Marmite och annat elände

Jag bloggar på arbetstid för första gången! Alltså, barnen har gått hem och jag ska skriva individuella utvecklingsplaner, så jag tar inte tid från någon annan. Men det känns lite vuxet att sitta på sin arbetsplats och syssla med annat än sitt jobb. Har hört att en del sitter på sina kontor och är inne på Facebook samtidigt (!!). Så nu känner jag mig grymt vuxen som sitter på mitt kontor i mitt klassrum och sysslar med annat.

Jag smular ner pepparkakor i tangentbordet och hämtar kraft. Idag har det inte varit kul att vara IT-ansvarig. Det trådlösa nätverket har inte funkat sen i måndags och det innebär att vi inte kan använda alla laptopar. Och barnen är beroende av fungerande datorer för ett fungerande arbete! Imorgon kommer Nils Sundberg från Multimediabyrån och ska göra reportage om klassens bloggande. Jippie, våra datorer fungerar inte! Men det är väl lika bra att vi visar verkligheten. Jag kan nog skramla fram några datorer i ett annat klassrum där de eleverna är iväg på idrott, så Nils och jag får väl springa fram och tillbaka mellan rummen. Allt går, men lite smidighet hade varit bra.

Jag har ringt Helpdesk sjuttioelva gånger under dagen och de har ringt mig ungefär lika många gånger. ”Jo, nu ser det ut att fungera”, har de sagt med jämna mellanrum. ”Nej, det gör det inte!” har jag sagt lika ofta. Klassen har fått lära sig att arbeta under eget ansvar när jag med telefonen i ena örat har försökt att sköta lektionerna. När vi hade engelska bjöd jag dem på Marmite, ett typiskt engelskt pålägg som är ett slags jäst. Bedrövlig smak! Vi övade: ”Do you like…” och  att svara: ”No, I don´t” och ”Yes, I do”.  Fast ”Yes, I do” blev inte så frekvent använt… Har ni smakat Marmite fattar ni varför.  Jag växlade mellan svenska (Helpdesk) och engelska (eleverna) och sprang fram och tillbaka mellan olika datorer samtidigt som eleverna vred sig i plågor av Marmitesmaken. Stackars barn! Nästa gång tar vi Jelly med jordgubbssmak istället och hoppas på att datorstrulet är löst.

Helpdesk ringde igen medan jag skrev det här. En tekniker ska starta om servern i morgon klockan 7. Bra, för kl. 8.20 ska det banne mig fungera!

2 Responses to “Marmite och annat elände”


  1. 1 itmira december 6, 2007 kl. 9:33 e m

    Ja, det finns ju inte ett nätverksuttag idag som vi inte provat…Vi har försökt göra färdigt allas Photostories idag, en inte helt enkel upgift utan nätverk, så jag förstår vad du menar. Men imorgon är en annan dag, då funkar det säkert;)Lycka till imorgon, jag har tid om du behöver hjälp.

  2. 2 itmamman december 6, 2007 kl. 9:38 e m

    Hej Darling (IT-Mira)! Ja, det har nog varit lite svettigt för oss alla. Men vi fixar det imorgon, det får gå. Tack för supporten! Du får vara min personliga helpdesk!


Kommentera

