Jag flyttar

…kanske in på Pedagogbloggar. Det är ett ställe som samlar pedagogers bloggar, så det blir lätt att hitta varandra. Och det är uppbyggt med WordPress. Bra. Jag har skapat en blogg där, men måste utforska det lite mer innan jag bestämmer mig. Saker och ting ser lite annorlunda ut där mot här, men det behöver ju inte vara sämre. Vi får se hur det blir. Är lite skeptisk till att flyttstäda så här innan jul… Det är så mycket som ska hinnas med.

Det händer mycket på lärarfronten nu. Bengt tipsade om att han skapat en community för pedagoger med hjälp av Ning. Här finns den. Ser ut som ett lättöverskådligt och smidigt ställe.

Och så finns det ju Innovativa lärare, ett annat ställe där man kan ta del av varandras idéer. Och alla grupper som skapats på Facebook… Det finns som sagt mycket.

Men jag trivs nog allra bäst med bloggfenomenet. På sin egen blogg har man fritt spelrum och kan göra lite som man vill. Och ändå kan man diskutera genom kommentarerna. På andras bloggar kan man diskutera andra saker. Men vi är alla olika och det är positivt att det poppar upp nya möjligheter.

22 Responses to “Jag flyttar”


  1. 1 tinate december 9, 2007 kl. 3:22 e m

    Jag förstår inte vitsen med att samla alla bloggar under en portal. Förklara! Räcker det inte med att den fungerar som en sökmotor. Varför i hela friden ska man överge det verkyg man redan använder när man bloggar? Sedan går det väl en tid och en ny liknande portal startas….

  2. 2 itmamman december 9, 2007 kl. 3:50 e m

    Tinate, jag vet inte heller riktigt varför och hur, så det är därför jag provar. Men man kan lätt importera sin gamla blogg till den nya och så får man 100 MB utrymme istället som nu 50 MB (WordPress), så bara det gör att jag är intresserad.
    Det är egentligen bara adressen man ändrar och så finns man med bland andra pedagoger – det gillar jag. Det startas säkert nya saker, men blir detta tillräckligt stort finns ingen anledning att flytta igen. Bra att någon tar tag i det – som det är nu finns inget liknande vad jag vet.

  3. 3 tinate december 9, 2007 kl. 3:54 e m

    Jag klarar mig med några KB än så länge! Hihi…

  4. 4 itmamman december 9, 2007 kl. 3:56 e m

    Och jag ser hur mina tickar iväg…

  5. 5 Martin december 9, 2007 kl. 9:02 e m

    Hej IT-mamman – går det inte att försöka samla oss pedagogbloggare under en sådan där liten ruta (typ blogspotruta)som det står ”Pedagogbloggar” på, och trycker man på den så kommer man typ till sida som

    http://www.s-bloggar.se

    Jag tror vi har allt att vinna på att länka ihop oss så mycket som möjligt (och blir ju naturligtvis helt förstörd av att upptäcka att vår anspråkslösa sida inte hör till dina favoriter!!!! :^) )

    I vilket fall, ha en riktigt trevlig vecka, /Martin

    http://svensklararen.blogspot.com

  6. 6 itmamman december 9, 2007 kl. 9:12 e m

    Hej Martin, jo det går absolut. Problemet är att någon ska göra det. Och jag har inte tiiiid! (Vem har tid?) Så i nuläget vet jag bara om Pedagogbloggar som har försökt att göra något åt det. Och jag är nog beredd att hoppa på. Kanske.

    Nej, bli inte förstörd snälla du! Jag är lite försiktig med att lägga in bloggar i min Blogroll, just för att jag har så lite tid att besöka alla och jag vill bara ha med dem som jag besöker relativt ofta. Men jag kikar in ibland och tycker visst att er blogg är toppen. Min bloggroll ändras ibland och det kan vara så att jag känner att Svenskläraren måste finnas där. Vi får se.

    Ha en toppenvecka du med!

  7. 7 teacherjohi december 9, 2007 kl. 9:36 e m

    Jag kan förstå tanken med att samla pedagogbloggar fast på något sätt brukar man ju ändå hitta intressanta bloggar trots olika bloggverktyg. Jag, som babblar om allt möjligt i min blogg och inte känner mig så värst pedagogig emellanåt, är nog kvar där jag är…

  8. 8 IT-mamman december 9, 2007 kl. 9:40 e m

    Teacherjohi, jag babblar nog om en hel del annat jag med… Särskilt i somras när jag inte jobbade. Klarar liksom inte av att bara vara genomtänkt och klok alltid. Eller vad säger jag? Man kan ju vara klok även om man inte skriver om skolan. Det bidde tokigt det där.. Bäst att gå och dra något gammalt över sig. Eller ett täcke eller så. Natt, natt!

