Alla måste få en chans

Allt detta IT-arbete i klassen – är det värt något? Tar vi värdefull tid från annat? De tankarna har poppat upp i mitt huvud ibland.

Det skönt att ha svart på vitt att det faktiskt ger resultat. Elevernas enkätsvar visar att de nu har en annan syn på vad man lär sig när man använder datorer, än vad de hade när de började skolan efter sommaren. De använder sig frivilligt också av fler möjligheter när det gäller datorer nu, än vad de gjorde förut. Bloggar, fotoredigerar o.s.v. Sånt som jag tror är utvecklande för deras lärande och uttrycksmöjligheter.

Jag har sparat ett urklipp från Göteborgs Posten (8/11 -2007) där man kan läsa en solskenshistoria om Isaac, en 20-åring som valdes ut att som enda svensk få åka till USA och vara med om att utveckla sina idéer i webbdesign. Efter de tre månaderna i landet Over There fick han massor av erbjudanden från olika IT-företag om arbete. Det jag fastnar för i artikeln är det han berättar om vad det var som fick honom att bli intresserad av IT: I åttan visade en kompis honom grunderna i Phtoshop. Hörde ni? Det var startskottet. Grunderna i Photoshop – så enkelt kan det vara att väcka ett intresse som får stora positiva konsekvenser.

Alla behöver inte bli IT-gurus, men alla ska ha möjlighet att bli det. Det får helt enkelt inte vara slumpen som avgör vem som ska lyckas. Vi lärare är skyldiga att visa på massor av uttryckssätt, som våra elever sedan kan arbeta vidare med, allt efter förmåga.  Det får inte hänga på om vi har intresse för IT eller inte. Fy vilken makt vi lärare har. Vissa elever blir rustade för morgondagen och vissa inte. Jo, man blir rustad av olika saker. Jag menar inte att vi ska ta bort allt vad vi gör i skolan idag, men vi måste uttöka vår arsenal av verktyg. Inventera ditt förråd och se vad du måste lägga till. Det är din skyldighet.

6 Responses to “Alla måste få en chans”


  1. 1 Persilja november 26, 2007 kl. 9:46 f m

    Suck! Ibland undrar jag vilket århundrade vår skolas personal är födda i??? Datorer är av ondo anser de.
    SUCK SUCK dubbel suck, Måste nog flytta igen…längre söderut…
    Eller börja bomba rektor med länkar till vissa bra IT-lärarbloggar!!!!
    Jaaaa, vilken idé jag fick…
    Undrar om hon klarar av att klicka på länken?

  2. 2 bengtkurs november 26, 2007 kl. 12:47 e m

    grunderna i photoshop…om du har missat det…
    http://www.moderskeppet.se/grunderna/

    Bara att ladda ner och bränna…gratis

  3. 3 tinate november 26, 2007 kl. 8:11 e m

    Jag brukar skicka länktips till rektorerna i min enhet. Jag tror de behöver all hjälp de kan få! Än så länge har jag bara fått positiva kommentarer. Inget riktigt lönelyft än dock….
    Sedan kan man ju inte låta bli att undra om en generation lärare måste dö ut för att det ska hända något. Nämen, vad säger jag!

  4. 4 IT-mamman november 26, 2007 kl. 9:15 e m

    Persilja, nu var du allt hård mot den stackaren!

    Bengt, nej det har jag inte missat, men tack ändå.

    Tinate, ha, det tror jag säkert att du gör, orädd som du är! Men att låta dig plåtas med Josef Fares gick inte…
    Ja, vad säger du egentligen? Jag kanske ska trycka ut det och sätta upp det i lärarummet? 😉 Det var upplivande med din kommentar idag på APT´n om att du trodde att elevhälsoteamet hade tänkt dra loss en låt på trummorna. Mer sånt på våra möten!

  5. 5 tinate november 26, 2007 kl. 9:50 e m

    Jag tar tillbaka den där kommentaren om att dö ut…Sådant brukar jag skoja om ironiskt inför ett fåtal utvalda och inte så här i skrift. Det kan ju faktiskt slå tillbaka. Men om jag vänder på det lite så tror jag att nyexade lärare med mössa och medfödd IT-vana kan vara en förändringsfaktor i skolan. (Förhoppningsvis även PIM som du skriver om i ditt nya inlägg). Det var det jag egentligen menade från första början.

    Vad gällde elevhälsoteamet stod de faktiskt helt spelklara bakom bongotrummorna. Det var väldigt lätt att missta sig!

  6. 6 IT-mamman november 26, 2007 kl. 9:58 e m

    Tinate, en utpressningssituation… jag kanske inte trycker ut det där om att dö ut om… Måste komma på nåt bra… Återkommer om det!

    Du kanske gav elevhälsoteamet en idé. Nästa gång svänger det rejält!


Kommentera

