En datorkrasch och ett kalas

För att spela mig ett spratt eller för att hjälpa mig att besvara min fråga i föregående inlägg behagade min dator att krascha. Eller halvkrascha. Maken sitter just nu och försöker med konstgjord andning att hjälpa vad som hjälpas kan. Mig har han skickat så långt bort som möjligt eftersom han ansåg att jag inte hade rätta handlaget att manövrera markören som sniglade sig fram över skärmen i en hastighet av ca 5 mm/min. Nu knapprar jag på 11-åringens tangentbord – han är snäll och låter mamma låna hans mac. Tänk om det inte går att fixa datorn? Vad mycket tid jag ska få! Näe! F´låt att jag skrev som jag gjorde i förra inlägget – jag lovar att aldrig klaga mer, bara datorn hostar igång igen!

Annars har vi haft high life här idag. 9-årskalas. 10 grabbar.

gatukok.jpg

Jag brukar vara värsta lektanten och förbereda allt långt i förväg. Förra året hade vi ugglor med reflexklisterögon upphängda i hela huset och så sprang de runt med ficklampor i vårt nedsläckta hus. Men inte i år. Nu körde vi film på väggen. Lugnt och fint. Men efteråt… fick de inspiration av hunden som spelat basket på filmen och sprang runt och jagade varandra samtidigt som de prickade varandra med alla bollar de lyckats uppbåda. Och det var många bollar. En sak har jag lärt mig av alla de barnkalas vi haft genom åren: Göm leksakssvärden och stäng takfönstren (en 5-åring var halvvägs ut genom ett en gång). Men jag hade ingen aning om att man skulle behöva gömma bollarna. Fast det gjorde inte så mycket. Vi har inte många kristallvaser. Och bara en liten kille började gråta en gång. Det är inte mycket. Och de var glada när de gick hem drypande av svett. Så jag tror attt det var ganska lyckat.

Imorgon kommer släktingarna. Nytt kalas. Kanske lite mindre svettigt. Nu ska jag upp och kolla om daorn ligger på uppvak efter operationen eller om något gick snett. Håll tummarna!

8 Responses to “En datorkrasch och ett kalas”


  1. 1 Ozzy januari 27, 2008 kl. 2:41 f m

    En av släktingarna läser detta tjugo i tre på natten efter att ha varit på en hadderajjans fest en bit bort. Oj vad representativ jag kommer vara om 11 timmar.

  2. 2 itmamman januari 27, 2008 kl. 8:38 f m

    Ozzy, vi har soffa. Välkommen!

  3. 3 kajsasi januari 27, 2008 kl. 9:30 f m

    Jag kommer ihåg mina pojkars oandliga kalas när de var i den åldern. Det var både jobbigt och roligt. Men nu är det över och man får vara glad om man får vara med. Släktkalas OK, men med kompisarna blir det på krogen.

  4. 4 itmamman januari 27, 2008 kl. 11:44 f m

    Kajsasi, krogtiden kommer nog fortare än man tror. Bäst att se det skojiga i småkillarnas gapiga stojiga kalas!

  5. 5 Caroline januari 28, 2008 kl. 11:07 f m

    Och sonens dator har precis kraschat, men jag lyckades starta den i felsäkert läge, och håller nu på att spara alla hans viktiga filer(musik, skolarbeten etc) till min externa hårddisk.

    Får nog formatera hans hårddisk sedan…

    Hoppas din dator återhämtar sig snart!

    /Caroline

  6. 6 Maken januari 28, 2008 kl. 3:03 e m

    Caroline: Är det ingen risk att man får med eventuella smittade filer om man gör så? Jag är normalt sett fanatisk Mac-användare, så jag brukar inte grunna så mycket på sånt där.

  7. 7 Persilja januari 28, 2008 kl. 6:19 e m

    Det där med att gömma svärd håller jag med om!!! Det lärde jag mig den hårda vägen förra året när 8-åringen hade det absolut vildaste kalas som jag någonsin sett. Svärden åkte fram och de slogs och viftade och fäktade och hade HUR kul som helst. Men saker flög och lampor kraschade och många grät och det var kalabalik mest hela tiden. Men när alla gick hem röda i ansiktet och svetten lackande och talnivån var försvunnen för länge sen och ersatt av maxdecibelskrik, då sa alla att det var ”det bästa kalas de nånsin varit på”. Efteråt låg jag och alla andra utslagna på soffor med ringningar i öronen. Så göm svärden.

  8. 8 itmamman januari 28, 2008 kl. 8:02 e m

    Carlonie, jag ser att Maken har frågat dig om råd, så jag väntar med spänning på vad du svarar!

    Persilja, samma sak hände hos oss. De hade kul med svärden men höll på att ha ihjäl varandra. Lite pinsamt att inte kunna leverera barnen när föräldrarna kommer och ska hämta dem…. Men i år fick de hållas. Ingen ruta krossades och de hade kul. Puh, ett år till nästa kalas. Just det ja, vi har ju två barn till! Två månader till nästa är det ju!


Kommentera

