Läs om klassens blogg på Multimediabyrån

Idag lades artikeln ut på Multimediabyrån om hur vår och Tinates klass bloggar. Gå in på Multimediabyråns startsida (Jag låter er ta den vägen eftersom det är en så snygg bild på två av mina elever där) och klicka på Klassblogg till höger på sidan. Här finns länken. Jag är jätteglad över att elevernas bloggande uppmärksammas på det sättet och hoppas att denna finfina pedagogiska idé sprider sig. På grund av allt som hänt på vår skola, har vi knappt rört en dator dessa två dagar sedan skolstarten, så klickar ni er vidare till vår klassblogg, handlar det mesta om julen. Men imorgon ska vi göra en dokumentärfilm om branden och snart kommer den ut på vår blogg, så håll gärna utkik. Lämnar ni en kommentar också så blir eleverna gladare än gladast.

Jag finns med som kontaktperson i artikeln. Farväl ljufva anonymitet! Bilden på mig kom dit efter ett visst meckande. Jag fastnar nämligen inte på kort! Eller rättare sagt, jag är för ful för att bli nöjd. På alla kort fotografen tog, blundade jag eller såg allmänt konstig ut. I går kväll såg jag ett mejl som jag visst fått ett dygn tidigare från Multimediabyrån, där de bad mig om ett nytt. Så tidigt i morse bad jag Maken fota mig. Det blev inte bra det heller för jag blundade på varenda kort. Blixt och jag går inte ihop. Till slut provade vi utan blixt i det ljusaste rummet här hemma – badrummet. Jag balanserade på badkarskanten för att inte något kakel skulle synas i bakgrunden och Maken stod på toalettlocket. 3-åringen tittade storögt på. Men det ville sig inte det heller. Så det första jag gjorde när jag kom till skolan var att be fröken Amelnestor att försöka ta kort. Jag blundade även på dessa. Suck. Det var bara att vänta på dagsljus och plåtas utomhus, utan blixt, i spöregnet. Några elever förbarmade sig och knäppte några kort. Ett av dem finns nu i artikeln. Så där, det var en lång historia om ett litet, litet kort. Jag tycker verkligen illa om att vara med på foton… Men artikeln blev bra.

14 Responses to “Läs om klassens blogg på Multimediabyrån”


  1. 1 Johi januari 9, 2008 kl. 6:00 e m

    Intressant läsning och nice picture! Du har väl inget att skämmas över darling 😉 Jag kommer på besök nästa vecka då jag hoppas alla är friska…

  2. 2 Bloggblad januari 9, 2008 kl. 6:07 e m

    Du är så fin så på bilden! Och vilket bra jobb ni gjort med bloggen. Kanonbra idé.

    Jag har fått tillgång till dator på jobbet! Hurra. Fast – inte så kul att den kollega, vars rum jag snor, har voltat några varv med bilen och är sjukskriven… Hon blev blåslagen men höll – bilen blev skrot. Ingen idé dock att börja blogga för två veckor…

  3. 3 Åsa K januari 9, 2008 kl. 6:32 e m

    Det är en kanonartikel! Underbart att få läsa om ert bloggande. Hoppas många lärare blir inspirerade av er!

    Och bilden är jättefin. Men det har varit några roliga turer kring den.

    Så här var det: eftersom jag har möjlighet att se även opublicerat material på Multimediabyrån skyndade jag mig att logga in och kolla artikeln när jag fick höra att den var klar. Nyfiket (ja, det erkänner jag!) scrollade jag längst ner på sidan för att kolla in kontaktbilden. Men det var inte du! (Du har ju faktiskt lättat på anonymiteten tidigare och erkänt vem som var du på en bild från er bloggträff.)

    Min första tanke var då givetvis ”nej, jag har råkat ut för en internetbedragerska”! Först kom Alexandramannen, och nu är det dags för IT-mamman att avslöjas. Det kommer att bli gigantiska rubriker i kvällpressen. 😉

    Sen lugnade jag mig, kollade resten av artikeln och insåg ganska kvickt att det råkat bli en förväxling med porträtten. Jag gissar att Tinates porträtt råkat hamna som kontaktbild istället för ditt.

    Därefter vidtog visst bildjagande, och jag vill genast uttrycka min stora tacksamhet över att du inte skydde några medel för att ordna den så hett efterlängtade bilden. Balanserande på badkarskanten för att inte något kakel skulle synas i bakgrunden. Yes! That’s the spirit I like!

    Nu är då allt frid och fröjd och rätt bild är på plats. Och du är inte längre anonym och inte heller misstänkt för att vara internetbedragerska.

    ……..

    Eller? Vänta lite nu?? Är du inte lite misstänkt lik Angelica i Andra Avenyn? http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=71100&a=861379

    Är du en internetbedragerska i alla fall?

    Kära IT-mamma, som en av dina trogna läsare som så länge gäckats av anonymiteten vill jag nu framföra vårt krav: vi vill ha ett fotoreportage här på bloggen. IT-mamman i verkligheten. Sittandes vid datorn. Diskandes. Plockandes bland hundra stövlar. Sittandes vid datorn igen, fortfarande med diskborsten i handen och en stövel under armen.

    …….

    Med hela denna långa drapa vill jag egentlien bara ha sagt: å vad glad jag är att ni ville vara med i artikeln. Underbart att få läsa om ert bloggande. Hoppas många lärare blir inspirerade av er!

