Alla är tillbaka och bokhyllan sprängs

Ordningen i IT-huset är återställd. 11-åringen är hemma igen efter ett praodygn på bilfärjan mellan Ängön (Evert Taube-ön) och fastlandet. 3-åringen och femårstjejen springer runt och tutar i tutor. Allt är alltså som det ska.

Helgen har annars varit annorlunda. Det började med att vi blev bortbjudna redan på fredagkvällen! Någon timme innan vi fanns på plats hos Barndomsvänsmamman och Racingpappan blev vi bjudna. Sånt gillar jag. Mysbyxor på. Inget bräckande i vem som har det mest stylade och städade huset – bara wok, pizza, gott vin och goda vänner. Dagen därpå skjutsade Maken ut 11-åringen till praofärjan meddan Barndomsvänsmamman och jag åkte på shoppingtur till Ikea. Hon skulle komplettera lite och jag skulle inte ha något särskilt. Kan tala om att inte något särskilt kostar över tusenlappen…

En hel del annat har också hunnits med, men det drar jag inte upp nu. Istället tänkte jag visa vad som nu finns i min bokhylla. Har nämligen hämtat ut julklappen som kommunen gav oss: fyra pocketböcker från Hålans bokhandel. Och nu kommer det stora: jag har redan läst ut en hel bok!! Den jag försökte komma på titeln på härom dagen: Hemmmets projektledare säger upp sig av Gunilla Bergensten. Mycket läsvärd med stor igenkänningsfaktor. Enda kruxet är att jag redan har sagt upp mig och Maken har axlat en del av min tidigare tjänst. Så nu är det han som läser och känner igen sig. Så var det inte tänkt… Jo då, vi skrattar åt en hel del ihop.

Fast det var inte en av de fyra böckerna, för ovanstående lånade jag av min syster. Nu till mina nyförvärv:

annika.jpg9 1/2 månad av Annika Lantz. Den har jag önskat mig otaliga gånger till jul och födelsedag, men mina önskningar hörsammas inte alltid. Så jag läser boken nu när barnen blivit äldre och jag inte har någon småbebis längre. Går det med.

de-tre.jpgDe tre Miss Margarets av Louise Schaffer. En feel-good-bok om jag har läst baksidan rätt. Tre äldre damer med lurigt förflutet. Kan bli en höjdare.

konsten-att.jpgKonsten att bevara en hemlighet av Eva Rice. Jag vet vad ni tänker: ”Hon är ingen djuping precis.” Helt rätt. Jag kan vara lagom djup i verkliga livet, men när jag försjunker i en bok vill jag bli uppmuntrad och upplyft. Det är en sån där bok som jag helst läser på engelska. ”Buy 3, pay for 2” på Waterstones. Då kan jag motivera valet av chic lit med att jag vill läsa nutida engelska.  Läser jag en sån bok på svenska måste jag ursäkta mig. Som nu.

lappskatteland.jpgLappskatteland av Annica Wennström. Det är alla Norrlands-, förlåt Norrbottenbloggares fel. Jag vill läsa om livet där uppe. Än har jag inte kommit till en lappsjö där jag kan sitta och jojka, men får jag bara läst boken så..

Snart är det påsk. Då ska jag se till att åtminstone Annika Lantz bok är utläst.

6 Responses to “Alla är tillbaka och bokhyllan sprängs”


  1. 1 Bloggblad mars 16, 2008 kl. 7:29 e m

    Här är också ordningen återställd, vilket i mitt fall betyder att det är barnlöst. Hopplöst på så sätt att ingen studsar och sjunger ”Opp & hoppa” och även på så sätt att jag insett att ett par dar i sängen blir min lott… Värsta vårfloden ur nosen och lungmos i resten av kroppen.

    Jag har inte läst nån av de böckerna, men just nu läser jag ”Lyckans hjul” av Kajsa I… den skulle du nog gilla.

    Annars är ”Berlinerpopplarna” årets läsupplevelse för min del. Plus del II ”Eremitkräftorna”. Det törs jag säga fast vi bara är i mitten av mars… då förstår du.

  2. 2 itmamman mars 16, 2008 kl. 9:05 e m

    Tack Bloggblad! Kajsa Ingmarsson gillar jag, men just den boken har jag inte läst. Får kika på de andra också.

  3. 3 Johi mars 16, 2008 kl. 9:37 e m

    Surar lite över att jag inte fick någon julklapp – jag vill också ha böcker! Ska nog ta det med E vid nästa besök. Känns lite sniket men rätt ska vara rätt… Ang, böckerna, jag har Annika Lantz bok hemma, läste det som gravid med tvåan. Kanske ska läsa den igen… Kram

  4. 4 itmamman mars 17, 2008 kl. 7:59 e m

    Johi, ja rätt ska vara rätt! Klarat du ska ha julklapp du med!
    Kram!

  5. 5 Persilja mars 18, 2008 kl. 9:20 e m

    Host host harkel. JAg har bott 45 år i norrtoppen och inte jojkat vid nån sjö en endaste gång…int nån annanstans heller. (JO! Jag nappane!;D)
    Du bör nog läsa boken, eller kanske inte, vet inte vem det är som skrivit den, en infödd eller en utsocknes?
    Kanske jag bör skriva boken.
    Den sanna bilden av Norrbotten!
    Har du tagit av dig flytvästen nu? Jag menar alla västkustbor fiskar väl räkor hela dagarna och röker pipa?
    Va? Va? VA?

  6. 6 itmamman mars 19, 2008 kl. 7:15 e m

    Här fiskar vi sill för jämnan. En och annan räka kan vi nog också dra upp. Fast mest sjunger vi Ålefeskarn´s vals. Kan du den? Men försök inte lura mig – jag vet att du jojkar en truddelutt efter morgonkaffet varje dag!


Kommentera

