Undrar om Maken säger upp sig?

Så fel det kan bli.

Morgonoen började med sms-kontakt med Storasyster. Vi bestämde att vi skulle äta lunch ihop. Klockan 11.30 ringde hon:

”Var är du?”

Hjälp, jag trodde att vi skulle träffas en timme senare! Det var bara att kasta sig i bilen och köra den korta sträckan till lunchstället på skrikande däck.

Eftermiddagen ägnade jag åt att spela in instruktionsfilmer i ett program som heter Camtasia. Det var… kort sagt fängslande. Eftersom ingen annan än jag var på kontoret, ville jag passa på att spela in och lägga på min egen röst till filmerna. När klockan närmade sig hemgång, ringde jag Maken och frågade om han kunde hämta på dagis. Jodå, det gick bra, men jag var tvungen att vara hemma senast kl. 17.20 för att han skulle hinna med bussen vidare ut i världen. Klockan 17.30 satt jag fortfarande på kontoret. Hjälp! Stackars Maken. Han hade verkligen sett fram emot att träffa polarna och få komma iväg. Ännu en gång kastade jag mig i bilen och körde iväg på skrikande däck. När jag var nästan hemma mötte jag bussen. Fattar ni?

Hemma väntade Maken med maten i ugnen. Han var moloken, tog bilnycklarna och for iväg. Ingen buss, ingen dricka. Bara för att jag inte kunde komma hem i tid. Det går utför med mig. Jag är nämligen punktligheten själv. Eller var det i mitt tidigare liv? Det är inget bra det här. Jag undrar om Maken säger upp sig? Det finns en bok (Jag kommer inte ihåg titeln och jag har inte tid att googla) om en kvinna som säger upp sig från sin roll som den som håller i allt i familjen, ett jobb hon aldrig har sökt. Min syster tipsade mig om boken. Ska försöka läsa den, men måste nog gömma undan den för Maken.

6 Responses to “Undrar om Maken säger upp sig?”


  1. 1 Johi mars 13, 2008 kl. 8:07 e m

    Du måste onekligen ha ett intressant jobb iallafall… Tror den boken heter något om ”Familjens projektledare säger upp sig” eller nåt liknande.

  2. 2 itmamman mars 13, 2008 kl. 8:35 e m

    Johi, ja så hette den nog! Tack!
    Och jobbet är tidvis intressant, det är det visst.
    Du, när passar det med lunch? Se bara till att slå en pling till Skrubben när du står vid lunchstället ifall vi går efter min klocka…

  3. 3 Barndomsvänmamman mars 13, 2008 kl. 8:38 e m

    ”tankspridd” is my middle name så jag vet precis hur du känner. Så konstigt det kan bli. Nästa gång föreslår jag att ni löser problemet genom att ringa till virrhönorna på 27an för de hjälper gärna till att hålla ställningarna när det kniper – och annars också för den delen!

  4. 4 itmamman mars 13, 2008 kl. 8:57 e m

    Åh Barndomsvänsmamman!!! Han kunde ju ha ringt Virrhönan ja. Har du numret till henne? Kram!

  5. 5 Pippi mars 16, 2008 kl. 4:43 e m

    Å, det där är så mycket jag… I alla fall så som jag börjat bli. Tack och lov skrattar maken mest och välkomnar mig till hans värld. Saker blir inte alltid som man tänkt sig… Hoppas att din make hade det trevligt i alla fall, fördelen var ju att det inte blev någon busstid att passa hemöver. *optimistkonsulten har talat*

  6. 6 itmamman mars 16, 2008 kl. 5:36 e m

    Kära optimistkonsult, I love you!


Kommentera

