Att sno en dator

Dags för andra halvan av klassen att få starta sin egna bloggar. Nu kände jag mig som en erfaren bloggstartarlärare och tänkte inte hetsa upp mig över att vara behövd på elva ställen samtidigt. De bärbara datorerna var bokade och lektionen skulle gå som smort. Fem minuter innan startsignalen låste jag upp dörren till materialrummet och rullade ut datorvagnen. Där stod en, två, tre… inte fyra datorer. Aj, från början fanns där fem, men en behövdes på annat håll och nu hade någon norpat den fjärde. Inte bra. Jag pinnande iväg till Misstänktalärarklassrummet och där stod den. Jag har bokat den så jag tar den, tänkte jag. Tog den under armen och gick iväg.

Bloggarna tog form och eleverna hann både skriva sidor, inlägg och ladda upp bilder. Det gick verkligen som smort. Tills Misstänktaläraren stormade in.

”Har du tagit min dator?”

”Japp, jag hade bokat den. Men det är inget fara, jag loggade ut och fixade till det. Så jag är inte arg för att du glömde ställa tillbaka den.”

”Äh, det där är min dator, ingen lånedator.”

Ähum. Oj, då. Shit. Aj.  Senare visar det sig att det är en vikarie som är boven, inte Misstänktaläraren. Tur att man har kollegor som står ut. Med mig.

7 Responses to “Att sno en dator”


  1. 1 killfroken november 6, 2007 kl. 4:37 f m

    Alltid dessa vikarier! 🙂

    (Förresten har du helt rätt. Den bästa arbetsmiljön är enligt mig när det är tillåtet med lite småprat så länge det är relevant.

    //Killfröken

  2. 2 Persilja november 6, 2007 kl. 7:01 f m

    Haha! Och han/hon stormade in till dig direkt! Förste misstänkt när det gäller att sno datorer…

  3. 3 Lallis november 6, 2007 kl. 9:45 f m

    Hejsan på dig!
    DET var länge sedan!
    Har haft strul med min sida och sedan inte bara oooorkat! *ler*
    Men jag ska sätta igång med bloggeriet där snart;)
    Så länge bloggar jag här inne: http://www.korvmedbrod.se
    Det är mest gammal skåpmat, men annat med och flera bloggar att läsa. Kanske att du är intresserad?
    Kram Lallis/Knasiga mamman

  4. 4 Pippi november 6, 2007 kl. 11:25 e m

    Klart att det var vikarien *fniss* Lustigt det där hur man genast kommer att tänka på specifika personer när något händer…

    Introducerade förresten toondoo.com idag och det bemöttes med intresse och stor nyfikenhet. Ska absolut använda mig av det längre fram, när vi ändå ska jobba lite med serier 🙂 Läste också mer om kiwimetoden efter det att du bloggat om den. Det slutade med att jag fick köpa in boken mot ett (halvt) löfte om att berätta mer på skolan när jag läst och testat det. Tacktacktack än en gång för inspirationen 😀

  5. 5 anne-marie Körling november 8, 2007 kl. 7:00 e m

    Ja du… ska du skriva en bok… kontakta mig… Anne-Marie

  6. 6 IT-mamman november 8, 2007 kl. 7:24 e m

    Hej alla som skrivit kommentar! Jag uppskattar er, även om en viss Persilja insinuerar att jag skulle vara klart misstänkt själv… ( 😉 )
    Lallis, jag kikar in hos dig när jag har näsan ovanför vattenytan. Just nu är det utvecklingssamtal och allt på en gång. Bara kallvatten i kranarna och annat strul.
    Skoj att du har provat ToonDoo och läst om kiwimetoden, Pippi! Vad glad jag blir!
    Anne-Marie, klart jag vill skriva en bok! Fast om vad? Det finns så mycket…


  1. 1 En obotlig tjuv « IT-mamman Trackback vid november 13, 2007 kl. 10:33 e m

Kommentera

