Rapport från Idre

Så mycket snö! Och faktiskt en hel del sol. Men kallt. Så är det här i Idre. Fast jag har hört att de är snöstorm hemma. Jullov, sportlov = ingen snö, påsklov = massor av snö. Världen är upp och ner.

11-åringen och hans kompis far runt i hela liftsystemet och vi kan bara vara glada om de svarar på mobilen någon gång iblan. 9-åringen och hans far spanar in olika rutter i och flänger runt i backarna de med. 3-åringen åker rullband med sina skidor och glider sakta ner i det som kallas backe. Jag hejar på och fotar. Så åker vi pulka också och leker på lekplatsen där alla barn halkar omkring och slår i huvudet hela tiden. Ibland får jag ta på mig längdskidorna och dra ut i spåren. Ett pensionärspar frågade mig hur man hittade 2-kilometersspåret och jag sa att jag inte riktigt visste, för jag hade ju åkt 5, 5-kilometarn. De tittade beundrande på mig och sa: ”Oj, 5,5 – inte dåligt!” Det lever jag på resten av dan. Fram tills dess tyckte jag det var dåligt att inte kunna säga att jag åkt milspåret, men nu är 5, 5- turen min tur resten av tiden här. Japp. Man ska vara nöjd med sig själv. Japp.

3-åringen och jag är hemma i stugan och ska förbereda maten. Vi var ute en stund och byggde snögrotta. Några andra barn lekte i närheten och jag tjuvlyssnade. Det jag uppfatade var: ”Akta dig så inte lodjuren kommer och tar dig!” Så leker man i norra Dalarna.

Här kommer en ”dalabild” på hur renarna såg ut när de slickade på bilen när jag körde hem från backen härom dagen. En renhjord på cirka 30 stycken lät alla V70 med takboxar få en paus mitt på vägen. (Nä, det sket sig med bilden!)

5 Responses to “Rapport från Idre”


  1. 1 tinate mars 24, 2008 kl. 9:05 e m

    Vad exotiskt med alla renar. Här är det bara en massa svenskar, rika norrmän och klart mer snö.
    Rullbandets tid är över och det gäller att ligga i om man ska hinna med sönerna i backen. Här har det ”grindats”, åkt halfpipe och hoppats över bilar och i nysnö. Imorgon siktar jag på en 360. Ha det så bra i backarna. Visst är det skönt med Påsklov!

  2. 2 Johi mars 24, 2008 kl. 10:30 e m

    Låter ju underbart även om jag absolut inte vill ha snö här hemma! Vi har masat oss fram i 50 på E6:an och är äntligen hemma. Tack gode gud för våra tålmodiga barn i baksätet. Ha det fortsatt trevligt!

  3. 3 Fredrik Svensson mars 25, 2008 kl. 1:11 e m

    Låter skööööönt det där….
    😀

  4. 4 Persilja mars 27, 2008 kl. 10:24 f m

    Och ännu längre norrut leker vi ”akta dig för snömannen” och ”om du inte äter upp maten kommer fjällämmeln och biter dig i tårna”.
    Mouhahaha!

  5. 5 itmamman mars 27, 2008 kl. 3:38 e m

    Hej alla ovanstående talare! ”Hoppats över bilar…” Du skräms Tinate!


Kommentera

