Utvecklingssamtalsuppror

taccotarta.jpgLycka är att komma hem och se att maten står på bordet. Maken hade läst recept och gjort en taccotårta. Det har aldrig tidigare serverats hemma hos oss. Men det var gott.

Den här veckan är mastig. Utvecklingssamtalen hopar sig och tar väldigt mycket tid. Jag är väldigt konfunderad över hur olika lärares arbetstid ser ut. Alltså, 45 timmar… vilket skämt. Här blir det långt mer och man jobbar på utan att pipa alltför mycket. Fast ibland piper jag. Som nu. Samtal med 22 elever à 45 minuter – en timme + förberedelse och efterarbete blir en extra arbetsvecka. En del lärare har tio samtal och en del har inga alls. Det är grym skillnad! Jag har tagit upp det med min chef och i arbetslagsträffar och visst känner man sig som en skurk som klampar på och vill ställa till oreda. Det är klart att de som inga samtal har inte vill ha några. Mitt förslag är att de som halkar fram på ett bananskal halkar in i klassrummen lite extra under samtalsveckorna. Så kan de som lägger massa tid på samtal få tid att förbereda dem ordentligt.

Nu väntar jag storinvasion av kommentarer från dem som inga samtal har. Kom an!

8 Responses to “Utvecklingssamtalsuppror”


  1. 1 Miss Gillette november 22, 2007 kl. 10:52 e m

    Jag vet inget om hur det funkar nu för tiden på skolorna, men jag är lärarbarn och vet precis hur det var med alla kvartssamtal och alla jäkla föräldrar som ringde lärarna privat stup i kvarten och bidrog till fasansfulla arbetstider. Inga konkreta förslag härifrån, således, men väl ett massivt medhåll och den bergfasta åsikten att man självklart ska sätta ner foten om man märker att man får dra ett betydligt tyngre lass än andra.

    Gnäll hårt!

  2. 2 Persilja november 23, 2007 kl. 10:16 f m

    I 11-åringens klass har vi en massa konfliktproblem som kräver massor av föräldrasamtal och extraarbete. Vi hade ett föräldramöte om detta för någon vecka sen och det var ett massivt rop från föräldrarna om att få mejl varje gång det varit något på rasterna. Läraren försökte säga att det tog så mycket tid men ingen fattade och tyckte att det ”ju bara var frågan om ett mejl”. De tänkte inte på att om läraren mejlade ett mejl till alla föräldrar kanske tio stycken föräldrar svarade med en fråga som krävde ett svar. Nåväl, i ditt fall handlar det kanske om att du är för snäll och ambitiös och pliktrogen, vilket i och för sig enbart är goda egenskaper och DÄRFÖR är det inte du som ska ändra på dig utan de som utnyttjar den situation som alltid uppstår när en ambitiös och plikttrogen och snäll arbeter vid en som inte är det. Men eftersom den utnyttjar detta är skrupelfri kan ju problemet aldrig lösas om inte ledningen ser och åtgärdar problemet. Så du ska uppmärksamma ledningen en miljon gånger om detta UTAN att känna dig som en gnällmoster. Du ställer ju inte till oreda utan REDA.
    Blir så trött på alla såna här situationer som uppstår på alla arbetsplatser! Alltid finns de de som glider omkring på en räkmacka. GRRR!

  3. 3 Magda november 23, 2007 kl. 12:34 e m

    22 elever? HUH! På vår skola är vi, utan undantag, 2 mentorer på varje klass vilket ger 11-12 elever var att ta hand om (det var samma upplägg på mitt förra jobb, på en skola på västkusten). Jag har 12 och tycker det är fullt tillräckligt. Jag ska ju hinna med arbetsgrupper och utveckling och… just det, ja… jag har ju full undervisningstid också… 😉

    Jag säger som eleverna; ORKA. TYP. OFTA… 😀

  4. 4 itmamman november 23, 2007 kl. 6:25 e m

    Miss Gillette, jag är också lärarbarn. Då vet vi båda varför lärarna har så långt sommarlov…

    Persilja, du har helt rätt. Det kan inte bli någon ordning om det inte kommer från ledningen. Ingen räkmackeperson delar frivilligt med sig av sin tid.

    Magda, det är det jag menar: 22, 12, 0 = grym skillnad. I vilket annat yrke skulle man inte skriva upp sina timmar?
    Eleverna har många bra uttryck! ORKA är nog det bästa. 😉

  5. 5 tinate november 23, 2007 kl. 6:32 e m

    Jag har haft 26! Får vi extra betalt nu då kanske?

  6. 6 IT-mamman november 23, 2007 kl. 6:37 e m

    Tinate, du arma människa! Jag ska köpa en räkmacka till dig, det är du värd!

  7. 7 Pippi november 24, 2007 kl. 3:30 e m

    Nämen shit! 22 samtal? På en enda lärare? Osannolikt mycket och alldeles för ojämnt fördelat! *hurgel* Vi har ca 10-15 mentorelever var, inklusive övningsämneslärarna. Det du har låter orimligt mycket! Jag skrev upp 8 timmar komptid för mina samtal eftersom de inte fick plats i min ordinarie arbetstid och fick det godkänt. Kanske ett alternativ för dig? Börjar inte skriva här exakt hur resonemanger bakom detta går, men du kan väl maila om du undrar?

    Din beskrivning av fredagsstök stämmer väldigt väl in här också. Nu ser det värre ut än någonsin eftersom vi börjat jula (dotterns uttryck för att göra jul i huset) 🙂 Men det ger väl sig. Sedan någon gång. Och det lär väl hålla i sig ett par timmar sådär 🙂

    Hoppas att du får en riktigt bra helg! Kram!

  8. 8 itmamman november 24, 2007 kl. 6:48 e m

    Pippi, komptid… finns det? Inte i min värld. Skönt att ni har ordnat det på ett så bra sätt. Tror absolut att cheferna måste få upp ögonen för problemet och rätta till det.

    Hoppas du också har en bra helg! Kram!


Kommentera

