Eleverna uppmärksammades

Idag kom Multimediabyrån till oss. Det brukar vara vi som besöker dem på deras sajt, men idag kom alltså Nils Sundberg som skriver för dem och gjorde reportage i vår klass. Ni som har läst om nätverksstrulet vet att det fanns vissa saker som behövde falla på plats. Helpdesk ringde när vi hade satt igång lektionen och sa att ”Nu fungerar det.” Jag provade, och dra på trissor, det gjorde det faktiskt. Så barnen kunde använda det trådlösa nätverket och lektionen flöt på. Nils fotade och pratade med eleverna. Jag utnyttjade tillfället till att fota honom in action.

nils2.jpg

Klart att vi behöver bilder från dagen då klassen blev uppmärksammad på detta hedersvärda sätt. Bilderna ska vi naturligtvis använda i vårt bloggande.

Sen gick vi till tvåorna som också är bloggande barn. Nils fotade och pratade med dem och deras lärare Tinate (som jag hoppas att ni har varit inne hos – i annat fall: Klicka på länken och gör ett besök!)

Vi fortsatte ner till ett café i Hålan. Jag hade håltimme och Tinate lät andra ta över hennes lektion.

cafe.jpg

Där satt vi och käkade bulle och macka och försökte förklara varför det är viktigt att elever får många olika språkliga verktyg. Och varför vi måste ge alla en chans att hänga med det digitala tåg som är påväg in i framtiden. Att det är en demokratifråga. Och att vi måste kunna lotsa våra elever vidare och inte bara knalla efter dem och ondgöra oss över vad de har för sig på nätet. Det är vår skyldighet som lärare att hänga med! Usch, nu går jag igång igen. Men jag vet att det är viktigt. Och jag ser på mina egna elever att de växer med sina nya kunskaper. De diskuterar upphovsrätt och bra beteende på nätet likaväl som de pratar om häftiga sajter. De gör vettiga saker. Nu hittar de till ställen på nätet som de kanske inte hade hittat till om vi inte hade jobbat så mycket med IT som vi har gjort. Det handlar om demokrati. De är med på tåget och jag är stolt över dem.

8 Responses to “Eleverna uppmärksammades”


  1. 1 ugglemamma december 8, 2007 kl. 11:42 f m

    Å vad jag ser fram emot att få läsa reportaget om er. Ni har en fantastisk verksamhet och Nils är en suverän reporter. Det kommer att bli absolut kanon!

  2. 2 itmamman december 8, 2007 kl. 4:13 e m

    Ugglemamma, du är alltid lika uppmuntrande! Och det var ju du som skickade hit Nils.. Nu har jag hört massor av gott om dig, ska du veta, från flera håll. Fast det är jag inte förvånad över.

  3. 3 tinate december 8, 2007 kl. 5:57 e m

    Vilken underbar bild du fick av Nils ”in action”. Att vara en bloggare på riktigt innebär att man måste ha kameran till hands för att kunna dokumentera och uttrycka sig med bilder, förstår jag.Du är verkligen en riktig proffsbloggare. En bloggare är alltid redo! Jag är inte riktigt där än…
    Bilden du tagit säger allt om detta avbrott under lektionen och vad det förde med sig av nyfikenhet hos eleverna i klassrummet.

  4. 4 IT-mamman december 8, 2007 kl. 6:50 e m

    Tinate, alltid redo – javisst! Men du verkat vara gå G tycker jag. Och visst är det farligt att vara i närheten av en bloggare. Man vet aldrig vad som hamnar på bloggen… Moahahahaha!

  5. 5 teacherjohi december 8, 2007 kl. 7:15 e m

    Hej!Roligt att du hittade min blogg. Kan faktiskt avslöja att du redan fanns inlagd som favorit hos mig. Hittade länk hos itmira. Ja, vi är ju kollegor som på något sätt inte har arbetat ihop *knas* Får väl också gratulera dig till nya jobbet även om det då innebär att vi inte kommer ses när jag väljer att återvända. Men det ska bli så roligt att terrorisera dig och itmira med div datafrågor!!! Jag och tinate ska kuppa! En annan positiv grej med att du lämnar bygget är kanske att jag lättare kan sno tillbaka ituppdraget 😉

  6. 6 IT-mamman december 8, 2007 kl. 7:21 e m

    Teacherjohi, javisst är det knas att vi inte har jobbat ihop och ändå är kollegor… Jag har sett Tinates och dina kommentarer om att ni ska terrorisera oss och skicka en massa helpdeskärenden! Ha! Bra att vi är förberedda så vi kan kontara med något riktigt helvetiskt tillbaka.. 😉 Så du vill sno IT-uppdraget säger du. Det blir säkert de andra bara glada för. Och då får vi ju ha en massa kontakt, så sno på du bara!

  7. 7 itmira december 9, 2007 kl. 6:31 e m

    Terrorisera på ni bara…vår nya mission kommer att bli ”så här fyller du på pappret på skrivaren” och vi visar det bara en gång, hehe. Skämt åsido, ser fram emot att få jobba med er:)

  8. 8 itmamman december 9, 2007 kl. 6:59 e m

    Japp, så blir det. Och så kommer vi att visa er fel. Moahahaha…


Kommentera

