Röken har lagt sig

Dag 2. Det börjar sjunka in att skolan är borta. Jag loggar in på datorn hela tiden och kollar om det har kommit någon ny information och gör jag inte det så stirrar jag ut i tomma intet och tänker efter vad det är som har brunnit upp. Dragon Quest som eleverna älskade och en massa annat är borta. På förmiddagen ringde Tinate och undrade om vi skulle träffas och fika. Visst, sa jag eftersom man är galen efter kontakt med sina kollegor just nu. På kaféet dök även IT-Mira och en annan kollega upp. Under sörplande av kaffe och intag av macka peppade vi varandra och kunde till och med skratta åt eländet.

kafe.jpg

”Vi får väl ha utomhuspedagogik den första tiden. Vi kan ge oss ut och mäta och sånt.”

”Men rullmåttbandet brann upp…”

”Asch, det finns ett i gympasalen.”

Brainstorming på hög nivå alltså.

Sen åkte Tinate och jag vidare till skolan. Idag halade jag upp kameran och plåtade. Vårt klassrum är var i mitten av den här bilden. Visst ser det ut som en filmkuliss? En sån där som finns i Vilda Västern-filmer. En front men inget bakom.

skolan1.jpg

Jo, det finns något bakom. Fast inte det man skulle önska:

skolan2.jpg

Jag träffade på en av mina elever och berättade att vi skulle träffas i skolan på tisdag som planerat. Hon undrade lite försiktigt: ”Inte i vårt klassrum väl? Det där?” och så pekade hon bort mot Vilda Västern-kulissen. Nej då, det ska vi inte. Vi ska få ta över ett klassrum i högstadiedelen och högstadieeleverna ska pytsas ut på andra ställen. Ikväll ska alla lärare ringa runt till våra elever och berätta mer, men först väntar vi på att själva få mer information. Och imorgon håller kyrkan öppet hus för eleverna med någon sorts ungdomsgård. Jag ska åka dit en stund och se vilka som dyker upp. Prata är viktigt, både för eleverna och oss lärare.

Mina egna barn åker iväg till mormor och farmor. Deras mamma är inte riktigt närvarande i tanken just nu. I ett desperat försök att vara en bra mamma drog jag med dem ut på utflykt ikväll.

”Men det är ju mörkt,” sa 8-åringen.

”Ja men vi ska äta bulle och dricka varm choklad i skogen,” sa jag.

”Varför då?”

Ja varför då? För att jag vill det. För att normala jullovsfirande människor kanske kan tänkas göra sånt och jag vill att livet ska vara normalt. Därför.

13 Responses to “Röken har lagt sig”


  1. 1 Killfröken januari 2, 2008 kl. 11:32 e m

    Jag har inte varit här på ett par dagar.
    Jag är så hemskt ledsen för er skull. Det måste vara skitjobbigt att inte ha sitt klassrum kvar.

    En av skolorna jag vikarierar på fick delar av sitt skolhus nedbränt tidigare i höstas. Ett par av mina kolelgor fick 35 år av pdagogiskt material nedbrännt. Det finns inte ord nog att beskriva förödelsen i det. Men men, som den skickliga pedagog du är kommer du säkert hitta mängder med fiffiga lösningar.

    Finns det lärare som kan undervisa i lerhyddor i det djupaste Afrika så kan du.
    Finns det lärare som kan undervisa i nergångna skolor i Lettland där gymanstiksalen inte renoverats på trettio år för att man inte har råd så kan du.
    Finns det lärare som kan undervisa i länder där medborgarna saknar åsiktsfrihet så kan du.

    Pedagogen har nog en av Sveriges största samlingar av pedagogisk litteratur och LÅNG lånetid. Är det någon särskild favoritbok du inte kan få tag på från andra skolor i din kommun hjälper jag dig gärna och letar…

  2. 2 Arga Mamman januari 2, 2008 kl. 11:54 e m

    Hej där… Skulle bara titta in och önska dig ett gott nytt 2008, men så ser jag ju att det inte precis blev någon god start för dig… Fy vad hemskt! Jag hoppas att ingen kom till skada…?

    Kram ifrån mig!

  3. 3 Persilja januari 3, 2008 kl. 12:03 f m

    Usch, jag hör att du är under stor press. Det märks. Fast du är sådär rationell och tänker framåt. Du reagerar bra under press. Men klokt att låta barnen åka iväg, det är nog bra att du får fokusera.

    Tråkigt slut på ditt jobb. Känns väl ännu mer som att överge skutan nu kan jag tänka.

    Hoppas det ändå blir ordning på allt så fort som möjligt. Jag tror att många elever ändå tycker att det är spännande och en stor händelse som ger omväxling och något positivt trots allt. Även om det blir en del omak. Det för säkert gruppen och alla på skolan samman!
    Kram!!!

