Mer podcasting till eleverna

Nu är det dags för eleverna att göra podcasts och jag provade Splashcast igen. Tycker programmet är ganska krångligt, men börjar lära mig det lite mer nu. Har slutat slita mitt hår över att den inte tar wav-filer. Det har äntligen börjat gå upp för mig att jag inte kan få den att göra det hur mycket jag än försöker och Free CD to mp3 converter har blivit min räddning. Här är det 2-åringen som sjunger en egen tolkning av Pippilåten (igen). För farmödrar, mormödrar och andra intresserade som vill avvara 18 sekunder.

[splashcast HYDI3627DK]

9 Responses to “Mer podcasting till eleverna”


  1. 1 Bloggblad oktober 11, 2007 kl. 4:59 e m

    Helt underbart! Säger en mormor vars barnbarn sjunger samma ljuvliga sång på bloggen… Jag bara älskar barnsång.

    Tänk, alla små barn sjunger (inte bara vad jag har märkt – har även läst det på Kurs!) men sen slutar de. Varför? Är det alla proffs på cd och i radio och teve som förstör det? Att det inte låter likadant opluggad?
    I skolan märker jag att så fort ungarna kommer till mellanstadiet blir det jättepinsamt (för de flesta, jag har ljuvliga undantag) att höra sin sångröst. ”Sjunga är tråkigt/töntigt” Och så vill de helst bara dra igång en cd och digga.

    Ändå vill så många gå i musikklass… och tänk alla som vill bli artister… jag får inte ekvationen att gå ihop.

    Jo – en orsak vet jag! Alla barn är sopraner – men det är sällan deras fröknar, och barn sjunger ytterst sällan rent i fröknarnas låga lägen. Och då låter det inte bra= jag kan inte sjunga…

  2. 2 Persilja oktober 11, 2007 kl. 7:54 e m

    Min dumma dumma dator eller internetuppkopplare eller vad det nu är låter mig inte se (höra) Pippisången, buhuhuhuhu!!!! Nåja, en annan dag går det säkert bättre. Min dator har olika dagsformer…
    Apropå Bloggblads kommentar kan jag berätta om när jag satte 7-årige sonen i körsång. han sjöng jämt hemma, hela tiden, så fint och med underbar sångröst! Jag tänkte: åh, det här måste jag spinna på, denna ljuvliga stämma, fick honom att börja i kör. Han gick tre gånger, hatade det och sjöng sen inte mera hemma heller. Jag tog död på hans sånglust!!! Nu har han hämtat sig efter 2 år, och jag kommenterar aldrig hans gnolande och sjungande, bara njuter i smyg.
    Ett mysterium!
    Och du bloggblad: det är jag som har Persiljas Verkstad men jag vill inte koppla ihop mina bloggar så där direkt. Alltså en del vet bara om Persiljas Verkstad och det räcker. Så klickar du på Persilja härifrån IT-mammas blogg så kommer du till min skrivblogg.

  3. 3 IT-mamman oktober 11, 2007 kl. 8:09 e m

    Bloggblad, mina barn gick på dagis hos fröknar som inte kunde sjunga men sjöng med barnen ändå. Och det lät ganska hemskt. Falskt och galet. Tjejen går på dagis där det sjungs friskt och tonsäkert och hon älskar att sjunga. Vilken skillnad! Vi har sjungit mycket med alla barnen hemma, men det märks ändå skillnad, så dagis har nog gjort sitt till. Jag har hört ditt lilla barnbarn sjunga. Ljuvligt!

    Persilja, har du inte övergett Netscape?
    Vi satte vår äldste i kör vid sju också. Bara tjejer och så han. Efter två gånger vägrade han..

  4. 4 Ozzy oktober 11, 2007 kl. 9:17 e m

    Faster var annan intresserad! Hallegooo. Vet vad jag ska köpa i föllsedagspresent. Nåt pippigt får det nog bli.

  5. 5 decembertjej oktober 11, 2007 kl. 9:51 e m

    Kan inte du uppdatera mig lite – vad är det för skillnad på podcastning och ex audacity. Vad gör man egentligen i podcast? Blir så nyfiken och vill veta mer.

  6. 6 IT-mamman oktober 12, 2007 kl. 3:02 e m

    Ozzy, hurra då blir hon glá!

    Decembertjej, audacity är ett inspelningsprogram. Det man gjort där kan man ladda upp på en podcastsajt, typ Splashcast. Man lägger inspelningarna i olika kanaler och sedan kan folk prenumerera på kanalen. Så fort det händer något nytt får de epost om det och kan lyssna på det nya som kommit. Sen kan man ”bädda in” podcasten i sin blogg och så kan man lyssna på det där. Fast man kan ju använda Ljudinspelaren (nås via Alla program/ Tillbehör/ Underhållning) istället för Audacity. Lite enklare och mindre krimskrams.

  7. 7 erica oktober 13, 2007 kl. 7:39 f m

    Heja It-Mamman. Du är ju rent grymt mycket på hugget. Du skulle platsa – nej vara frontfigur – i vårt projekt om det moderna klassrummet och it i vardagen. Impad.

  8. 8 IT-mamman oktober 13, 2007 kl. 8:06 f m

    Erica, nu var du allt snäll! Måste genast kika in hos dig och kolla hur det går för er. Jag är impad av dig, ska du vet!

  9. 9 decembertjej oktober 13, 2007 kl. 3:44 e m

    Tackar! Då är jag med lite (något) mer på noterna 😉
    Varje dag är det nya saker att lära sig. Just nu är det facebook….. Som du kanske märkt 😉


Kommentera

