Om vi tänker på framtiden…

Stig Roland Rask skriver så här i en artikel som jag hittade här:

Den främsta kristallkulan för att spå framtiden är att betrakta våra barn och ungdomar och försöka förstå hur de tänker och agerar. Med den utgångspunkten är jag övertygad om att i barns och ungdomars nätkulturer finns embryon som inom ett antal år är centrala ingredienser när näringsliv utvecklas, organisationer organiseras och lärande iscensätts. Att försöka förstå vilka implikationer detta kommer att ha (och kanske redan nu bör ha) på näringsliv, organisationer och utbildningsväsende är viktigt för alla som har ett ledaransvar.

Det är därför vi lärare och föräldrar måste hänga med. Det är därför det inte kan vara upp till var och en om man känner för att lära sig mer om datorer eller inte. Det är därför våra rektorer och skolledare måste bestämma att vi lärare måste skaffa oss och använda oss av digital kompetens.

Det var allt för idag. Nu ska jag slå in julklappar och se till att jag inte tappar bort dem före jul.

7 Responses to “Om vi tänker på framtiden…”


  1. 1 Maria december 8, 2007 kl. 9:37 e m

    Hej!
    Ska gå över till en ny variant av wordpress-blogg bara för att testa. Är väldigt bekväm i blogger men vill ändå hänga på tåget… Jag håller på och testar lite men har redan kört fast eftersom jag inte hittar något sätt att lägga in embed-kod så att youtubelänkar, slide-shower och picasa-bildspel går att lägga in.

    Hur i hela friden har du löst embed-koden i din youtube-länk nedan????

    Oerhört tacksam för hjälp innan fler hår än nödvändigt blir grå.

    Kram!

  2. 2 itmamman december 8, 2007 kl. 10:02 e m

    Hej Maria! Youtubelänk är väldigt smidigt: Istället för ”Ladda upp” klickar du på ”Videos” och klistrar in url-länken till youtubefilmen i rutan.
    Du kan alltid gå in på FAQ längst ner och skriva in det du har problem med i sokrutan. Man brukar behöva skriva Alr Gr+ [ och sedan en kod och så Alt Gr + ] på slutet för att få in vissa saker, men det hittar du som sagt under FAQ. Lycka till!

  3. 3 Bengt december 9, 2007 kl. 7:24 f m

    Itmamman: Bloggar är ju trevliga. Något som kanske funkar bättre men också kan vara mer krävande är att skapa en hel community.

    Det kan du enkelt göra med Ning.

    Jag har skapat en Ningsida om IKT och Skola där man kan diskutera, lägga in filmer, bilder och mycket mer. Tänkte man kunde samla IKT intresserade lärare där och bygga kunskap tillsammans.

    Jag ska själv börja arbeta som lärare igen och har en del IKT-planer.

  4. 5 Maria december 9, 2007 kl. 11:09 f m

    Hej!

    Har scannat sidan och hittar absolut ingen ”Videos” och inte heller någon ordentlig FAQ. Undrar om Pedagogbloggar har ändrat grundkonceptet något? Jag försöker alltså att redigera ett inlägg och får då bara möjligheten att ladda upp från min dator. Blir galen…😉

  5. 6 Maria december 9, 2007 kl. 11:38 f m

    Hej igen!
    Hittade ett insticksprogram som jag aktiverade och plötsligt fick jag helt andra möjligheter. Får en massa nya ikoner i redigeringsfältet bland annat ett stort A i en gul cirkel som direkt för mig till en ruta för länkning till embed-kod. Super🙂
    Kram

  6. 7 itmamman december 9, 2007 kl. 1:50 e m

    Tack för tipset Maria! Jag har precis lagt upp en blogg där jag med och jag hade nog inte hittat Aét om du inte tipsat mig. Tack!


Kommentera

