En magisk natt…

… för nio år sedan åkte Maken och jag på biltomma gator i den Sydligare Staden. Något stort var på väg att hända och ändå tycktes Staden inte ha fattat någonting. Den var alldeles tyst.

Några få timmar senare låg han på min mage och kikade, han som i natt blir nio år. Det var magiskt, som det är med alla barn som föds. Han tog sitt första andetag och hela världen stannade i ett slag. Åtminstone kändes det så. Resten av världen märkte nog ingenting. Det är konstigt att stora händelser inte märks mer. När någon dör stannar också världen – för de inblandade. Inte för andra. Det är också konstigt.

8-åringen ska från och med nu få heta 9-åringen. Han är otroligt pirrig just nu. Så klart att han är det – det är ju en magisk natt i natt. Grattis min pojke!

Uppdaterat: Och Martinas bebis har precis kommit! Jag tyckte väl att världen stannande för ett ögonblick…

11 Responses to “En magisk natt…”


  1. 1 itmira januari 21, 2008 kl. 9:13 e m

    Mmm, förstår precis vad du menar. På torsdag morgon är det fjorton år sedan världen stannade upp ett slag för oss, då föddes vår dotter 🙂
    Det är en märklig och fantastisk upplevelse.

  2. 2 Johi januari 21, 2008 kl. 9:24 e m

    På onsdag är det redan 5 månader sedan som jag hade en blöt liten klump på min mage. Stanna tiden! Grattis till 9-åringen!

  3. 3 Nisse januari 22, 2008 kl. 12:34 f m

    Det var en utomrdenligt vacker beskrivning av hur ‘världen’ betraktas. Och synen på ‘stota’ händselser.

    Är apostrofer lika tabu som catationstecken?

    Kanske bättre att kursivera? Går det här?

    Kursivt?
    Kursivt?

    Kramar!

  4. 4 Nisse januari 22, 2008 kl. 12:37 f m

    Matilda:
    Jag skriver om det där. Massa slarvfel. Du får radera det översta.

    Det var en utomordenligt vacker beskrivning av hur världen betraktas. Och synen på stora händselser.

    Är apostrofer lika tabu som catationstecken?

    Kramar!

  5. 5 Nisse januari 22, 2008 kl. 12:40 f m

    Det här är ju inte klokt! Givetvis ska det INTE stå ‘Matilda:’

    Det ska stå ‘It-mamman:’

    Du får min tillåtelse 🙂 att redigera efter bästa förstånd.

    Kramar!

  6. 6 Annis januari 22, 2008 kl. 11:17 f m

    Det var magiskt när min lille också föddes. Du beskriver det så bra när du säger att hela världen stannade av en stund, just när min 12-åring föddes så strålade solen in genom ett fönster på oss där i sängen och jag vet att det var därför att han föddes. Han är en solstråle sedan dess. Kram och grattis.

  7. 7 IT-mamman januari 22, 2008 kl. 5:47 e m

    IT-Mira, Johi och Annis, vistt är det stort att få ett barn! Och tiden går så fort sen, som man brukar säga, men visst är det så.

    Nisse, här redigeras inget! Skojigt att du fick skriva tre gånger. Tackar för det! 😉

  8. 8 kajsasi januari 22, 2008 kl. 8:35 e m

    Tänk vad andras lycka kan få ens egen värld att stanna upp och man tänker till. Du får mig nu att sätta mig och läsa i pärmen vad jag skrev när min äldste son föddes. När jag läser min egen berättelse kommer mina tårar för vi fick vänta länge på honom, min man och jag, 7 hela år tog det. Sedan gick jag på moln i 9 månader och lät mig passas upp innan han tittade ut en fredag den 13:e som naturligtvis är en lyckans dag.

  9. 9 itmamman januari 22, 2008 kl. 10:03 e m

    Kajsasi, sju år är en lång tid.. Lyckliga er som fick honom till slut!

  10. 10 Persilja januari 23, 2008 kl. 9:55 e m

    Åh, grattis till store killen!

    Vi fick också vänta många år på våra underverk.(Tänker på Kajsasi) Hade man vetat att det skulle bli fyra mirakel då när man trodde att det inte skkulle bli någon hade man varit betydligt mindre stressad och olycklig. Min syster fick vänta 9 år. Men då är lyckan SÅÅÅÅÅÅ stor när det till slut händer.
    Barn är lycka. Barn är det största. Vad vi kvinnor är lyckligt lottade!!!!!!!!!!!
    ja, männen också, men vi drog högsta vinsten som får bära livet i oss. Önskar att det var en mänsklig rättighet att få hjälp om det inte går av sig själv.
    Lika väl som att rädda liv borde det vara viktigt att skapa liv. (Fast jag vet att det är en svår etisk bedömning och ingen enkel fråga.)

  11. 11 itmamman januari 24, 2008 kl. 5:42 e m

    Persilja, jag tycker som du! Puss på dig!


Kommentera