  4. 4 Maken januari 9, 2008 kl. 6:52 e m

    Hjälp! Är min fru någon annan?

  5. 5 Maken januari 9, 2008 kl. 6:59 e m

    Artikeln är ju jättebra! Och bilden är jättefin.
    Kalle med Kollen undrar dock över en riktigt yttepytteliten och oviktig pet-detalj när det gäller musik man inte kan vara utan: P.C.D är nog felstavat. Det ska nog vara P.O.D. Dem kan i alla fall inte jag vara utan!
    🙂

  6. 6 Persilja januari 9, 2008 kl. 8:20 e m

    Jag är SÅÅÅÅÅ stolt!!!!!!!!!!!!!!!!
    Rentav mallig.
    Det är MIN IT-mamma som uttalar sig så klokt och smart och duktigt i artikeln och jag tänker skicka en länk till skolan bara för att väcka upp dem lite (inte för att jag har så stora förhoppningar tyvärr…)

    Superfint!
    Och så skoj att se bild-fast nog var den väl lite väl liten!!!;D

    Nu måste jag klicka mig tillbaka till multimediabyrån för vad jag inte hittade var klassens blogg.
    Måste söka bättre.

    DUKTIGA IT-MAMMA!!!

  7. 7 amelnestor januari 9, 2008 kl. 8:37 e m

    Vilken fin artikel, en riktig inspirationskälla. Bilden är ju helt klart bättre än den jag tog…

  8. 8 IT-mamman januari 9, 2008 kl. 9:01 e m

    Johi, ja kom! Och se till att de blir friska snart!

    Bloggblad, vad hemskt att hon voltade! Stackars krake! Tur att det gick bra…

    Åsa K, ha ha internetbedragerska – moi?! Det hade varit spännande! Kunde ni inte haft kvar bilden på Tinate och sagt att det var jag? Hon blir ju kanonfin på kort!

    Maken, ja nu är jag avslöjad… Men det var roligt så länge det varade. Och du har helt fel om gruppen har jag fått höra. Det ska visst vara P.C.D. Du hänger inte med!

    Persilja, tack vännen min! Är du stolt? Hi, hi, roligt. Klassens bloggadress hittar du nästan längst ner i artikeln tillsammans med tvåornas bloggadress.

    Amelnestor, tja om man jämför med bilden du tog så var den här faktiskt bättre. (Vilket inte betyder att den var bra..) Fast det berodde ju inte på dig utan på saker utanför din kontroll. Blundande IT-mammor och sånt.

  9. 9 Ozzy januari 9, 2008 kl. 10:37 e m

    Mecket lönade sig, shit vilken bra bild! Och vilken söt blogg klassen hade! Skönt att höra att livet går hyfsat vidare ändå, även om det haltar just nu. Skitbra idé att göra en film om branden.

  10. 10 tinate januari 9, 2008 kl. 11:05 e m

    Vill bara säga att du inte bara är klok utan också såååå snygg på kortet Christina. Kul att höra att min konataktbild låg uppe först. Jag var betydligt bättre på det kortet. 😉 Jag är väl lite bekymrad över att Nils tycks tro att vi uppdaterade i Publisher, när det snarare handlade om att vi skrev i det programmet och sedan tryckte en papperstidning. Men det är väl bara sådant som jag tänker på med tanke på allt annat spännande som står i artikeln. Tyvärr har väl bloggandet kommit av sig något nu efter det som hänt. Får försöka kicka igång de gamla burkarna i högstadiets lokaler som vi nyttjar nu och föröka komma in gamla rutiner.

  11. 11 IT-mamman januari 10, 2008 kl. 6:31 f m

    Ozzy, visst är den söt?!

    Tinate, du har rätt i mycket men inte i det här – jag är INTE snygg på kortet. Men tack ändå! Det hade varit bättre att ha kvar din bild… 😉
    Eva ändrade en del igår, men hann inte med allt. Mejla henne idag så ser hon till att det blir rätt.
    Det är verkligen gamla burkar de har på högstadiet! Hur har de klarat sig?

  12. 12 Caroline januari 10, 2008 kl. 12:35 e m

    Hej

    Väldigt intressant artikel!

    Kan nämna att yngste sonen, som går i 3:an häromdagen kom o sade att de skulle jobba med datorer och testa att blogga i skolan. Han skulle ta bilder på familjen och huset, så skulle de blogga själva om sig o familjen!
    Kul att de kommer igång med det nu, det är ju bra träning för dem!

    /Caroline

  13. 13 Pippi januari 10, 2008 kl. 2:07 e m

    Vad uppfriskade att läsa om ert bloggande! Det behövs människor som gör bra saker (finns många), vet om det (inte lika många) och dessutom delar med sig av sina goda erfarenheter (mycket färre)! Det gäller kanske i synnerhet nu när måluppfyllelsen och meritvärdena diskuteras så mycket, liksom bekymret med att så många elever underpresterar för att de inte finner inspirationen för att ”höja sig”. Detta kanske skulle kunna vara en utväg för dem?! Tål att fundera på tror jag 🙂

  14. 14 IT-mamman januari 14, 2008 kl. 10:02 e m

    Carloine, vad roligt! Verkligen!

    Pippi, jag tror definitivt att det är en utväg.


Kommentera

