Jul på Multimediabyrån

Det är jul överallt. 8-åringen klagar över att vi inte har pyntat än, fast att alla andra redan har gjort det.

”Titta, grannarna har ljusstakar, men inte vi!” säger han indignerat.

Och jag förklarar att vi hinner ta fram dem tills första advent. Egentligen känner jag mig lite taskig. Mina elever har gjort smällkarameller och adventspaket till plastgranen som ska upp i klassrummet imorgon (Maken fick dyka djupt in i förrådet för att hitta den = sur). Jag vet vad ni tänker – plastgran! Jo, men det ska vi ha. Men mina egna barn får ingen julstämning alls här hemma. Fast på lördag, då ska jag baka pepparkakor och pynta lite lagom – jag lovar.

Nu till det jag hade tänkt skriva om. Multimediabyrån. Det är ett ställe där mina elever är stammisar. De har registrerat sig och hämtar både bilder och musik därifrån. Och snackar upphovsrätt mest varje dag. Jag älskar det stället! Och där har man fattat att folk kräver julstämning. Gå in och kika på vad man kan göra så här i juletider. Kanske fixa till sin skraltiga sångröst till något fantastiskt som far genom stensalarna i ett gammalt slott? Jag provade och funderade nästan på att ställa upp i Idol efter det. Tills jag landade i verkligheten och insåg att det var fejk. Men det var skoj så länge det varade.

5 Responses to “Jul på Multimediabyrån”


  1. 1 Bloggblad november 29, 2007 kl. 10:30 e m

    Som tröst för ditt julmammehjärta kan jag meddela att jag inte hann ta fram några stakar idag. Hade fullt sjå med att vara ledig.

    Men – jag har däremot övat på pianot så alla adventssånger sitter som en smäck i fingrarna. Så lite julkänsla blev det.

  2. 2 Persilja november 30, 2007 kl. 12:54 e m

    Äh!

    Ingen jul här heller utom utegran och en julstjärna som kom upp ”alldeles” för tidigt enligt vissa nära och kära som håller hårdare på traditionerna. Jagska idag elelr i morrn dyka ner bland kartonger för att se om jag får napp på en adventsstake som jag vet ska finnas där nånstans. Har bara inte rätt latitud.
    Så hav tröst. Här finns inte hellernågot ljus i mörkret ännu…

    (Liknande dilemma har jag; mina barn går med hål i kläderna (gjorda av Pommac) medan jag sitter och syr annat. Varför kan du aldrig sy och laga åt oss klagar de…)

  3. 3 itmamman december 1, 2007 kl. 9:56 f m

    Bloggblad, låter som om du prioriterar helt rätt! Att vara ledig kräver sin kvinna. 😉 Adventsljusstakarna brukar krypa fram på ett eller annat sätt ändå.

    Persilja, skönt att veta att Norrbotten inte ligger före i julförberedelserna. Jag ska hålla koll på ditt julstök och se hur det går. Förresten, har du suttit uppe hela natten och fixat paketkalender till barnen? Jag fixade barnens i oktober (SKRYT!!!). 1 – 0 till Västkusten!

  4. 4 Persilja december 2, 2007 kl. 10:10 e m

    AV rationella skäl har jag slutat (aldrig börjat) med paketkalender. 4×24 klappar=96 paket att köpa och slå in.Nääää! Bättre att aldrig vänja dem vid dylika ting! Däremot varsin chokladkalender.(I år med svampbob.) Plus tv-kalendern förstås. En lucka var. De håller god ordning på vems tur det är.
    Mina chokladkalendrar låg uppe på kylskåpen. Vet inte hur jag tänkte. kylskåp=varm=halvsmält choklad…

  5. 5 IT-mamman december 2, 2007 kl. 10:14 e m

    Persilja, 96 paket… mycket. Nä det går ju inte. Jag har tre paket varannan dag att hänga upp. 3×12=36. Lite bättre, men lite för många. Och här får de också dela på tv-kalendern. Fast 11-åringen har bestämt sig för att han inte är intresserad längre…


Kommentera

