Jag städar ifall tv skulle knacka på dörren

3-åringen är frisk! Fast hon får vara hemma på en ”inte gå till dagis och smitta ner andra-dag”. Jag tar tillfället i akt och städar huset. Såg nämligen på Rent hus igår på tv och drömde mardrömmar. Tänk om någon kommer hem till oss och lyser med en lampa för att kolla smutsfläckar på skåpsdörrar eller tar bakterieodlingar! Inte för att vi har det stökigt och smutsigt. Men tänk om jag har missat något. Så nu städar jag med röntgensynen på. Minsta kladdfläck unkommer inte min blick. Undrar om det är staten som ligger bakom programidén till Rent hus? De vill få bort Lort-Sverige. Så måste det vara. Nästa avsnitt ska jag bänka mina barn framför tv:n med chips och godis. Så kanske de städar lite extra noggrant de också.

Och när jag ligger på alla fyra och gnor, kommer 3-åringen skuttande och underhåller med nya påhittade sånger:

”Hör här mamma: Jag har ingen käääärleeek (Hon vinklar handen och för den upp över huvudet).”

Jag tänker att jag har en mycket begåvad dotter med stort djup i sitt känsloliv. Fast då fortsätter hon sången med:

Och nu ska jag åka båt. Hejdå!”

Kanske inte så djup ändå. Fast full av liv.

4 Responses to “Jag städar ifall tv skulle knacka på dörren”


  1. 1 alltiallon april 17, 2008 kl. 9:25 e m

    Ja, jag undrar om rent hur är bra eller dåligt. Jag känner själv att jag snart lider av bacillskräck tack vare/pga programmet. Man går ju runt och misstänker sig själv för att vara ”lortigare” än man tror…
    Nej, jag är inte ens i närheten av hur det ser ut hos deltagarna i programmet…men lite nöjig blir man det måste erkännas..;-)).

    Det låter som om du har en intelligent liten flicka som snabbt kan går från ett djupt känsloliv till någonting helt annat..ingen slö hjärna där inte..;-)). De är för söta..ibland önskar man att man kunde krypa in i huvudet på dem en stund och kika efter vad som försigår där inne..;-)).

  2. 2 alltiallon april 17, 2008 kl. 9:26 e m

    Det verkar inte som om du fick min adress den här gången så här är den.. http://www.alltiallon.se

  3. 3 Persilja april 18, 2008 kl. 5:53 f m

    Ja man blir onekligen städsugen av det programmet. Fast jag blir inte så rädd för smutsen utan går mer igång på att det ser kul ut att göra rent. Deras tips är så klämkäcka! När hon med gävlemål bestämt säger ”spraya (spreja?) bara såpa och vatten! Se så smusten bara rinner av!”
    Du har en poet till dotter!!! Kolla in dotterns dikt på http://minhund.bloggagratis.se (Jag länkar inte i min blogg för jag har fått en knäppskalle efter mig)

  4. 4 itmamman april 18, 2008 kl. 6:00 e m

    Alltiallon, skönt att höra att fler blir påverkade av detta program! 😉
    Persilja, städsugen?! Uj.
    Har varit inne och läst din dotters underbara dikt. Outstanding!
    Men vad är det för en knäppgök som stalkar dig? Blir någon framgångsrik måste visst andra drabbas av avundsjuka. Suck.


Kommentera

