Skype

Klockan är runt 3.30 i Chicago. Då ringer han nog inte just nu. Mannen alltså.

Jag väntar på att få en Skypesignal från Over There. Tänk vad bra att kunna prata utan att oroa sig för stora telefonräkningar! Det är bland annat vad jag minns från förr (oj, vad jag låter gammal!) – att man skyndade sig att prata när man ringde hem från utlandet: ”Hej, allt är bra och solen skiner och vi mår bra och solen skiner, har jag redan sagt det? Och det är inga problem alls och allt är bra, hejdå!” Men med Skype kanske man till och med hinner säga att man saknar varandra?

Fast tro nu inte att jag sitter och häckar framför datorn hela dagen och bara väntar. Nej, datorn är så centralt placerad här i huset så jag hör beepet var jag än är. Bra va? Men det hörs inte till lekplatsen.. 3-åringen och jag går dit nu, så vänta lite med att ringa, Maken. Ja visst ja, du sover ju.

Uppdaterat: Han har ringt. På sin mobil. Adaptern funkade inte till datorn så det bidde ingen Skype. Men det löser sig. Lite IT-strul hör liksom till.

Uppdaterat igen: Skype funkar. 11-åringen och Maken har varsin webkamera så barnen och jag trängdes vid sonens dator och pratade länge. Weird. Nu har jag fått se hotellrummet, skyskrapan mittemot och inte minst: Maken.  Weird.

5 Responses to “Skype”


  1. 1 Pippi november 11, 2007 kl. 8:54 e m

    Å, Skype är verkligen en välsingelse när de äkta makarna får för sig att resa en massa… Det är ju som du säger väldigt skönt att kunna prata med varandra utan att behöva oroa sig för telefonräkningen… Allt var inte bättre förr😉

  2. 2 itmamman november 11, 2007 kl. 9:18 e m

    Pippi, ja du borde veta. Det man reser ganska ofta va? Min brukar bara ta dagsutflykter så jag är inte så van.

  3. 3 Ingela november 11, 2007 kl. 9:43 e m

    Din fråga är berättigad. Ibland tänker jag att våra små IT-vana knattar kommer att löpa amok när de möts av samma gamla arbetsblad om blåsippan som generationer före dem.

  4. 4 Pippi november 11, 2007 kl. 10:04 e m

    Nja, han reste mycket i alla fall. Nu har äkta maken snällt stannat hemma🙂 Det var värre i fjol när han åkte på långresa (1-3 veckor) varannan månad… Nu i efterhand unnar jag honom resorna och hade nästan önskat att han tagit mer tillvara på möjligheten att se sig omkring. Men, men… Det är alltid lätt att vara efterklok.

  5. 5 itmamman november 13, 2007 kl. 5:30 e m

    Ingela, vissa arbetsblad kan säkert funka i många år. Men bara man varierar sig och tar till vara det som är bra med IT också. Tror jag.
    Pippi, skönt att det är slut med din makes långresor. Tycker jag. För din skull.


Kommentera

