Att lämna

… är inte lätt. Men ändå gick det bra. Jag känner mig lugn nu när jag vet vem som kommer efter mig – en omtryckt lärare från en annan skola. Klassrummet är städat, böckerna är rättade och nycklarna är inlämnade. Jag bläddrar lite bland bilder jag fått under året. På en står det: ”Grattis till IT-mamman att du får vara våran lärare!” Det känns bra. Jag har varit lyckligt lottad som har fått äran att ha dem. Och ändå tror jag att det kommer att bli skönt på något sätt att bara ha tre barn och inte tre + 24. Förstår ni hur jag menar? Även om jag gillar dem, så kan det bli mycket.

Fast riktigt slut är det inte. Jag måste tillbaka någon dag och bläddra i kataloger och skriva ner exakt allt som fanns i vårt nu nerbrunna klassrum. Varenda pinal: gardinfästen, häftklamrar, whiteboard, magneter, antal lådor, böcker, allt. Inköpsår och pris. Japp. En utmaning.

Men först är det sportlov. Mysbyxor på.

4 Responses to “Att lämna”


  1. 1 Pippi februari 9, 2008 kl. 10:44 e m

    Sportlov? Redan? Vad skönt! Det är alltid kluvet att lämna en arbetsplats som man ändå har trivts på. Å ena sidan ser man alla möjligheterna med ”det nya stället” å andra sidan allt det man lämnar efter sig. Men jag tror att du är som klippt och skuren för ditt nya jobb. Lycka till! Utvärderingar är för övrigt undervärderade många gånger – alltid finns det ju något att ta till sig och utveckla. Har förresten startat en blogg för den ena av mina smågrupper i engelska. Hade det inte varit för allt du skrivit om det hade det aldrig blivit av. Du borde få lön från min kommun också 😉

  2. 2 itmamman februari 9, 2008 kl. 10:55 e m

    Pippi, åh vad kul! Att du har startat en blogg för eleverna menar jag. Men lön från din kommun borde jag inte alls få. Se istället till att de ger dig ett extra påslag. Det är du värd! Heja!

    Förresten, kan man få kika på er blogg?

  3. 3 Pippi februari 10, 2008 kl. 11:24 f m

    Ja, självklart ska du få kolla på bloggen så snart den fått sina första inlägg 🙂 Jag introducerade den i fredags och eleverna är helt med på tåget i bemärkelsen att de är både motiverade och intresserade *hurra*.

  4. 4 itmamman februari 10, 2008 kl. 5:05 e m

    Tjoho! Ser fram emot att få se den, Pippi!


Kommentera

