna var man kan läsa om det. Nyfiken.
    Frugorurmé, jag säger inget så har jag inget sagt.😉 Och du, du vet mycket! Fortsätt att påverka!
    Marie, jag tror också att det kommer bli ett måste att satsa på datorer. Hoppas bara att det blir snart.

  6. 6 Mattemamman april 19, 2008 kl. 6:59 e m

    Suck över alla dessa projekt. Applåd till vår kommun som satsar lånsiktigt och bra pedagoghjälp:-)

    Vill också meddela att min bestämda 4-åring deklarerat att hon snart ska leka med sin kompis dvs din 3-åring. Bara så att vi vet:-)

  7. 7 Inga M april 19, 2008 kl. 9:57 e m

    Jag bloggar på blogg.se och där får inte barn under en viss ålder blogga och mina 7- 8-åringar föll för åldersstrecket. Jag antar att förbudet är tillkommet i all välmening. Allt på bloggen är inte bra, lika lite som allt på nätet eller allt i världen inte är det. Om det hade gällt mina egna barn så hade jag nog ändå låtit dem pröva men nu är det andras barn det handlar om och då vill jag inte bråka.

  8. 8 IT-mamman april 20, 2008 kl. 7:11 e m

    Mattemamman, 3-åringen blir överlycklig om hon får leka med din 4-åring!
    Inga M, min f.d. klass använder WordPress som bloggverktyg. Där kan man stänga av kommentarsmöjligheterna och använda bloggen som en ren hemsida, eller så kan läraren moderera kommentarerna. Man kan också lösenordsskydda inläggen om man vill. På Blogspot kan man bjuda in vissa som får läsa, så är bloggen stängd för andra. Det kan vara ett alternativ.

  9. 9 Johi april 20, 2008 kl. 9:32 e m

    Det är skit och pannkaka! Tur att frugourme börjar att påverka och snart kommer jag! Tänker icke acceptera en skola utan digital kompetens för mina barn! Tackar sedan gudarna för att jag tackade nej till x antal jobb i denna kommun och sedan valde stjärn-it-kommunen!

  10. 10 itmamman april 21, 2008 kl. 8:08 e m

    Tur att ni finns där ni finns, Johi och Fru Gourmé! Bäva månde de som inte använder IT!😉


Kommentera

