Jaha, där flaxade mitt kreativa ögonblick förbi

Så här mitt i höstlovet, när man ändå inte kan ta sig någonstans för att 3-åringen är febrig (Hon är i och för sig bättre nu), drabbades jag plötsligt av hushållskreativitet. Ni vet sån där ”Jag vill få det snyggt här hemma-kreativitet”. Sån kreativitet som ni alla får med jämna mellanrum, men som bara drabbar mig ibland. Jag har ett gardintyg som ligger i ett skåp sen… lång tid tillbaka och ropar: ”Sy mig!” när jag öppnar skåpsdörren. Men jag brukar alltid stänga snabbt igen och göra något annat som känns viktigare. Men nu, just idag, tänkte jag förbarma mig över tyget. Så jag gick ner i förrådet för att plocka fram symaskinen. Där stod den inte fast att jag vet att den ska stå där.Vårt förråd behöver rensas, man ser inte mycket av golvet, så ni förstår att det är svårletat där inne. Alltså kan symaskinen finnas där under någon bråte, men jag har inte lyckats ta mig fram till den än. Letade även i matkällaren (!!), men utan något napp. Nästa steg är att gå upp på vinden, en vind som är större än störst och som är fylld av olika släktingars ”Kan det stå där ett tag, vi har ingen plats?”.

Kreativiteten minskar i takt med letandet och istället hamnade jag här. Ska leta en liiiten stund till. Kan den finnas i pannrummet?

Fem timmar senare: Hur kan man tappa bort en symaskin? Den har inte lämnat huset. Den måste finnas här. Jag blir galen!

8 Responses to “Jaha, där flaxade mitt kreativa ögonblick förbi”


  1. 1 Lilla B november 1, 2007 kl. 4:19 e m

    Jösses! Finns det verkligen en männniska till som tappat bort sin symaskin?! Jag misstänkte att jag var den enda. En grön gammal Husqvarna från svunna tider.
    Letade överallt, i källaren, på vinden, i uthus (!) och i garaget. Alla garderober undesöktes. Trodde till slut att symaskinen enbart existerat i mina drömmar. Ev mardrömmar…
    Det visade sig att jag lånat ut den till sonens fd sambo och att den blivit kvar där.
    Du kanske också lånat ut den till någon som tycker sig ha delad vårdnad om den.

  2. 2 IT-mamman november 1, 2007 kl. 4:31 e m

    Tack Lilla B! Tusen tack! En till som gjort samma sak. Ska genast fråga sonens före detta sambo… nej, visst ja, har har ingen sån – är ju bara 11 år. Men det ger mig ändå hopp i letandet!

  3. 3 Esters Mamma november 1, 2007 kl. 10:13 e m

    jag har tänkt vara kreativ i ungefär 5 år, så länge har min maskin inte mått så bra.
    har varit förbi symaskinsreparatören och kolla vad det skulle kosta med en riktig genomgång, kollat in nya maskiner och gjort allt jag ska men inget har hänt.
    när jag nu läser om ditt dilemma med din maskin så börjar jag fundera var min maskin är? jag tänker inte göra mig av med den iaf modell husqvarna från 1974 som min mamma köpte begagnad åt mig. världens bästa maskin när den fungerar!
    hoppas att du hittar den…

  4. 4 Persilja november 1, 2007 kl. 10:48 e m

    Haha! Jag skojade i en kommentar hos mig om detta, trodde att du skämtade! Du ÄR alltså slarvigare än MIG, det vill inte säga lite, haha! Jisses! En hel symaskin!
    Ja, jag ska inte säga så mycket, parkerar jag på ett ovanligt ställe hittar jag inte bilen. Så jag parkerar alltid på samma ställe.
    Hm, jag varierar mig alltså inte så mycket på stan. Jag kör alltid till samma ställe och går såldedes på ungefär samma ställen som ligger i närheten. Att jag var en SÅN tråkmåns insåg jag inte förrän nu. Måste prova parkera på nytt ställe och se vad som händer…

    Tror du att du orkat baxa en tuuung symaskin till vinden? Den borde väl vara på nåt ställe dit den inte var så svår att lyfta. Nåt lågt ställe…?

  5. 5 Ellasmamma november 2, 2007 kl. 9:03 f m

    Hoppsan, jag önskar att min symaskin skulle försvinna, då slapp jag tanken på köksgardinerna som fortfarande är osydda. Men den står så snällt i vardagsrummet och ropar åt mmig varje gång jag går förbi…Jag får väl vänta på den där stunden av kreativitet, om den nu kommer nåt mer i år…Lycka till med sökandet!

  6. 6 itmamman november 2, 2007 kl. 1:03 e m

    Esters Mamma, tänk om det dröjer fem år innan jag hittar den och kan vara kreativ igen? Buhuuuuuu….
    Persilja, ja nu är det avgjort – jag är slarvigast. Buhuuuu…. Men vem har sagt att jag skulle ställa den på ett smart ställe? Jag måste analysera mig lite djupare, hur kan jag ha tänkt? ”Här syns den inte. Bra. Där får den stå.” Typ.
    Ellasmamma, ta min kreativitetslust. Här: Du får den. Jag kan ändå inte göra något av den. Buhuuuu….

  7. 7 Esters Mamma november 2, 2007 kl. 8:19 e m

    nu ska du inte vara ledsen *klappar på axeln…*
    man kan ju alltid låna en maskin av nån🙂
    trevlig helg eller förstörde jag densamma nu när du är tvungen att bli kreativ igen?

  8. 8 IT-mamman november 3, 2007 kl. 5:58 e m

    Esters mamma, eller be någon sy åt mig….


Kommentera

