Vi i Femman

Vi i Femman sänds en gång om året och varje klass har en chans att få vara med. Så det får man inte sabba för dem. Men det höll jag på att göra.

Igår kollade och dubbelkollade jag att webbtv´n fungerade, så att vi kunde se uttagningen på filmduken i klassrummet. Och det verkade gå bra. Fint, för den vanliga tv´n fungerar inte överallt i skolan – har något med mottagningen att göra. Så idag en timme före utsatt tid skulle jag kolla en extra gång. ”Runtime error” och en massa andra felmeddelanden. Satte klassen i arbete och slet mitt hår över datorn. Logga in, logga ut, kolla här, kolla där. Samma förbenade fel. Tog till en sista utväg och sprang med datorn under armen till IT-fixaren. Dörr låst. IT-fixare borta. Ringde Edmaniac som brukar få ta all skit och fixar till allt i slutändan. Han fick mig att prova en nätverkskabel på andra sidan klassrummet eftersom det var tjall med det trådlösa nätverket och det funkade!! Överlycklig meddelade jag eleverna att allt hade ordnat sig. De sprang ut på rast och jag… kom på att VI INTE HADE NÅGOT LJUD. Jo, ett litet feset i datorn, men det går ju inte. Ljudkabeln är högst två meter och jag behövde minst sju meter. Hjärtattack. Nej, inte riktigt, men nästan. Sprang till den lärare jag en gång snott en dator av och frågade om hon hade några lösa högtalare. Det hade hon. Min ängel!

När Vi i Femman-signaturmelodin drog igång stod jag där och njöt. Allt fungerade! Fast min kollega med tv-apparaten i rummet intill hade inte fått igång sin tv, så i sista minuten kom den klassen in till oss och bänkade sig högt och lågt för att få plats. Det gick. Alla fyllde anddäktigt i sina krysslappar, lite tagna av stundens allvar.

På rasten var jag tvungen att coola ner mig. Deltog i snöbollskastningen och fick in några riktigt bra träffar.

7 Responses to “Vi i Femman”


  1. 1 anne-marie Körling november 15, 2007 kl. 8:13 e m

    Jag tror det är väldigt roligt att vara din elev. Kram Anne-Marie

  2. 2 Caroline november 15, 2007 kl. 8:33 e m

    Typiskt nätverk att paja precis när det är viktiga program på Tv:n!
    Tur du lyckades fixa det!

    /Caroline

  3. 3 Persilja november 15, 2007 kl. 10:06 e m

    SNÖBOLLSKASTNINGEN????

    SNÖbollskastningen.

    Inte bollkastningen?

    Upp och ner är världen.

    Vi har ingen snö. Jo, idag kom en ynka cm. Men inga snöbollskrig har gått att ha…

    Fast hela norrbotten ha snö, utom Luleå…

  4. 4 Bloggblad november 15, 2007 kl. 10:26 e m

    Å, vad länge sen det känns! Trodde nästan det var borta…

  5. 5 itmamman november 17, 2007 kl. 8:13 e m

    Anne-Marie, inte alltid, men tack ändå!

    Caroline, med lite hjälp så…

    Persilja, för din sinnesfrids skull: Nu har snön smält.😦

    Bloggblad, det försvinner aldrig tror jag. Även om jag tycker de har många knasiga frågor.

  6. 6 Sayo november 18, 2007 kl. 7:45 e m

    Samma strul med tvapparater överallt låter det som. Vi fick igång det i vårt allrum och jag lyckades deala med kollegorna så deras ungar snällt höll sig instängda så dom inte skulle störa oss😉

  7. 7 IT-mamman november 18, 2007 kl. 8:36 e m

    Sayo, jag tänkte nog att det var fler som hade strul. Skönt att det funkade för er ändå!


Kommentera

