O, mor!

Miss Gillette skriver att det finns skojiga ABC-böcker och annat, eller vad det nu var hon skrev, men det fick mig att tänka: ”Aha, bloggämne.” Så tack, Miss Gillette!

Så här lyder dagens inlägg: 8-åringen hittade en gammal rim- och versbok som 2-åringen tycker om att bläddra i. Han läste lite och fastnade vid denna sida:

mor.jpg

Efter att ha läst och begrundat la han pannan i djupa veck.

”Vaddå? Vaddå mor, orm?”

Maken försökte förklara detta svåra för sonen:

”Ja, alltså det kommer en orm och då ropar…”

Sonen såg inte klokare ut efter förklaringen.

”Men vaddå? Jag fattar inte.”

Det är bäst att han håller sig till sina fantasyböcker. De är lättare att förstå.

8 Responses to “O, mor!”


  1. 1 Persilja oktober 4, 2007 kl. 6:36 e m

    Vad underligt!!!
    Precis idag tänkte jag på just den frasen, ”O mor en orm!” när dottern läste sin läsebok. Jag var så tacksam för att läseböckerna utvecklats sen jag var liten!

    Mor ror
    Far är rar

    Suck!

  2. 2 Persilja oktober 4, 2007 kl. 6:40 e m

    Nuförtiden står det ”Jag är fin sa Moas Barbie. Jag kan sola sa Elins Barbie. Moa och Elin kan leka och leka och leka.”

  3. 3 itmamman oktober 4, 2007 kl. 8:05 e m

    Och i de riktigt nya står det ”Olas Barbie är fin. Moas radiostyrda bil med laserkanoner kör snabbt.”
    Eller kanske inte.

  4. 4 Pippi oktober 4, 2007 kl. 8:27 e m

    Det vore väl uppfriskande om inte annat?! 🙂

  5. 5 Översättarhelena oktober 4, 2007 kl. 8:48 e m

    Om jag inte minns alldeles fel så visar sig den där ormen vara en kopparödla, eller har jag hittat på det alldeles själv?

  6. 6 IT-mamman oktober 4, 2007 kl. 9:35 e m

    Pippi, ja visst vore det!

    Översättarhelena, det är det säkert. Men för mig är allt ringlande och kringlande ormar. Bläää, läbbiga saker.

  7. 7 Ingela oktober 4, 2007 kl. 10:26 e m

    Det finns fortfarande gott om fåniga nybörjarläseböcker även om det fåniga språket är något moderniserat. Göran Hägg som brukar recensera läroböcker i DN skrev häsomåret om en av de mer traditionella (jag skonar er från att namnge den): ”Om ni finner denna bok i ert barns skolväska, polisanmäl.”

    Men det finns förstås bra också. Fast jag tycker att det bästa från allra första början är att skriva texter tillsammans med barnen.

  8. 8 itmamman oktober 5, 2007 kl. 5:13 e m

    Ingela, ja visst finns det bra sådana. Och att barnen skriver texter från första början är jag mycket positiv till. En blandning brukar bli bra.


Kommentera

