Digital kompetens

Vår 3-åring är synnerligen digitalt kompetent. IT är hennes modersmål. Ja, hon är tvåspråkig för hon kan svenska också. När jag hämtade henne på dagis i fredags satt hon i frökens knä och spelade in ljud till en Photo Story. ”Vi har gått sån där PIM-utbildning”, sa snälla fröken och jag nickade igenkännande.

PIM, måtte du få finnas kvar trots Björklunds alla ovetenskapliga uttalanden!

Tillbaka till 3-åringen. Hon är också synnerligen bekant med mikrofonen och att spela in ljud på datorn. Det skojigaste uttrycket hon vet just nu är ”Hej och välkommen till min Facebooksida!”, för det är vad mamma har spelat in i sin Voki. Inget konstigt med Voki heller, alltså. Och idag när hon pratade med pappa som är i USA tyckte hon inte alls det var konstigt att hon samtidigt kunde se honom på datorns bildskärm. Fast lite konstigt var det att han inte svarade när hon sedan såg honom på hans Youtubefilm på bloggen. Förgäves ställde hon samma fråga om och om igen.

Nu skriver jag inte enbart (!) detta för att skryta över henne. Men hon får mig att undra. Nämligen vad hon kommer att kunna när hon är i skolåldern? Och jag undrar vad lärarna kan då? Harvar vi på med samma saker då som nu? Jag bävar inför svaret.

5 Responses to “Digital kompetens”


  1. 1 Persilja november 11, 2007 kl. 9:39 e m

    Skulle bara kolla att inga rör sprungit läck osv…
    Ser lugnt ut.
    Tekniken är fantastiskt! Barnen ännu mer!
    Min är sjuka. Tre av fyra!
    Och mannen är borta.
    Hoppas du har bättre tur!!!
    Fast du var ju förberedd med alla huskurer, hihi!
    Trevlig kväll och sov så gott!

  2. 2 Bloggblad november 11, 2007 kl. 9:44 e m

    Det är otroligt hur mycket barn kan så tidigt – ändå verkar det finnas lärare som tror att de kommer som ”tomma blad” i ettan…

    Jag var inte så snabb med datakunnandet, när jag jobbade på högstadiet för ca 10 år sen, kunde mina elever mer. MEN! Jag kunde impa enormt genom att skriva jättefort med alla fingrar… det kunde dom i alla fall inte. Tack Facitskolan med den stränga läraren för snart 40 år sen…

  3. 3 Pippi november 11, 2007 kl. 10:01 e m

    Jag räknar iskallt med att barnen springer om oss i raketfart när det gäller IT-kunnande. Fast det behöver kanske inte bli så himla illa om vi fortsätter att ha ett öppet sinne och vilja att lära oss?

  4. 4 kajsasi november 12, 2007 kl. 8:18 e m

    Visst! Jag märker bland mina ettor att de flesta redan kan skriva på datorn. Det är inte heller lika viktigt att få ”spela” på datorn, som det för de elever jag hade för ett par tre år sedan. Datorn har blivit ett arbetsredskap.

  5. 5 itmamman november 13, 2007 kl. 5:26 e m

    Tack Persilja, hade något rör börjat läcka, hade jag ringt dig. Hoppas din barn är bättre nu!
    Bloggblad, nu blir jag avundsjuk! jag vill också kunna skriva så där. Har urusel fingersättning, tror det kommer från tangentbordshamrande medan jag ammat barnen…
    Pippi, det är just det! Ett öppet sinne och en vilja att lära! Hurra!
    Kajsasi, Hurra för datorn som ett arbetsredskap. Och att barnen och vi vuxna får upp ögonen för det.


Kommentera

