Svart på vitt

Jag kikar igenom det som mina elever fick skriva som utvärdering av vårt IT-arbete under året. Jo, jag gillar att ha saker svart på vitt, inte bara gissa och tro. Så mina stackars krakar får genomgå vissa utvärderingar lite då och då. Och när jag nu kollar vad de skrivit om sitt lärande så blir jag glad och stolt och stärkt i tron på att IT har sin plats i skolan. De lär sig viktiga saker och de ser själva att de lär sig. Och det är viktigt att få insikt i. De skriver också om vad de tror att de har nytta av i framtiden. Många nämner bloggen, andra fotoredigering och film medan andra hittar andra saker. Ingen satt och funderade utan att komma på något när de gjorde utvärderingen. Någon skrev ”Allt!” med syfte på vad som är viktigt av allt det vi pysslat med inom IT.

Som lärare vill man inte alltid sticka ut. Det finns ett jante-tänk inom skolans värld. Om någon tror att jag vill framhäva min egen förträfflighet som lärare genom att delge er mina elevers utvärdering, så måste jag säga att det inte är min mening. Men jag vill ha in mer IT i skolan och då kan svart på vitt vara bra.

0 Responses to “Svart på vitt”



  1. Kommentera

Kommentera

