Falkenberg

Vilket bra studiebesök det var i Falkenberg idag! IT-pedagogerna där var störttrevliga och delade med sig av sina erfarenheter kring att serva pedagogerna i kommunen med kunskap kring IT. De berättade också om satsningen på att varje elev och varje lärare på två högstadieskolor har fått var sin dator att arbeta med. Mycket intressant! Om tio år tror och hoppas jag att vi kan se tillbaka på den här tiden som tiden innan alla elever hade tillgång till var sin dator och säga: ”Tänk att det var så, då för länge sen!” Falkenbergarna berättade att det pedagogiska arbetet flyter på mycket bättre nu när man slipper boka datasalar eller leta efter fungerande datorer som i bästa fall räcker till några stycken i klassen. Självklart är det så!

Jag har just bloggat om samma sak på IT-pedagogernas blogg i det som kallas IT-Guiden i vår skolplattform. Hjälp vad det tog tid! Jag är helt ovan vid Blogger. Bilden hamnar ju inte där jag vill utan där gällde det att klippa och klistra. Måste be Tinate om hjälp med en så banal sak. Varför kan inte allt vara WordPress? Det skulle underlätta mitt liv.

Avslutningsvis ska jag visa baksidan av två av mina kollegor. Varsågoda, en bild som hamnar där jag vill att den ska hamna:

dsc00062.jpg
11 Responses to “Falkenberg”


  1. 1 Persilja februari 21, 2008 kl. 7:32 e m

    Låter som en ouppnåelig utopi. När kommer ni till Norrtoppen???

  2. 2 itmamman februari 21, 2008 kl. 9:29 e m

    Persilja, ingenting är omöjligt! Det är redan verklighet på några håll i Sverige. Men Norrbotten….? Kan bli svårt med uppkopplingen i lappkåtorna. Ska se vad jag kan göra.

  3. 3 Magda februari 21, 2008 kl. 9:55 e m

    Hojhoj! Jag jobbade i Fbg 2006 och redan då var det väl utbyggt med IT på den skola jag var på! Idag försöker jag lobba för ”Falkenbergsmodellen” i min nya hemkommun, och då ffa på ”min” skola. Det går trööööögt…

    Jag är förresten i Falkenberg idag! Hälsar på min yngsta tjej, som bor kvar här! Disktrasväder, men härligt ändå!

  4. 4 itmamman februari 21, 2008 kl. 10:04 e m

    Magda, å det säger du nu?! Att du var i Falkenberg idag. Vi kunde ju ha setts irl!
    Lycka till med lobbandet. Försök få med dig några som kan tjata tillsammans med dig. Det kan gå.

  5. 5 Persilja februari 22, 2008 kl. 10:02 f m

    Jå nå dä ä klart! Men vi håll på få strömma in i lappkåta så ba vi få strömma så kansj hä ska gå å årdna!

  6. 6 Najtan februari 22, 2008 kl. 5:43 e m

    Det är mkt lättare att placera en bild i blogger än i wordpress tkr jag 🙂 Mamma sa att ni undrade hur man gjorde, så jag visade. Så det kanske kan hjälpa lite.

  7. 7 erica februari 23, 2008 kl. 10:01 f m

    Hej IT-mamman
    Nu var det sååååå längesedan jag hälsade på att du till och med hunnit byta jobb!!! Grattis. Det kan nog bli great. Du har ju både windows och office i ditt ”corner window office”. I mitten av mars åker jag till Falköping på studiebesök…hur långt är det då till Falkenberg? Måste kolla lite kartor tror jag. / Erica

  8. 8 amelnestor februari 23, 2008 kl. 10:04 f m

    Go Falkenberg! Jag hoppas att vi ses på tisdag?

  9. 9 itmamman februari 23, 2008 kl. 10:26 f m

    Persilja, kul att du har hoppet kvar!

    Najtan, tack, bra att vi har dig! Hoppas du inte tar ut för dyrt konsultarvode bara. Jag återkommer säkert med någon fråga!

    Erica, tja kan det vara 15-20 mil? Vet inte riktigt. En liten sväng med Norrbottenmått mätt. Kul att höra av dig!

    Amelnestor, tisdag? Vad händer då? Måste kolla almanackan. Helt blankt i huvudet. Men jag hoppas verkligen vi ses snart!

  10. 10 magda februari 26, 2008 kl. 6:39 e m

    Om jag hade vetat att du skulle dit, men jag missade ju ditt tidigare inlägg om dina planer…
    Jag undrar… inför studiebesöket – hur kom det sig att ni valde just Falkenberg? Bokade ni direkt hos IT-pedagogerna? Jag är sugen på att tipsa mina kollegor, nämligen… 🙂

  11. 11 itmamman februari 26, 2008 kl. 10:42 e m

    Magda, ok du är förlåten. 😉
    Det blev Falkenberg för att de har satsat på en dator till varje elev i två skolor. Det är fler kommuner som har gjort det, men inte så många. Sen var det intressant med tanke på att de har gjort en organisation som består av några IT-pedagoger som servar många olika skolor. Vi har precis startat något liknande och därför var det bra att få tips av dem.
    Vi bokade direkt hos It-pedagogerna ja. De är väldans trevliga, så tveka inte att ta kontakt. Fast de verkar ha många som vill komma och besöka dem, så var ute i god tid. Ha dé!


Kommentera

