Man kan bråka om mycket

För tre år sedan startade Mr Negroponte, professor vid Massachusetts Institute of Technology, ett projekt för att förse de fattigaste av fattiga barn med varsin dator. Det skulle handla om billiga 100-dollars datorer som skulle kunna klara extrem hetta och som skulle få ström genom att vevas igång. Planen var att 150 miljoner barn skulle ha en, som de kallas, XO-dator i år. Intel hakade på och det hela såg ljust ut. Tills samarbetesparterna började bråka… Att få igång den digitala utvecklingen bland de fattigaste, en demokratifråga som jag ser det, blev ämne för bråk. Projektet kommer säkert att slutföras, men visst skulle man önska att det gick smidigare och att det inte låg vinstintresse bakom det hela för en del.

xo1.jpg

Vill du läsa om hur XO-datorn är tänkt och hur det såg ut innan Intel lämnade skeppet kan du läsa här. Jag tycker det är lite roligt att läsa Mr Negropntes uttalande:

– Det är sorgligt men de flesta barn i skolan lär sig bara använda Word, Excel och PowerPoint. Själv anser jag det vara kriminellt att barn inte lär sig kommunicera, uppleva och dela med sig istället för att lära sig färdiga verktyg, säger Negroponte till AP.

Jag skulle gärna adda Mr Negroponte på Facebook! Eller ännu hellre träffa honom live.

En sak till: Jag verkar inte få alla mejl som skickas till mig. Något knas är det. Så om jag inte svarar, beror det på att jag inte har kunnat läsa mejlet och inte på högfärdighet. Hoppas att det löser sig snart.

6 Responses to “Man kan bråka om mycket”


  1. 3 Persilja januari 15, 2008 kl. 10:30 e m

    Hurra! För en gångs skull visste jag något innan välinformerade IT-mamman skrev om det. De där lågprisdatorerna har jag sett och läst om och det är en sån bra idé!!!! Att det bråkades visste jag däremot inte. Synd. När det nu kommer så bra idéer. Bill Gates som är så rik kanske tar över tillverkningen och donerar till fattiga länder. TÄnk vilken publicitet och bra goodwill. Hör du det Bill Gates. Eller varför inte Ingvar Kamprad!!!
    Vem hinner först? KLARA FÄRDIGA GÅ!!!! Heja Kamprad! HejaGates! Let the best man win!

    (Närå jag är inte drogad. Bara optimist.)

  2. 4 gnestapelle januari 16, 2008 kl. 9:52 e m

    Negroponte finns på Fejjan och har blott 21 vänner, så det är väl bara att knacka på🙂 http://www.facebook.com/friends/?id=758637366

    Själv funderar jag mer på att försöka med Kim Kärnfalk, but that’s just me…

  3. 5 itmamman januari 16, 2008 kl. 10:13 e m

    Persilja, vem kan motstå dig? Optimist är väl bara förnamnet!

    Gnestapelle, tack – you made my day!


  1. 1 frepa.blog - On e-learning and Learning Technology»Blog Archive » XO-datorn - man kan bråka om mycket Trackback vid januari 17, 2008 kl. 9:10 f m

Kommentera

