Rökätare och borttappade Securitasvakter

Veckans ord: rökätare. Så här ser den ut:

rokatare.jpg

Idag skulle vi göra vår dokumentär. Det gick så där. Ösregn ute. Vi planerade iallafall innehållet och eleverna var överens om att de ville ha ett lyckligt slut.

”Vi säger typ att det var trist att skolan brann men att vi har ett klassrum som är ännu bättre nu.” (Mina drömelever…!)

Slutscenen ville de spela in på fotbollsplanen där de skulle göra vågen. En elev gav sig ut för att leta rätt på en av alla Securitasvakter som smyger runt kring skolan, för att fråga om han ville ställa upp på en intervju.  Eleven kom tillbaka utan att ha hittat någon vakt.

”Då intervjuar vi rektorn!”

Några sprang iväg till henne och frågade om hon kunde tänkas ställa upp framför filmkameran och prata engelska. Jo då, det ville hon gärna. Bra, så var det löst.

Då återstår bara bättre filmväder…

7 Responses to “Rökätare och borttappade Securitasvakter”


  1. 1 itmira januari 10, 2008 kl. 7:42 e m

    IT-mamma, det är modigt och roligt att ge sig på film nu, det saknas ju bara kameror och datorer som vi kan redigera på…

    Själv tyckte jag att stillbilder och en digital berättelse kunde vi kanske få ihop. Började tappert med att använda våra klienter (de små burkarna) och upptäckte att de inte kände av kortläsaren till digitlkameran. Leta reda på en laptop som kunde ta emot bilderna, kopiera dem in i min mapp. Logga in på en klient igen för att flytta dem till elevernas katalog, Puh! Sen kunde vi börja jobba…

    Jag kan förstå att kolleger inte vågar prova på, det är för tekniskt komplicerat ibland för att det ska funka…

  2. 2 Johi januari 10, 2008 kl. 8:16 e m

    Lova att jag får se filmen sedan!

  3. 3 tinate januari 10, 2008 kl. 8:38 e m

    Jag har varit på jakt efter en digitalkamera på högstadiet men trillade istället över en filmkamera. Har dock inte hittat en dator som jag kan föra över ”bilderna” på.Det blir väl till att plocka med sig hemifrån. Börjar dock bli nojig med att ta hem sakerna. En krisfas kanske. Sekuritavakten såg jag annars sittandes i en bil som stod parkerad mitt emot min silverblanka skönhet, utanför stora entrén.
    Jag vill inte heller missa vår rektor in action speaking english eller swinglish kanske….

    Sen undrar jag…funkar dessa rökätare verkligen, eller? Hur effektiva är de? Hur länge måste de stå på för att röklukten ska försvinna? Kan den försvinna helt? Kan du inte be dina femmor att ta reda på det. Ett litet repotage.

  4. 4 itmamman januari 11, 2008 kl. 2:42 e m

    ITMira, det saknas ja…. Plockar med mig mitt eget, man är liksom van vid det som lärare. Det är ett problem att det är krångligt med det tekniska ibland. Vill ju att alla ska våga. Sitter för övrigt vid ett skruttigt tangentbord på skolan just nu (jo jag ”jobbar”…)som inte känner av mellanslagstangenten om man inte BANKAR på den. BANK, BANK!

    Johi, den kommer på klassbloggen någon gång…

    Tinate, Så det var där han häckade. Men vi tar rektorn istället – det blir bra. Börjar bli orolig över röklukten jag med. Idag känner jag den verkligen i halsen. Nej,jag orkar inte sätta igång med ett ta-reda-på-röklukt-projekt. Hade säkert varit bra. Men dina små tvåor?

  5. 5 tinate januari 11, 2008 kl. 5:39 e m

    Idag när jag bitit ifrån och lyckats lösa problematiken kring min nya kollega har läget förändrats något. På väg hem när jag svängde upp mot peronsalrummet tyckte jag genast att det luktade mycket bättre. Vår vikarieanskaffare kommenterade att det luktade riktigt gott fakritiskt. Jag kände mig dessutom mycket piggare. Det ska bli kul att går till jobbet på måndag och jag är övertygad om att rökätarna fungerar alldeles utmärkt. De är dessutom bra som avfuktare! I tvåan ska vi bara göra roliga saker hela terminen nu och jag får bestämma helt själv!

  6. 6 IT-mamman januari 11, 2008 kl. 5:44 e m

    Tinate, sa han att det luktade gott?! Oj, vad olika man är! Skönt att det har ordnat sig för dig.

  7. 7 tinate januari 12, 2008 kl. 10:17 f m

    Han kan ju i och för sig ha något problem med luktsinnet.


Kommentera

