Halloween

Bokslukarveckan avslutades med Halloweenfest och egna spökhistorier. Klassrummet var smyckat med diverse fladdermöss och annat läskigt. Barnen var smyckade med ännu läskigare saker… För att få äkta spökstämning hade vi gjort en eld i mitten av klassrummet. Tja, eld och eld, ficklampor under rött och gult silkespapper fick det bli. Från högtalarna strömmade musiken ”Mardröm” från Multimediabyrån om och om igen. Jag hade laddat upp den i Audacity och med hjälp av Shift + Play spelades musiken som loop, alltså utan avbrott. Stämningsfullt.

fladdermoss.jpg

Spökhistorierna fick de läsa i smågrupper, eftersom en del tycker det är jättejobbigt att göra det inför hela klassen. Men många ville faktiskt läsa upp vad de skrivit för allihop. Klasskompisarna lyssnade uppmärksamt och efteråt fick den som läst säga hur han eller hon tyckte att publiken hade klarat sig, utan att gå in på enskilda klasskompisar. Jag har alltid kört så med yngre elever. Applåder till den som har berättat något inför hela klassen och en fråga till denne om hur den tyckte att publiken skötte sig. Fokus läggs på lyssnarna och de anstränger sig för att klara sin lyssnaruppgift. Märkte idag att det faktiskt fungerar att göra så med femteklassare också. Det var knäpptyst under högläsningen. Nästa gång hoppas jag att fler vågar.

Sen blev det Halloweenfilm med hjälp av strömmande video. Äkta skolengelska som gjorts lite spooky. Funkade det med.

Och jag som inte gillar Halloween. Tycker det är synd att högtiden då man ska tända ljus på gravarna och minnas sina begravda släktingar ska sammanfalla med spökerihögtid. Men jag går emot mig själv och gör det ändå. Precis som jag tycker att lärare ska använda IT i undervisningen även om de inte gillar datorer. Halloween finns, IT finns, det är bara att acceptera.

6 Responses to “Halloween”


  1. 1 Översättarhelena oktober 26, 2007 kl. 5:45 e m

    Jag har också alltid ogillat Halloween av samma anledning, men du har ju rätt. Det finns; lika bra att göra det bästa av det.

  2. 2 IT-mamman oktober 26, 2007 kl. 6:06 e m

    Översättarhelena, kanske det. Vet inte, men jag gör det ändå. Förresten, du har fyllt år sa maken. Grattis! Vi gick här och tyckte synd om dig eftersom din make var sjuk. Jodå, det var väl synd om honom, men hur blev ditt firande?

  3. 3 Persilja oktober 27, 2007 kl. 7:22 f m

    Härlig fest! Bra idé men lyssnarbetyg!!!
    Jag har också veknat och det som förr bara var ett löjligt amerikansk jippo är nu tradition här. Fest med spökvandring och maskerad. Ungarna älskar ju det. Igår var ”värsta” gången nånsin. I dubbel bemärkelse, hemsk vandring och ”hemska” barn. Tänkte hela tiden ”ååå, vad jag längtar tills kl är 20…” Det är ju stökigt i den klassen och jag tycker såååå synd om läraren som inte klarar klassen. Måste vara en mardröm att stå bland dem hela dagarna. De behöver en NY lärare med Ny pondus och kraft och ork att vända den röran till nåt bra. Din idé med lyssnarbetyg var en sån sak som verkligen skulle behövas. De lyssnar aldrig till varann, bara gapar i munnen på varann…Inte konstigt att det blir tråkiga incidenter i en klass som inte har någon ordning.
    Jag hade svårt att klara dem (15 killar) i två timmar. Var tvungen att gå in och RYTA två gånger och det har aldrig behövts på nåt kalas förut. Sorry, roman istället för kommentar!

  4. 4 IT-mamman oktober 27, 2007 kl. 7:32 f m

    Persilja, 15 killar! Oj, vilket kalas… Fast när de stökiga eleverna kommer iväg på fest och är uppspelta och förväntansfulla blir de ofta liiiite extra stökiga eller förväntansfulla, eller vad man ska säga. Så det är nog inte riktigt likadant en vanlig skoldag får man hoppas. (Även om det inte verkar vara okej i klassen.) Vi har haft helvetiska barnkalas där barnen nästan har strypt varandra. (Det var efter ett sånt som sonen fick ha filmkalas året efter. Tysta barn med popcorn i handen, lugnt för föräldrarna..) Kan tänka att det blev extra spännande om de var utklädda till vampyrer! Fast vad skoj för dem! Säkert ett kalas de minns.
    Jag älskar romaner, vet du väl.

  5. 5 Caroline oktober 27, 2007 kl. 12:35 e m

    Inte heller jag gilla halloween speciellt mycket, men vill grabbaran spöka ut sig och gå på spöktåg så får de det. Men mer halloween än så blir det inte…

    Caroline

  6. 6 itmamman oktober 27, 2007 kl. 3:29 e m

    Caroline, mina killar vill också ut och spöka i år. Och det får de så klart. Med vissa förhållningsorder..


Kommentera

