Jag jublar

Detta var precis vad jag ville läsa idag.

6 Responses to “Jag jublar”


  1. 1 Mr. Toad januari 5, 2008 kl. 2:07 e m

    Intressant. Men jag reagerar över att de ska använda bloggar och wiki… hur lär man barnen källkritik innan de är gamla nog att kunna sortera ut orimligheter? Finns det inte en risk att vi får ännu en generation som snabbt tror på varenda vandringssägen som florerar på nätet?

  2. 2 edmaniac januari 5, 2008 kl. 2:28 e m

    Då åker vi dit….

  3. 3 IT-mamman januari 5, 2008 kl. 3:31 e m

    Mr Toad, aj, aj, elever som bloggar är min hjärtefråga. Snart finns en artikel ute på nätet om varför man ska blogga i skolan. Vänta och se! Det är just när man bloggar och använder wiki som man kan prata om källkritik med eleverna och lära dem ett gott beteende på nätet. De hittar dit ändå, men utan guidning kan det bli vilset.

    Edmaniac, nu vill jag veta om du skämtar eller är allvarlig! Jag är dödligt allvarlig.

  4. 4 Åsa K januari 5, 2008 kl. 6:13 e m

    IT-mamman, jag håller med dig helhjärtat! ”Det är just när man bloggar och använder wiki som man kan prata om källkritik med eleverna och lära dem ett gott beteende på nätet. De hittar dit ändå, men utan guidning kan det bli vilset.” Det är så klokt att det borde skrivas ut i guldskrift och sättas upp på alla lärarrum i landet!

    Att ständigt och enbart dränka eleverna i läroböcker som utger sig för att stå för sanningen och det enda önskvärda kunskapsinnehållet – DET ger däremot ingen vidare grund för att lära sig källkritik.

  5. 5 edmaniac januari 6, 2008 kl. 1:49 f m

    Varför skulle jag inte vara allvarlig? Den första 1-1 jag sett som inte satsar på Mac. Bara det är skäl nog. Sen är det ju inte långt till Maine, där alla har Mac…..

  6. 6 IT-mamman januari 6, 2008 kl. 8:34 f m

    Åsa K, det där du skrev om böcker: Bra! Och tänk så mycket mer läromedel man får när man kan surfa med en dator.

    Edmaniac, går du aldrig och lägger dig? 1:49.. Om du börjar kolla flygpriser och kommer med ett datum så kanske jag tror att du är allvarlig. Men bara då.


Kommentera

