Schhhhhh

Schhhh, idyllen är total, det är därför jag viskar. Hela familjen bakar pepparkakor – det har aldrig hänt förr. Maken har liksom inte varit så involverad i sånt. Men det senaste halvåret, när jag har haft häcken full, har han blivit transformerad och i år var det han som tog tag i den lilla kaveln och började kavla.

pepparkaksbak.jpg

Och jag stod mest vid sidan om och dirigerade: ”Smöra plåten först!” och andra livsnödvändiga tillrop. Börjar faktiskt tro att även vi kan få julstämning i tid. 8-åringen var lite orolig på förmiddagen och skickade för säkerhets skull iväg ett litet pappersflygplan, som var ämnat att landa på mig, med texten:

flygplan.jpg

Men jag vägrar att ta fram små fula tomtar redan nu. De får komma upp ur lådorna några dagar före julafton. En och annan snögubbe som Konstnärsmamman har gjort tar jag gärna fram, även om de som denna har tappat näsan:

julstamning.jpg

Så det ska nog bli jul här också. Fast nu har nog familjen märkt att jag har försvunnit. Schhhh. Jag tassar tillbaka.

(Va, vart tog inlägget vägen? Publicerade det för några timmar sen – trodde jag. Gör ett nytt försök. Trycker hårt på Publicera.)

11 Responses to “Schhhhhh”


  1. 1 Ozzy december 1, 2007 kl. 10:25 e m

    Maken bakar med barnkavel :OD

  2. 2 IT-mamman december 2, 2007 kl. 8:14 f m

    Japp, Ozzy! Och jag ville inte besserwissra honom om att vi har en vuxenkavel. Pepparkaorna blev rätt bra ändå. Och goda!

  3. 3 tinate december 2, 2007 kl. 10:44 f m

    Barnkavel kör vi också med här hemma. Den gör att trycket blir väldigt precist och pepparkaksdegen blir tunn. Pepparkakorna blir spröda och goda. Jag rekommenderar verkligen barnkaveln framför vuxenkaveln. Och själva manligheten sitter inte i kaveln…..

  4. 4 IT-mamman december 2, 2007 kl. 10:51 f m

    Tinate, ska säga det till maken när han läser inlägget och blir sur över att jag har hängt ut honom. ”Den sitter inte i kaveln!” Bra.

  5. 5 Maken december 2, 2007 kl. 12:02 e m

    tinate har fattat precis, min empiriska undersökning visar att vuxenkaveln gör att degen tenderar att bli för tjock i mitten = inte bra. Barnkavel äger fett.

  6. 6 IT-mamman december 2, 2007 kl. 12:33 e m

    Maken, så du visste att vi hade en vuxenkavel?!

  7. 7 Ugglemamma december 2, 2007 kl. 2:43 e m

    ”själva manligheten sitter inte i kaveln” – I love it!!!

  8. 8 IT-mamman december 2, 2007 kl. 3:21 e m

    Ugglemamma, jag tror att Tinate har myntat ett uttryck som kommer att gå till historien.

  9. 9 Dålig vitsare december 2, 2007 kl. 10:13 e m

    Inte i naveln heller, mouhahahha!

  10. 10 IT-mamman december 2, 2007 kl. 10:16 e m

    Persilja, det kan bara vara du som vitsar så dåligt!😉
    Har du sett mitt mejl och min beställning?

  11. 11 Bloggblad december 3, 2007 kl. 6:54 e m

    Jag försökte baka en gång – på färdigköpt det – men strax efter hittade jag ett felsökningsschema för pepparkakor i Allt om Mat (jag var så ambitiös husmor i tidernas begynnelse att jag prenumererade en kort period) och – mina p-kakor hade ALLA fel.

    Nästa år åt vi råa pepparkakor… deg är gott!


Kommentera

