Strömmande video och trilskande miniatyrer

Äntligen har jag fixat det. Det som Erica och min kollega Tina tipsade om för ett bra tag sen: strömmande video. Superlätt och supersmidigt. Nu har vi tillgång till massor av film i klassen, utan att jag behöver låna något från GR. Ingen dvd eller vhs som ska lämnas tillbaka, utan istället film direkt ur datorn som visas på projektorn när som helst. Hurra! Är du lärare och också vill ha denna fenomenala tjänst, klicka här.

Dagen har i övrigt varit bra. Fyra elever från våra två femmor gjorde en svamp-Photo-Story precis som planerat. Den blev… inte bra. Totalt helgryning och bluddrig. Jag fattade inte varför. Visst hade jag minskat bildstorleken, men inte så mycket väl? En av eleverna kom själv på det: ”Vi sparade ner bilderna som miniatyrer… Jag tror det är därför det blev så.” Så klart! Vilka enastående problemlösare! Vad skulle jag göra utan dem? De ville själva göra om bildspelet och den här gången tror jag det blir bättre. Vi får se imorgon när de ska göra färdigt det hela.

2 Responses to “Strömmande video och trilskande miniatyrer”


  1. 1 Caroline oktober 18, 2007 kl. 8:15 e m

    Hej

    Vädret jag har på min blogg är ett plugin som man kan använda till WordPress. Du skulle kunna fråga Micke (www.kludd.se), han har en massa tips om väderplugins och så på sin sida.

    Kram Caroline

  2. 2 itmamman oktober 19, 2007 kl. 5:37 e m

    Tack Caroline! Jag ska kolla Mickes blogg.


Kommentera

