Bakom bloggen

Om jag hade vetat vad det skulle innebära att blogga när jag satte igång. Om jag hade anat vad det skulle föra med sig. När man berättar för andra om sitt bloggande, så är det svårt att beskriva hur viktigt det är att få göra just det – att blogga. Det är något man bara kan uppleva själv genom att prova.

Bakom bloggen pågår så mycket. Mejl mellan bloggvänner. Nätverkande. Sveriges lärare kan utbyta erfarenheter och åsikter. Det rör på sig. Den som har tur att som jag hamna på en kreativ skola, kan naturligtvis få ut mycket av att prata med sina kollegor där, men med bloggen når man vidare. Och det är viktigt, för då sätts saker och ting i rörelse. Jag är otroligt fascinerad av allt detta. Och ändå kan jag inte förmedla det till andra bara genom att berätta. Det måste upplevas.

9 Responses to “Bakom bloggen”


  1. 1 kajsasi november 25, 2007 kl. 9:56 f m

    Så sant så! Fast jag möter lite skeptiska arbetskamrater, men föräldrarna är positiva, säger de i alla fall.

  2. 2 tinate november 25, 2007 kl. 7:56 e m

    Vi bloggade aldrig på min kurs på Universitetet, utan byggde hemsidor. Det behöver man ju inte när man ska blogga. Allt finns ju redan. Efter att ha provat bloggverktygen en kortare period börjar jag förstå lite av dimensionen i själva bloggandet. Kommunikation och nätverkande, men också reflekterande och lärorikt på många plan. Det finns ju också nycklar till vad som gör att en blogg blir levande och välbesökt. Fast jag tror också på Community, Wikispaces och olika forum för att bygga kunskap och lära av varandra, lära nytt som man inte skulle klarat på egen hand.

  3. 3 IT-mamman november 25, 2007 kl. 8:07 e m

    Kajsasi, var glad för de postitiva föräldrarna. Med dem kommer man långt.

    Tinate, vi gjorde också hemsida och sånt på min första kurs. Känns lite stenålder nu. Envägskommunikation. Communities och allt du tar upp är nog det som är grejen om man ska få fart på nåt. Absolut. Och jag är så glad över att man får vara en del av utbytandet av kunskap genom att blogga. Hade aldrig kunnat tro att det skulle vara som det är. Undrar vad som händer inom den närmsta framtiden? Spänd förväntan!

  4. 4 Bloggblad november 25, 2007 kl. 9:36 e m

    Till inlägget om IT i skolan har jag inte mycket att tillföra för JAG HAR INTE TILLGÅNG TILL DATOR FÖR MINA SV2-ELEVER!!! Gggrrrr

    Men vad gäller det roliga/intressanta i att blogga, har jag en del att tillföra. Jag har fått goda vänner som jag träffat flera gånger, vänner på olika ställen i världen och i livet, och som jag ofta utbyter mail med då vi har likartade problem och glädjeämnen.

    Jag har fått mängder med tips om både mat och stickning – muddidéer i mängd… sålt en hel del böcker… fått kontakter som bett om noter till mina sånger – tyvärr kunde jag inte åka och lyssna när en ung tjej sjöng en av dem i en kyrka här i trakten i lördags… men det känns häftigt. Jag har fått rapport.

    Sen är det en kick att ha många läsare som bryr sig och kommenterar – och häftigt att få en inblick i andras vardag. Det förvånar mig att det fortfarande är så många jag träffar som möjligen hört ordet ”blogg” men som tror att man bara skäller på varandra där. Eller skriver dagbok.

  5. 5 IT-mamman november 25, 2007 kl. 10:32 e m

    Bloggblad, prexis! Det är just vad folk tror att en blogg är: ett ställe att skälla på andra eller att ha som dagbok. Så fel det kan bli.

    Om att du inte har en dator till dina sv2-elever: Blajchef! Klart de ska ha en dator. Webbmatte med termer på arabiska och andra språk, bloggar på olika språk som man kan hitta i WordPress – det finns massor som eleverna skulle vara betjänta av att ha tillgång till. Den som har hand om budgeten måste förstå det! Heja dig och hoppas det kan bli en dator i januari med nya budgetpengar!

  6. 6 Persilja november 26, 2007 kl. 9:53 f m

    När bloggar som hans på aftonbladet (alex Schulman va?) blir störst så undrar man ju vad som pågå i folks hjärnor. Och det är klart att det blir en mall för hur en bloggare är.
    Men ickeinvigda fattar inget, så är det ju bara.
    För mig har bloggandet medfört att jag fått en krönika i en tidning och att jag vågat satsa på mitt skapande samt en massa underbara kontakter. Bloggandet frigör en om man har tur.
    Det är ju en trampolin ut i världen där man kan hitta likasinnade utan att behöva distraheras av transporter eller fasader eller utseendefördomar. Jag har sagt det förr; itvärlden är ganska demokratisk och därför måste ju barnen lära sig det i skolan också så att alla har chansen att använda sig av denna arena om de vill.

  7. 7 Bloggblad november 26, 2007 kl. 9:17 e m

    Mina elever har tillgång till datorer i klassen – men jag kan inte undervisa i korridorer där de finns och där det står folk i kö…

    Visst borde jag åtminstone ha en laptop så vi kunde skriva och använda program/spel omkring svenska språket… Vi är 4 stycken sv2-och modersmålslärare som tjatar idogt. Vi lever ett ambulerande liv..

  8. 8 IT-mamman november 26, 2007 kl. 9:18 e m

    Persilja, jag hör klang och cymbaler och en änglakör som accompanjerar dina ord! Har inget att tillägga – du uttrycker det kanonbra som vanligt! Kramen damen!

  9. 9 IT-mamman november 26, 2007 kl. 9:20 e m

    Bloggblad, oj där kommenterade vi samtidigt. Du ska ha en laptop – självklart! Fortsätt kräva!


Kommentera

