En obotlig tjuv

Jag erkänner. Jag är en datortjuv.

Två gånger på en vecka – inte bra. Här kommer min bortförklaring, en sån som eleverna brukar använda när de vet att de gjort fel men vill visa att deras uppsåt var gott:

Klassen skulle använda datorerna till att fortsätta bloggandet. Jag hade bokat de fyra bärbara och skulle hämta vagnen. Då stod där tre stycken, inte fyra. Samma visa som förra veckan. Nu tänkte jag inte storma in i något klassrum och ta en stackars lärares personliga dator. Nä, nu använde jag geniknölarna och tänkte efter. Kollade bokningslistan. Aha, klass X har bokat en dator. Misstänkt. Klass X har vikarie. Misstänkt. Vikarien vet inte att man måste ställa tillbaka datorn. Jag går till klass X´s tomma klassrum och där står den. Så jag tar den under armen… precis som förra veckan. Men i skolans värld sker allt snabbt, man hinner inte vänta en timme bara för att fråga (bortförklaring).

Det här hände igår. Idag vid maten kom klass X´s lärare med andan i halsen till vårt bord.

”Har ni sett min dator? Den är borta!”

Då gick det upp för mig att jag ännu en gång stulit en dator. Shit!

Jag bad om nåd allt jag kunde och förklarade varför och hur och allt. Min kära kollega köpte det. Puh! Efteråt på personalrummet mötte jag den lärare jag norpat en dator av förra veckan. Hon log.

Shit!

2 Responses to “En obotlig tjuv”


  1. 1 Persilja november 15, 2007 kl. 10:02 e m

    Var det inte det jag trodde. Nu rämnar den…fasaaaden!

  2. 2 itmamman november 17, 2007 kl. 10:35 e m

    Persilja, den har rämnat för länge sen…


Kommentera

