Farligt, farligt eller….?

nint.jpg”Jag går ner i grottan nu.”

”Men.. var är grottan?”

8-åringen och hans kompis sitter djupt nedsjunkna i varsin fåtölj och småpratar. Länge. De skrattar ibland, blir lite halvt ovänner ibland och pratar och pratar och pratar. De spelar Nintendo DS. Ibland fångar de en Pokémon som, om jag har fattat det hela rätt, den andre får via Wi-Fi. Kompisens mamma, Barndomsvänsmamman, och jag har funderat på om dessa timmar framför spelen kan vara nyttigt för dem. I våra försök att ge dem hälsosam luft har vi dragit med dem ut i regnet, för att sedan komma in dyblöta till en fikastund. Killarna har fikat. Och samtidigt spelat Nintendo DS.

Vi har haft tidsbegränsning på spel, men under jullovet har det varit sånt pissväder, så de har faktiskt fått spela ganska obegränsat. Och de har så roligt. Det märks. Detta konstanta pratande…

Barndomsvänsmamman och jag lekte nästan alltid med Barbie och Sindy (Vart tog hon vägen?!) när vi var små. Vi byggde upp hela världar, tog alla blomkrukor i hela huset och lekte djungel med dem i källaren. Inte kan det ha varit bra att sitta så där i timtal på ett hårt golv! Våra mammor försökte också få ut oss.

I Sydsvenskan kunde man för ett tag sen läsa om vad som ansetts varit farligt för ungdomen genom tiderna. Även om du inte orkar läsa allt, scrolla ner och spana in tabellen längst ner – särskilt vad man har velat få barnen att göra istället. (Tipstack till Newton, min utsände i Bryssel!)

11 Responses to “Farligt, farligt eller….?”


  1. 1 Johi januari 13, 2008 kl. 9:54 e m

    Helt OT men är inte detta något för dig och kanske itmira?

    http://www.pid.se/se/inredningsdetaljer/oevrigt/laptray_1752.html

    Jag har ännu inte fått min egna laptop men då ska jag ha en sådan!

  2. 2 Bloggblad januari 13, 2008 kl. 9:58 e m

    Jag minns ett sportlov, bör ha varit drygt 10 år, då jag och kompisen satt i deras klädkammare och ritade pappersdockor precis hela lovet. En dag körde hennes mamma ut oss i skogen, och där stod vi och glodde på varann nån liten kvart och bara längtade hem till p-dockorna… När jag tänker på den kreativiteten, tänker jag numera ”flow” – kanske är det samma känsla som databarnen har idag?

    Fast vi använde lås på datorn när sonen var i mlst-åldern…

  3. 3 Johi januari 14, 2008 kl. 2:44 e m

    En annan OT-grej – tänkte komma till jobbet imorgon. Är du med på bloggdate kl 9.40? kram

  4. 4 itmamman januari 14, 2008 kl. 5:57 e m

    Johi, länken funkar inte för mig. Hade gärna velat se…
    Och imorgon måste jag åka till ett möte som börjar 10.00. Vad tråkigt – hade gärna pratat irl!

    Bloggblad, pappersdockor… vilka minnen! Jag älskade såna, särskilt mammas gamla som fanns hos mormor o morfar.

  5. 5 Johi januari 14, 2008 kl. 7:17 e m

    Synd att du inte är där… Varför funkar inte länken? Det är iaf en länk till e laptopkudde, så du kan sitta bekvämt och surfa var du än befinner dig.

  6. 6 itmira januari 14, 2008 kl. 9:02 e m

    Lek med kottar ja, ett flitigt använt uttryck i släkten…
    Om att ”när vi var små hade vi minsann inga dyra leksaker och satt framför datorer i timmar, då var vi ute och byggde bondgårdar med kottar, man satte på tändstickor till ben på djuren och…..bla, bla, bla”

  7. 7 itmamman januari 14, 2008 kl. 9:32 e m

    Johi, tycker jag med… Länken funkade när jag tog bort slutet av adressen och sen sökte i sökrutan. En sån vill jag ha!! Synd att julen är över.

    ITMira, har du också hört det?!

  8. 8 Persilja januari 15, 2008 kl. 9:12 f m

    Jag tror att det reglerar sig självt för det mesta. De ledsnar. När de varvat. Tänk själv att behöva bryta precis när de ska slå ihjäl det där monstret och adrenalinet pulserar i dem…
    Fast man oroar sig ju ändå…
    Läste nånstans att engelska sjukan kommit tillbaka bland unga människor…just pga för mycket stillastittande.
    Man ska väl försöka se på helhetsbilden. Blir det för mycket totalt sett utslaget över lång tid är det dags att agera vuxen.
    Men visst är det svårt, särskilt när de är äldre och vill bestämma själv.

  9. 9 itmamman januari 15, 2008 kl. 7:36 e m

    Persilja, du är så förståndig! Det inte kan vara roligt att bryta mitt i.
    Men har engelska sjukan kommit tillbaka?! Är det inte fågelinfluensa så är det något annat att oroa sig för. Hjälp.

  10. 10 Jessika januari 15, 2008 kl. 9:34 e m

    Man ska vara ute när det är soligt… yada yada yada…
    Själv ville jag in till Nintendo-spelen.
    Om de har roligt, låt de hållas till viss del men frisk luft har sina stora fördelar men låt oss konstatera detta; dagens samhälle är inte direkt uppbyggt för spontan utomhuslek för barn. Allt är barnsäkrat, kvalitetssäkrat, -säkrat vad det nu går. Det fanns ett träd här som hade fällts. Ungarna var så glada och klättrade som sjutton. Farligt farligt, någon kunde ju trilla ner liksom. Kommunen transporterade bort det och alla ungar försvann från lekparken.
    Engelska sjukan, rakitis, beror främst på brist på calcium och fosfor i dieten, sedan brist på d-vitamin. Man behöver inte mycket d-vitamin för att behöver ska anses som fullgott.

    Men visst, man kan inte lämna ungarna ensamma framför spelen dygnet runt.
    Jag gillade dataspel, vid över 30 spelar jag fortfarande men jag gillar att gå i skogen också, och promenera. Fanns det kajaker att hyra här skulle jag paddla kajak. Det ena behöver inte utesluta det andra.

  11. 11 itmamman januari 16, 2008 kl. 10:14 e m

    Jessika, du har säkert helt rätt.🙂


Kommentera

