Hur farligt är det?

Inget filmande idag heller. För mörkt ute på morgonen och sen hade eleverna idrott, musik och annat som inte gick att ändra på. Men det blir nästan ännu mer filmkänsla när det blir uppskjutet. Så är det ju när de filmar i den riktiga världen, den utanför skolan. Josef Fares har det säkert så hela tiden: ”Nä, vi får ta den scenen imorgon – det är inte rätta ljuset nu.” Helt okej.

Jag sitter på jobbet nu. Ska snart hämta 3-åringen på dagis, men varvar ner lite först. Stjäl lite egentid. Huvudet är kocko och jag har hunnit ställa en hoper dumma frågor under dagen. Ska bli skönt med helg. Stod en stund och pratade på IT-fixarnas rum, där röklukten hänger tung och där rökätaren står på. Ingen bra miljö alls. Är ganska orolig för Edmaniac och hans lakej, som håller till där. Alla vet ju hur farlig brandrök är. Ska man behöva sitta och jobba i det utan skyddsmask? Fast hur skulle det se ut om man hade en sån på sig… Alla elever skulle bli vettskrämda. Hur som helst, sen tog jag mig en tur till ett närbeläget hus där det finns lådor med saker som sanerarna (De har värsta rymddräkterna på sig! Iakttagelse av Tinate.) kunnat rädda. Där var det en mycket stark röklukt. En kollega som hade fått många lådor med sitt namn på stod där med halsduk över munnen och näsan och rev runt bland sakerna. Det fanns ingen låda med mitt namn på – inget kunde räddas ur vårt klassrum. Fast det hade jag nog inte räknat med heller. Efter det korta besöket där ute killar det väldigt i halsen. Kan inte vara bra. Vad hjälper mot det? Ett glas vin eller två i soffan i kväll? Jag ordinerar mig det. Trevlig helg!

Uppdaterat: Jag glömde bort mitt barn. När jag åkte från skolan svängde jag inte in till dagis utan åkte hem. Fast jag hann faktiskt inte ända fram till uppfarten innan jag kom på att det var ovanligt tyst i bilen. Det var bara att svänga tillbaka och hämta upp henne. Stackars barn! Kan det vara röken som har tagit några hjärnceller? Jag ordinerar mig genast ännu ett glas vin. Fast då ryker väl några hjärnceller till.

10 Responses to “Hur farligt är det?”


  1. 1 Bloggblad januari 11, 2008 kl. 4:12 e m

    Berätta det bara inte för henne! Jag gjorde den dumheten att berätta för sonen att han var så tyst och sov sig igenom sitt första halvår, så en gång blev jag rädd och trodde att det var inbrottstjuvar när det började låta… jag hade helt glömt att jag hade en som började bli hungrig efter 5 timmars sovande på frukosten.

    Det får jag igen ofta nu: ”hon glömde att jag fanns…” m.fl. varianter.

    Här sken solen idag – och flera av mina kollegor hade laddat med filmvisning för att pigga upp i grådasket… utom en – som tog med klassen på promenad. Och jag gick som vanligt hem vid 12-snåret. (Många suckar av avund då, men ingen är avundsjuk när lönen kommer!)

  2. 2 Johi januari 11, 2008 kl. 4:23 e m

    Usch, luktar det fortfarande även där ni är? Vågar man dra in sin lille prins där då nästa vecka eller får han men för livet? Måste få tag i vaktmästarna och höra var mina lådor med alla mina prylar är. Om jag har tur så befann de sig inte där det brann.

    Min lille prins är också en sån tyst snäll så ibland måste jag kolla en gång extra i bakspegeln så jag inte glömde honom på dagisparkeringen. Tilläggas ska att jag kan inte skylla på brandrök fast kanske på amningshjärna?

    Mys på med vin, ta några glas för mig med.

  3. 3 amelnestor januari 11, 2008 kl. 5:00 e m

    Jaja, skyll på branden! Jag tror att problemet är att du tränar för lite ;)Kram

  4. 4 IT-mamman januari 11, 2008 kl. 5:49 e m

    Bloggblad, jag lovar!

    Johi, asch det är inte så farligt. Luktar mest i korridoren vid huvudingången, men i personalrummet är det bra och även i elevernas korridorer. Så ta med dig lille och kom! Men stanna inte till för länge i IT-fixarnas rum…

    Amelnestor, nu ska vi vara alldeles lugna och fina och inte starta ett krig med en kollega! Tränar jag för lite?! Va? Jag har ju Wii, vet du väl. Och jag har gåstavar i källaren. Så det så. Komma här och komma… Bah!

  5. 5 Johi januari 11, 2008 kl. 7:25 e m

    Förresten, du är utmanad. Kolla in min blogg! Skål på dig!

  6. 6 itmamman januari 11, 2008 kl. 7:48 e m

    Johi, jippie sånt älskar jag!

  7. 7 Martin januari 12, 2008 kl. 12:05 f m

    IT-mamman, du som kan IT och sånt (jag vet att detta inte har ett dugg med det inlägg jag just läst), kan du förklara hur google funkar. Har fixat googleanalytics, och resultatet är minst sagt förvånande

    http://svensklararen.blogspot.com/2008/01/alla-vgar-br-till-svensklraren-google.html

  8. 8 IT-mamman januari 12, 2008 kl. 7:58 f m

    Martin, ledsen men jag är ingen IT-expert… Hade gärna varit det. Googleanalytics har jag inte ens varit i närhetn av. Det finns så mycket och jag kan en liiiten, liiiten del av allt. Men sök vidare – någon därute kanske har kollat in det och kan hjälpa dig.

  9. 9 itmira januari 13, 2008 kl. 1:41 e m

    Vin hjälper mot det mesta, IT-mamman, jag tar också lite extra ikväll för att neutralisera rökdoften (och hästlukten).
    Jag håller med Bloggblad om att du bör avstå från att berätta det för dottern, du får igen det:)

    Det låter som om Amelnestor vill ta med dig på mitt spinningpass imorgon? Välkomna!

  10. 10 IT-mamman januari 13, 2008 kl. 1:45 e m

    ITMira, ska hon komma på ditt pass? Hjälp, då är jag snart uppe i cykeln jag med. Vill inte. Vet att jag inte kommer att kunna stå emot så småningom…


Kommentera

