Fönsterspaning

Barndomsvänsmamman och jag behövde andas frisk luft och smög oss iväg på lite fönsterspaning. Det finns så många julfina hem och de är till för att beskådas, eller hur? Varje dag när jag kör till jobbet stirrar jag in i Barndomvänsmammans hem och ser denna vackra gran:

julgran.jpg

Men så har familjen bott i USA i många år och då har man väl koll på hur man får julen att tindra. (Obs! Hon har gett sitt tillstånd till att låta mig smyga omkring i hennes trädgård och fota – hon vet att jag är bloggskadad och hon vill mig så väl.)

Här hemma har vi bara julstämning på vissa avgränsade platser. Sovrum, vardagsrum och kök är ännu väldigt ojuliga. Igår kväll fick jag spader och började möblera om. Vilket förde med sig att jag inte längre har någon arbetsplats, så nu sitter jag i sängen och skriver (samtidigt som jag pratar i telefon miniräknare som 3-åringen trycker mot mitt öra). Dekadent, jag vet. När jag började flytta möbler fick Maken sorterarnoja och strödde ut en massa lådinnehåll över golven lite här och var och sen var det för sent för att fortsätta och då låg allt kvar… Jag borde inte sitta här.

14 Responses to “Fönsterspaning”


  1. 1 Stellan december 18, 2007 kl. 9:01 e m

    Sorterarnoja? Hrmf. Man ber om ursäkt, men det är ju jag som alltid får leta upp saker i detta huset. Du kommer att tacka mig nästa gång du behöver batterier, solglasögon eller ett fäste till en gardinstång. Då kan jag visa dig exakt var på vardagsrumsgolvet föremålet ifråga ligger.
    Nä. Jag vet. Jag borde inte sitta här.

  2. 2 itmamman december 18, 2007 kl. 9:11 e m

    Maken, vi tar grälet irl, ok? Puss.

  3. 3 Pippi december 18, 2007 kl. 10:06 e m

    *blundar så att jag inte ser grälet* 😉

    vad underbart med barndomsvänner som finns så nära, i synnerhet som det är okej med dem att man tar sig friheter i deras trädgårdar *hihi* Julgranen var verkligen vacker!

  4. 4 itmamman december 18, 2007 kl. 10:18 e m

    Pippi, nja vi avslutade aldrig ”grälet”. Jag tog ett bad istället.
    Ja, jag är störtglad över att ha min barndomskompis två hus bort. Nu försöker vi få hit en annan polare från vår barndom. Hoppas vi lyckas.

  5. 5 teacherjohi december 18, 2007 kl. 10:27 e m

    Nackdelen med att bo på landet, som jag gör, är att det är svårt att fönsterspana… Men jag får göra det nu i jul när jag ska hem till barndomsradhusområdet *långt ord* Hoppas att ni hinner jula till det innan julen är över. I värsta fall kan ni väl sopa undan gardinfästet och solglasögonen under soffan?

  6. 6 Barndomsvänmamman december 18, 2007 kl. 10:51 e m

    Vilken ära att få se sin gran på din blogg! Jag skäms lite att jag inte har bjudit in dig (så hade du kunnat se min röra och må mindre dåligt över din egen, eftersom det ganska snabbt hade visat sig att din röra inte ens är att jämföra med min!`) Vi får väl ta det en annan dag. Tassa du onkring i trädgården så länge om du vill…

  7. 7 itmamman december 19, 2007 kl. 4:43 e m

    Teacherjohi, på fredag börjar lovet – då ska det städas! Och skuras och fejas. Allt ska lukta rengöringsmedel när jag är färdig. (Vi får se hur det blir…)

    Barndomsvänsmamman, ni totalrenoverar ju köket! Det räknas inte. Jag går väl och tassar då. Vi ses!

  8. 8 Persilja december 19, 2007 kl. 5:42 e m

    Skicka en länk till barndomsvänsmamman på mitt stökkök för nåt tag sen så blir hon glad över sitt (o)stök. Och vi renoverar inte…

    Tack för paketet! Kom idag och alla grejer som jag inte beställt tackar jag särskilt för! Slog in allt till sonen! Han blir sååå glad!!!
    Kram!

  9. 9 itmamman december 19, 2007 kl. 9:52 e m

    Persilja, du får ta i lite till om du ska slå mitt stök hörru du. Bra att paketet hann fram, sånt är altid nervöst innan jul.

  10. 10 itmamman december 19, 2007 kl. 9:53 e m

    Jag vet att alltid stavas alltid med två L.

  11. 11 itmira december 19, 2007 kl. 10:22 e m

    Imorgon ska du få kolla in min sorterarröra i mitt arbetsrum, på skrivbordet, på golvet, på soffan, på hyllan… Du kommer må mycket bättre, jag lovar! Men vi tar glöggen först, så blir ni inte lika observanta längre 😉

  12. 12 itmamman december 19, 2007 kl. 10:40 e m

    ITmira, jag kommer att kyssa dig om du har det rörigt hemma!

  13. 13 Bloggblad december 21, 2007 kl. 12:08 f m

    Jag tycker det är så gulligt när ni umgås via bloggen – min man och jag nöjer oss med att skicka mail av typen: Ska vi ta en kopp kaffe… vill du gå ut och hämta tidningen…

    Jag är så impad av att så många klär granar och pyntar så långt före jul – det är först sen jag började blogga som jag förstått att jag och min familj är väldigt sent ute med sånt… I år kommer granen in på lördag – annars tidigast dagen före. Men då kommer flickorna så då vill jag ha klart.

    Pynt har jag tänkt slippa i år – bara juldukar och ljus. Men förmodligen kommer ”lillen” (29 år, 190cm och hatar allt pynt i sitt eget hem) att som vanligt dra fram allt gammalt trasigt pynt av flirtkulor och filt och makaroner som han gjorde på dagis…

  14. 14 itmamman december 21, 2007 kl. 10:50 f m

    Bloggblad, vi skickar också kaffemejl…
    Här pyntas inte så mycket heller förrän ett par dagar före jul. Just nu städar jag för att kunna pynta…


Kommentera

