Tysta barn lever upp

Ett helt uppslag i Lärarnas Tidning, nr 6 2008, om filmens betydelse i skolan. Det rör på sig. Jag tror något är på gång i svenska skolor. Fler och fler delar med sig av positiva resultat när det gäller multimedia i skolvärlden. Nu läser jag alltså om Eiraskolan i Stockholm där fritidspedagogen Calle Trygg sätter filmkameran i händerna på barnen. Det är i och för sig inget nytt, men det förtjänar att lyftas fram. Positiva förebilder behövs! Calle Trygg tycker att filmen är ett utmärkt pedagogiskt verktyg. han säger att:

Många av de tysta barnen, de som vanligtvis inte tar så mycket plats, lever upp framför kameran.

För visst är det så. Fler uttryckssätt ger fler möjligheter för alla att synas och höras.  Och alla behöver ges möjlighet och tillfälle att synas och höras. Att få må bra. Det är pedagogens skyldighet att se till. Jag har själv sett att tysta barn sträcker på sig när de får höra sin röst ur högtalarna. Att de vågar räcka upp handen i andra situationer efter det. Multimedia är något att ta hjälp av för att lyfta elever. Vet man inte hur man ska göra, kan man gå in på PIM (Praktisk IT- och Mediekompetens) som är ett utbildningsmaterial där man helt gratis kan lära sig det som är basic inom IT. Öppet för alla!

Annonser

0 Responses to “Tysta barn lever upp”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: