Luciaproblem

Stryks det lusselinnen och pepparkaksdräkter? Letas det efter tärnljus? Kunde väl tro det. Vi har nog det mesta under kontroll nu, men vägen dit var lite krokig. Det började med att 3-åringen satt och sjöng lussesånger i baksätet på bilen på väg hem från dagis. Fridfullt. Sen kom det:

”Ja ska va stjärngosse.”

”Nej älskling, du ska vara tomteflicka.”

Gråt. Skrik. Övertalning. Jag köpte ju tomteklänningen på januarirean för nästan ett år sen! Det har varit bestämt sen dess att hon ska vara tomte. Punkt slut. Egen vilja? Var kom den ifrån?

Men gråt och tandagnisslan hör ju ihop med Lucia. Min syster och jag lussade alltid för mamma och pappa och det var min syster som var Lucia. Varje gång. Och varje gång bråkade vi och kom rödgråtna in med kaffebrickan som mamma hade dukat kvällen innan. Jag hade glittret på sné. Det blir så när man är arg.

chrilena.jpg

Ett tag innan 3-åringen slutligen gick med på tomteutstyrseln, ändrade hon sig och ville vara Lucia. Jag fick en klump i magen och sa åt Maken att inhandla en Luciakrona. Fast det löste sig genom att hon på treåringars vis satte sig på tvären när hon skulle få prova kusinens lusselinne. Tvärvägrade. Skönt.

Men det är viktigt att det blir rätt. Annars kan det sitta i hela livet. Här kommer en bild på något jag (gulp) aldrig glömmer. Julavslutning på Kyrkans barntimmar. Alla tjejer skulle få rosa silkespapper till sina smällkarameller. Jag hade med mig en kompis och hon fick mitt rosa papper. Fröknarna sa att hon skulle ha det. Jag fick ta det killblåa för där rök det sista rosa.

smallkaramell1.jpg

Så det gäller att det blir rätt. Kanske skulle dottern få vara stjärngosse ändå? Jag har ju varit på genusföreläsning.

8 Responses to “Luciaproblem”


  1. 1 teacherjohi december 11, 2007 kl. 11:02 e m

    Här kom det en dörrleverans – svärmor har lagt upp samt strykt (strukit… vad heter det?) dotterns lusselinne. Luciakronan kämpade vi med igår för att få att fungera. Tror vi är redo… Fast jag har gjort det smidigt för mig och helt enkelt bestämt att dottern ska vara lucia. Är det inte så att barn blir förvirrade av att få välja? *fniss*

  2. 2 Persilja december 12, 2007 kl. 11:29 f m

    Hjääääälp!!!! Har glöööömt! Rusar in i garageet och letar! Tack för att du inte skrev om detta i morgon!!!!!!!!!!!

  3. 3 Miss Gillette december 12, 2007 kl. 4:25 e m

    Du fattar inte hur bra du har det. JAG fattar hur bra du har det när jag läser meningar som ”Egen vilja? Var kom den ifrån?” Julflickan (drygt 4 bast) har haft en elakartat obändig egen vilja sen… sen hon föddes, känns det som. Beträffande luciafirandet imorron har vi helgarderat med minst två kryss: det finns rekvisita till allt hon kan tänkas vilja vara: lucia, tärna, tomteflicka och (vidbränd, enligt hennes eget önskemål) pepparkaka.

    Imorron bitti får vi väl se vad valet faller på. Och gode gud, låt henne inte säga julbock eller saffransbulle, för då går vi bet. Kanske.

  4. 4 itmamman december 13, 2007 kl. 7:53 e m

    Teacherjohi, dottern skulle inte få välja… men jag veknade. Fast det löste sig ändå genom övertalning.

    Persilja, det är nog kalla linnen du hittar där i garaget…

    Miss Gillette, du är en rutinerad morsa, det hör jag! Jag läser och lär. Fast sonen ville vara julhund en gång. En grön sådan. Man kan nog inte vara förberedd inför allt.😉

  5. 5 brev500 december 14, 2007 kl. 10:12 e m

    ”Kanske skulle dottern få vara stjärngosse ändå? Jag har ju varit på genusföreläsning.”

    Ha ha ha ha… helt rätt…
    //Killfröken

  6. 6 itmamman december 15, 2007 kl. 9:16 f m

    Mmmm, Killfröken, det är inte alltd lätt att göra rätt…😉

  7. 7 Killfröken december 16, 2007 kl. 10:14 e m

    Apropå att vara en idiot…
    Jag upptäckte det nyss… Egentligen är det lite lurigt att WordPress funkar så. Man blandar ju ihop olika projekt… tur att det inte var min ”privata” user…

    //Killfröken

  8. 8 itmamman december 16, 2007 kl. 10:21 e m

    Killfröken, jag blev lite konfunderad, men nu är det tillbaka till ordningen ser jag.😉


Kommentera

