Mitt raderade blogginlägg

Mitt välgenomtänkta blogginlägg raderades just av mig själv. Vad är det med mig?! Så nu får jag skriva det en gång till:

Fredrik Svensson ska ha jeans på sig på fredag. Jag vet det från säker källa.

Nej… det var inte det jag hade skrivit, fast det är sant. Det där om Fredrik. Fundera på den du.

Det jag skrev var nåt som lät ungefär så här:

Ge alla ungar i skolan varsin dator! Nu! Hur effektivt är det att en del måste skriva en berättelse eller annat på papper först för att datorerna inte räcker, och sen skriva ner det på datorn? Skriver man direkt på datorn kan man ju flytta stycken, fixa, radera och vara allmänt kreativ. Mina egna högst ovetenskapliga studier när det gäller att se hur kreativa elever är när de skriver, visar att de som skriver direkt på datorn är de mest kreativa. De orkar. De vill. De behöver inte sudda och sen försöka peta in något som inte får plats och de behöver inte ”skriva rent”.

Skulle vi säga att ”Du får vänta på att en penna är ledig, gör något annat så länge” som vi gör om alla datorer är upptagna? Tror inte det. Men när det gäller datorer gör vi så. Utan att blinka. Utan att kräva.

I mina elevers Europabok står det att EU har ungefär hälften av de medlemsländer som verkligen tillhör EU. Eleverna behöver länkar till uppdaterade webbplatser! Visst, vi kan skriva ut allt på papper, men… näe.

Vilket parti stöder mitt krav på en dator till varje elev? Hör av er. Fort.

Uppdaterat: Läs Fredriks inlägg (se länk ovan) om vad Björklund sa i Agenda. Det är helt otroligt.

4 Responses to “Mitt raderade blogginlägg”


  1. 1 Bloggblad november 14, 2007 kl. 10:56 e m

    En dator åt varje elev… jag skulle vara glad om jag hade en dator själv som jag kunde använda med mina sv2-elever. Jag har inte ens ett eget rum… inte ens ett eget skrivbord… sitter nästan i skogen och läser bokblad och räknar kottar… vid närmare eftertanke…

  2. 2 Persilja november 15, 2007 kl. 10:02 e m

    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

  3. 3 itmamman november 17, 2007 kl. 8:14 e m

    Bloggblad och Persilja, nån gång tror jag att det blir så. Men när?


Kommentera