  4. 4 Jessika januari 3, 2008 kl. 6:24 f m

    Jag ”kondolerade” hos maken. Och passar på att ge rådet att dricka vin när något går käpprätt åt helvete (skolor brinner ner, man blir varslad från jobbet, inbrott i huset). En vanlig fika räcker för all del långt. Det är ju lätt att säga att det ordnar sig när det, och det där och speciellt allt det där har gått förlorat så jag tänker inte säga något peppigt annat än att det suger. Dessvärre är det väl sällan skolor brinner upp bara sådär av sig själva. Särskilt skolor.

    Förlåt att jag använder din blogg till det här men jag får det här meddelandet när jag försöker läsa på på salt:
    This account has been suspended.
    Either the domain has been overused, or the reseller ran out of resources.
    Allt funkade i Reader, sedan konkade allt ut när jag ville in på själva sidan.

    Ta väl hand om dig själv nu! Det blir inte som det skulle ha blivit, vårterminen, det blir någonting annat som måste byggas upp på nytt. Får önska att det går fort. Hade du facebook så skulle jag kasta glitter eller något annat på dig för att muntra upp dig om möjligt 😉

  5. 5 Maken januari 3, 2008 kl. 9:37 f m

    Tack för tipset, Jessika!
    Det blir alltid en massa strul när man byter webbhotell, men denna gången tyckte jag det gick smidigare än vanligt. Tlls nu.
    😦

  6. 6 Lotten Bergman januari 3, 2008 kl. 10:34 f m

    Jag vill bara peppa lite — det verkar som om kreativiteten er kolleger emellan skjuter i höjden. Vilket det väl ofta gör under kriser?

    En annan sak: dokumentera allt! Det var bra att du tog bilder — fortsätt och ta fler bilder och spara och använd i undervisningen. Anteckna mycket. Det som händer under denna vårtermin kanske kommer att kunna användas i flera år framöver. Men inte som ett sorgligt minne utan som en inspirationskälla.

    Jisses vad jag låter flummig. Vad jag menar är ungefär ”detta kanske för något gott med sig trots allt”.

  7. 7 Ozzy januari 3, 2008 kl. 12:15 e m

    Alltså vad vore livet utan galghumorn? När saker och ting är helt bajsiga så finns det fasen inget annat att göra än att flabba åt det. Och det var inga människor i skolan när det brann, fänk jo lord för det.

    Struligt, jobbigt. Men på nåt sätt… det är märkligt hur mycket människan klarar av. Och bra att träffa kollegorna och prata av sig!

  8. 8 itmamman januari 3, 2008 kl. 6:54 e m

    Killfröken, Tack! Vilken poet du är! Och tack för att du vill hjälpa till! Det känns bra att veta.

    Arga mamman, kram på dig med! Vad skönt att höra ifrån dig. Ska kika in hos dig också.

    Persilja, vi får hoppas att det för gruppen samman. Och jag får vänta med att lämna dem, så är det bara.

    Jessika, tack hörrudu! Såg att du hae kondolerat hos maken min och det värmde. Och tack för glittret jag skulle kunna få. Härligt!

    Hej Maken!

    Lotten, tack för peppningen! Jo, vi ska allt dokumentera. Måste berätta för våra bloggskolor ute i Europa vad som hänt. Filmkamera fram! Nej, just det… den gick upp i rök.. Vi får väl ta vår egen..

    Ozzy, ja man klarar nog mer än man tror. Fast det hade varit gott att få lägga krutet på något annat.

  9. 9 Johi januari 3, 2008 kl. 7:32 e m

    Helt j*vla ofattbart! Messade itmira för att säga gott nytt år och fick tillbaka att skolan står i lågot. Kom hem idag, ska kolla igenom tidningar. Måste nog åka och se eländet i helgen för att fatta. Kram.

  10. 10 anne-marie Körling januari 3, 2008 kl. 8:21 e m

    Usch, jag blir så ledsen när jag läser det här. Väldigt ledsen. För Dig, för barnen, för alla. Det är något totalt fel när en skola brinner. Alla tankar…. anne-Marie

  11. 11 edmaniac januari 3, 2008 kl. 9:31 e m

    Det känns som du fokuserar på rätt saker och det glädjer mig. Om man nu kan uttrycka sig så……

  12. 12 itmamman januari 3, 2008 kl. 9:51 e m

    Johi, du måste nog se det, ja. Ett inferno. Kom in och drick kaffe också (om du kommer en vardag)

    Anne-Marie, thanks darling!

    Edmaniac, jag fokuserar alltid på rätt saker. 😉 Sladdar är rätt ibland och kaffe är rätt ibland. Men du måste skriva in din url om du ska kunna kalla dig IT-samordnare! Fast jag är ju glad att du lämnade en kommentar förstås…

  13. 13 Caroline januari 7, 2008 kl. 9:08 f m

    Usch, jag ryser när jag tänker på detta, att skolor bränns ner!

    Läste tidgare i höstas att min gamla högstadieskola blev utsatt för ett brandattentat men som tur var tog sig aldrig branden, den stoppades nästan med en gång.

    Men det känns bra att du fokuserar på framtiden och lösningar på problemnen! Framåtanda har du!

    /Caroline


Kommentera

