I skenet av en pannlampa

vader.jpgDe larmar på tv om stormen som ska dra in i natt och det får mig att tänka tillbaka ett år i tiden. Då när den förra stora stormen drog in över Västkusten och vi var utan ström i tre dygn. Det var skönt att kunna skicka barnen till skola och dagis där de hade ström och ordentlig värme. Själv satt jag hemma och tentaläste. Hade sparat den del av kursen som låg på nätet till sist. Inte bra när det inte fanns ström… Vi har en kamin på Makens kontor och där satt jag och läste i min tjocka engelska bok om vad som händer inne i en dator och om annat lattjo. För att komma upp i rätt höjd framför kaminen satt jag på sonens skateboard. Och för att kunna se hade jag en pannlampa på huvudet. Det var några veckor innan jag hade börjat blogga, annars hade jag nog förevigat tillfället med en kort, men nu får ni bara tänka er in i hur knepigt det måste ha sett ut. Och hur ont i ryggen jag fick.

Jag slet alltså för att vara påläst inför tentan – en tenta där jag var den enda som skrev. Det var en distanskurs i Gävle med möjlighet att tenta på min ort. Dagen för tentan hängde jag på låset i god tid. Frös. Ingen tentavakt dök upp. Hade som tur var fått hennes hemnummer eftersom hon var mycket mån om att jag skulle ringa och meddela om jag blev sjuk. Hon ville ju inte komma i onödan. Ringde. Ringde igen. Och igen. Då svarade hon. Hoppsan, hon hade visst glömt bort det! Hoppsan, ja. Så kan man ju säga – om man inte suttit på en skateboard med pannlampa framför en kamin och slitit för att få skriva en liten tenta…

Nä, nu måste jag förbereda inför en storm. Undrar var vi har vår pannlampa?

Förresten, tack alla som kommenterade i mina elevers blogg! De läste och sträckte på sig!

3 Responses to “I skenet av en pannlampa”


  1. 1 Persilja januari 19, 2008 kl. 9:31 f m

    Synd att du inte föreviga det!
    Det hade vait skoj att se!

  2. 2 Cecilia januari 20, 2008 kl. 11:35 f m

    Du har fått ett pris hos mig!

  3. 3 itmamman januari 20, 2008 kl. 7:07 e m

    Persilja, tycker du ja!

    Cecilia, tackar ödmjukast!


Kommentera