  9. 9 Bengt december 10, 2007 kl. 7:33 f m

    Jag kommer att lägga in alla lärarbloggars RSS på min Ning (se webbadress i inlägget). Ning är inte bara en blogg utan en Community med forum och möjlighet att lägga in filmer. Jag kommer också att klistra in bra saker…och det kan alla andra också göra som joinar…

    Skillnaden blir att allt samlas på ett ställe och det går dessutom att ordna allt i taggar…

  10. 10 Bengt december 10, 2007 kl. 7:35 f m

    Vad jag menar är att man behöver inte blogga där utan använda stället för att lägga upp bilder, filmer och skapa forum där man kan diskutera.

    Det blir också ytterligare en samlingsplats att synas på…

  11. 11 Bengt december 10, 2007 kl. 7:40 f m

    Dessutom så kan man skapa privata Nings…communitys som bara de i communityn kan nå. Skulle man vilja ha ett ställe som är mer avgränsat så är det enkelt att bygga sin egen community med forum och allt. Ni bestämmer också själva vilka funktioner som ska vara med i er community.

    Vill ni bara starta ett eget forum som är enkelt att sköta så är det perfekt för det ändamålet.

  12. 12 Persilja december 10, 2007 kl. 7:01 e m

    Hehe! Jag flyttade oxå…men jag kanske flyttar igen…har inte sagt upp min nya lya, har bara släckt och gått…för ett tag.

  13. 13 itmamman december 10, 2007 kl. 7:08 e m

    Persilja, visst är det jobbigt att flytta. Nä det tycker ju inte du som har vanan inne… Men jag vet inte.. Kan inte bestämma mig mitt i alla julklappsinköpsbeslut och annat viktigt.

  14. 14 Martin december 10, 2007 kl. 7:30 e m

    Ha ha, IT-mamman, du är så sträng! Skämt åsido – vi skall jobba på att bli ännu bättre.

    Orsaken att jag verkligen är ute och tigger länkningar har givetvis med google och twingly att göra. Och att kanske om det hittar in många till oss kanske de hittar vidare i vår länklista (föröker lägga in alla någotsånär intressanta utbildningsbloggar – har jag missat någon du tycker är viktig, säg gärna till så kollar jag upp).

    Må gott i alla fall och lycka till med fortsatt flytt. Kom just tillbaka från riktig långpromenad med lillkillen från Majorna över älven till Lindholmen och hem igen via Götaälvsbron. Puh.

    http://svensklararen.blogspot.com

  15. 15 itmamman december 10, 2007 kl. 7:37 e m

    Martin, nu har jag fallit för trycket och lagt in dig i min bloggroll. Du kan lägga äpplet på katedern sen! Sträng – jag?! Moi? No, no, no, no. Men jag har rensat en del i min bloggroll och bestämt mig för att vara restriktiv. Svenskläraren är visst bra, men jag dras mer till IT-köret. Fast, som sagt, jag är inne hos er ibland. Så nu finns ni där! Må gott du med!

  16. 16 Martin december 10, 2007 kl. 8:20 e m

    :^) /m undervisningsbloggare in the world – unite!

  17. 17 itmamman december 10, 2007 kl. 8:24 e m

    Yeahhhh! And give me an apple!

  18. 18 anne-marie Körling december 12, 2007 kl. 8:27 e m

    Jaha – vad och hur gör man nu då… jag vet ingenting… kan du förklara detta för mig… jag lyssnar så gärna… Anne-Marie

  19. 19 itmamman december 13, 2007 kl. 7:56 e m

    Anne-Marie, jag vet inte om jag vet. Tycker det är bra att samla pedagogers bloggar på ett ställe. Som jag letade i början för att hitta andra lärare! Men på pedagogbloggar måste man gå över till deras system. Vet inte om jag gillar den biten. Jag avvaktar och ser, men har startat en blogg där med. Klicka på länken i inlägget så kommer du till sajten och kan se om du vad du tycker. Vill gärna höra dina synpunkter!

  20. 20 erica december 16, 2007 kl. 9:56 f m

    Ohoj vilken debatt som blommar här! Har varit in och uppdaterat mig lite hos min cybermamma. Alltid intressant som vanligt. Nu är vi ju kollegor på Innovativa lärare också. Det skulle vara så roligt att få träffas IRL men landet är låååångt🙂

  21. 21 IT-mamman december 16, 2007 kl. 6:43 e m

    Erica, jag såg att du också fanns där på I.L-sajten. Roligt! Fast jag har inte hunnit ta tag i det riktigt än. Och ja vad roligt om vi kunde träffas irl!! Men nån gång kanske du måste ta dig till Göteborgstrakten när du blir en superkänd föreläsare. Då sitter jag i publiken och applåderar och så träffas vi sen. Hurra!

  22. 22 erica december 16, 2007 kl. 9:59 e m

    Ja det skulle väl vara nåt🙂


Kommentera

