Skolspråk

IUP

EA

EVK

APT

PMS (Nej det var något annat)

AP

EHT

AE

LUG

För ett halvår sen var jag på LUG-samtal. Vet fortfarande inte vad det står för. Jag hankar mig fram ändå – precis som våra andraspråkselever gör varje dag. Utåt sett verkar de ha koll på språket. Men under ytan funderas det väldigt mycket. Inte på samma saker som jag klurar på, utan på annat som jag tar för självklart.

7 Responses to “Skolspråk”


  1. 1 Trötter januari 30, 2008 kl. 11:06 e m

    Sedan finns det v.7 också! Tack och loooov!

  2. 2 Bloggblad januari 30, 2008 kl. 11:24 e m

    Trötter: Här gäller v.8… men funktionen är densamma.

    Kul lista. Men var är LPO?????

    När jag började jobba efter 4 års barnledighet, tyckte jag det var jättepinsamt att jag inte ens visste vad ”arbetsenhet” betydde. Jag mäktade inte ens med att fråga… det fick visa sig med tiden… Detta påfund hade de kommit på medan jag bytte blöjor och ammade…

    Hade det varit nu, hade jag vågat, men jag var rätt blyg när jag var ung. Och förresten – det hade inte gjort nåt om jag missat betydelsen, för det tog inte många år förrän det bytte namn.

  3. 3 itmamman januari 31, 2008 kl. 5:35 e m

    Trötter, ja hurra för lov!! Fast jag gillar tanken på 40-timmarsvecka och inga lov istället för 45-timmarsvecka…

    Bloggblad, Oj jag glömde LPO! Nu måste jag gömma mig ett halvår innan jag vågar visa mig igen. 😉

  4. 4 ITmira januari 31, 2008 kl. 10:02 e m

    Det här är ju frustrationslistan, att titta på frustrerande dagar på nya jobbet. Skriv ut, plasta in och sätt upp i skrubben bara 🙂

  5. 5 itmamman januari 31, 2008 kl. 11:19 e m

    ITMira, Men får vi ha en sån lista på skrubben då? Är inte förkortningar bannlysta där? Vi s.k. IT-pedagoger håller oss väl bara till ren svenska? S.K.I.T-pedagoger blev det visst om man drog ihop det..

  6. 6 Johi januari 31, 2008 kl. 11:39 e m

    Haha! Jag kan alla så det måste betyda att jag inte helt har glömt bort det pedagogiska (!?) språket. Men det måste väl finnas ett FB och EB?

    Före branden och efter branden…


  1. 1 Att jobba i en skrubb « IT-mamman Trackback vid februari 18, 2008 kl. 9:50 e m

Kommentera

