Nedräkningen har börjat

Snart är 2-åringen inte 2-åring längre. Imorgon får hon heta 3-åringen. Skönt, tycker mamman som ser fördelar med att barnen blir äldre. Men nu har alltså nedräkningen börjat. Här ska fejas och skuras och handlas och fixas. Och så sitter jag här och bloggar… Fy! Måste bara varva ner lite efter veckan och det gör man så bra vid sin dator.

Skolveckan avslutades med utdelning av klassens egen tidning ”Fråga mormor”. Den fick heta så efter omröstning. En äkta skvallertidning var vad eleverna ville ha, men den innehöll väldigt många artiklar om bankrån och olyckor. Rafflande läsning helt enkelt. 90-årig tant som blev kastad framför X2000 bland annat. Hujedamej. För att få ihop tidningen fick jag ta tag i att lära mig Publisher. Efter några tandgnisslingar och förtvivlade utrop, blev det så slutligen en tidning. Eleverna bläddrade fnissigt i sitt alster, men från en del håll hördes ”Va, inte mer än fyra sidor?” Det är konstigt, men man tror ofta att eleverna ska bli så nöjda och glada med allt de får göra. Ofta hörs någon muttra något ändå. Jag vet inte riktigt hur man ska få alla nöjda. Kanske går det inte. Eller så är de flesta nöjda, men man hör alltid dem som inte är det. Äsch, nu är det fredag och jag har två kalas att förbereda. Hoppas lillan blir nöjd iallafall.

8 Responses to “Nedräkningen har börjat”


  1. 1 Bloggblad oktober 12, 2007 kl. 4:38 e m

    Jag skulle vilja se den lärare som kan få alla elever + deras föräldrar nöjda…

    Ungefär sådär lycklig kände jag mig när jag fick första exet av min egenredigerade tidning… den hann inte kallna förrän jag fick första akutmailet om att jag glömt nämna en kärring… katastrof! med stora svarta bokstäver. Som plåster får tanten en helt egen intervju i nästa nummer med bild och allt… så är hon nöjd. Och nån annan kommer att ropa ut nåt annat jag glömt…

  2. 2 itmamman oktober 12, 2007 kl. 5:36 e m

    Bloggblad, menar du att du inte heller lyckas jämt? Skönt att höra. Faktiskt.
    Vad har du haft för en egen tidning? Låter intressant.

  3. 3 Persilja oktober 12, 2007 kl. 5:56 e m

    Klart lillvännen blir nöjd! Det är ju nöjdåldern!!!
    Säg grattis från Tant Persilja!!!
    Kom ihåg, släck alla lampor och tänd ljus. Så slipepr du städa. Jag lade middagen när mörkret föll, smart va!

  4. 4 itmamman oktober 12, 2007 kl. 6:58 e m

    Tant Persilja, det ska jag hälsa! Aha, är det så man gör i Norrbotten? Hur dags ska man lägga kalaset där uppe om man vill ha sol då? Ha, ha, ho, nu var jag rolig va? Nä, kanske inte.. Klockan tre kommer de. Inte bra. Solen ligger på som bäst då. Hoppas jag slipper putsa fönstrena och att det istället blir grått och trist väder. Nä, kanske inte…(igen).

  5. 5 Persilja oktober 12, 2007 kl. 7:33 e m

    I Kiruna kunde man en lång period ha kalas dygnet runt om man ville, för sola sken ju int alls…

  6. 6 IT-mamman oktober 12, 2007 kl. 7:41 e m

    Och på sommaren kan ni aldrig ha kalas för då skiner den jämt…

  7. 7 anne-marie Körling oktober 12, 2007 kl. 7:55 e m

    Jag ska bekänna att jag gillar att misslyckas. Då vet jag att jag är på någon slags väg… jag tycker inte att det är så farligt. Alla gånger jag misslyckats… då har jag förändrat något … och det som hänt efteråt har varit mycket skapande… Anne-Marie

  8. 8 IT-mamman oktober 13, 2007 kl. 8:21 f m

    Anne-Marie, säkert är det så. Absolut!


Kommentera

